ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Care sunt nevoile copiilor?

prof. Necula Iulia Mihaela

Şcoala Gimnazială Sat Strejnicu, Com. Târgușoru Vechi

În cartea Parenting necondiţionat, Alfie Kohn - specialist în educaţie, adresează o întrebare demnă de a fi luată în considerare: Care sunt nevoile copiilor şi ce putem face noi pentru a le satisface? Toţi copiii au nevoia de a fi iubiţi necondiţionat, de a simţi că sunt acceptaţi chiar şi în momentele în care greşesc. Specialistul este de părere că recompensele şi pedepsele îi determină pe copii să înţeleagă că sunt iubiţi doar atunci când ne îndeplinesc dorinţele. Psihanalistul Alice Miller descoperă că este posibil să îi iubim pe copii cu pasiune, dar nu în maniera în care au ei nevoie să fie iubiţi. Nu este important doar ca noi să ştim că îi iubim fără condiţii, ci ca ei să se simtă iubiţi pentru ceea ce sunt, nu pentru ceea ce fac. Când se întâmplă acest lucru, ei se acceptă ca oameni buni chiar şi în clipele când greşesc. Dacă această nevoie de bază este împlinită, copiii îi vor ajuta şi pe cei din jurul lor. În concluzie, pentru a se dezvolta armonios, copiii noştri au nevoie de iubire necondiţionată.

            Atunci când alegem să discutăm despre comportamentul copiilor, practic uităm că pierdem din vedere lucruri esenţiale: cine sunt copiii, ce nevoi au, ce sentimente au sau ce gândesc. De exemplu, părinţii nu procedează adecvat atunci când îi obligă pe copii să îşi ceară iertare cu ocazia săvârşirii unei erori faţă de cineva, pentru că este foarte posibil ca acei copii să nu regrete ceea ce au făcut. În acest mod, scuzele obligatorii îi învaţă pe copii că sinceritatea nu are valoare şi că ei trebuie să spună lucruri pe care nu le simt. În concluzie, este important şi tânărul din spatele unui comportament. Copiii se comportă într-o anumită manieră din diferite motive, pe care ar trebui să ne străduim să le identificăm. Este puţin probabil ca aplicarea unei pedepse într-o situaţie de criză să ne ajute la soluţionarea acesteia. Astfel de tratamente din partea noastră îi face pe copii să se simtă singuri, reţinând faptul că sunt iubiţi numai atunci când se comportă frumos. În funcţie de modul în care sunt crescuţi, copiii sunt capabili de a fi altruişti sau egoişti, calmi sau agresivi, cooperanţi ori competitivi.

            Parentingul necondiţionat pleacă de la premisa că familia este un refugiu pentru copii, se concentrează pe copilul ca întreg, are o perspectivă pozitivă asupra naturii umane şi se bazează pe găsirea unor soluţii prin colaborare. « Mai important decât ce simţim noi pentru copiii noştri este modul în care ei percep aceste sentimente şi modul în care îi tratăm. » Când copiii primesc afecţiune condiţionată (datorită rezultatelor bune la şcoală), ei se vor accepta pe sine numai în anumite condiţii, vor avea un sentiment de neputinţă, vor experimenta o stimă redusă de sine şi se vor strădui să devină altcineva doar pentru a face pe plac părinţilor. (A. Kohn, 2013, p.10-25)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *