ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Prezentarea unei activități educaționale în care se urmărește dezvoltarea comportamentului socio-emoțional

Pantelimon Anca Victoria

Liceul Teologic Elim Pitești

Conştientizarea emoţiilor reprezintă abilitatea de bază pentru achiziţionarea celorlalte componente. Copiii învaţă despre emoţii şi modul în care acestea pot fi gestionate corect în contextul interacţiunilor sociale. Experienţele lor în relaţiile cu ceilalţi îi ajută să înveţe despre regulile de exprimare a emoţiilor, despre recunoaşterea lor, despre reglarea emoţională.

Abilităţile sociale sunt cele care ne permit să ne integrăm în grupul de la şcoală sau ȋn grupul de prieteni. Dezvoltarea socială presupune achiziţionarea comportamentelor care ne fac să fim eficienţi în interacţiunile cu ceilalţi astfel încât să atingem scopul personal stabilit. Orice comportament social este rezultatul unui proces de învăţare a ceea ce este valorizat de către societate.

Şcoala contemporană trebuie să asigure, pe lângă dezvoltarea competenţelor cheie (comunicare în limba maternă, comunicare în limbi străine, competenţe matematice şi competenţe de bază la ştiinţă şi tehnologie, competenţe digitale, competenţe sociale şi civice spiritul de iniţiativă şi antreprenoriat, conştientizare şi exprimare culturală) şi formarea şi dezvoltarea, încă de la vârstele cele mai fragede, a competenţelor socio- emoţionale. La vârsta şcolară mică se urmăreşte dezvoltarea următoarelor competenţe socio-emoţionale: recunoaşterea emoţiilor, atât pe baza expresiilor faciale, cât şi a situaţiilor care provoacă emoţii, exprimarea şi înţelegerea emoţiilor, simulare emoţională (modelarea trăirilor emoţionale şi de exprimare a lor în funcţie de context), manifestarea empatiei, identificarea cauzelor emoțiilor.

PROIECT DIDACTIC

ACTIVITATEA: Blazonul

TEMA: să ne cunoaștem

TIPUL DE ACTIVITATE: exercițiu de auto-prezentare

FORMA DE REALIZARE: joc didactic cu material demonstrativ şi distributiv

SCOPUL ACTIVITĂŢII: dezvoltarea abilităților socio-emoționale

OBIECTIVELE OPERAŢIONALE:

  • Să conștientizeze faptul că fiecare e unic;
  • Să recunoască faptul că preferințele oamenilor sunt diferite;
  • Cultivarea sentimentului de respect pentru el și pentru aproapele lui;
  • Sporirea stimei de sine şi a încrederii în forţele proprii;
  • Dezvoltarea la elevii din grupul ţintă a abilităţilor de integrare în grupul clasei prin implicarea activă în activităţile desfășurate

MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: creioane/ pixuri/ stilouri, foi cu desen sablon

DURATA: 25 – 30 de minute

DESFĂŞURAREA ACTVITĂŢII:

Participanţii îşi scriu doar prenumele (în partea superioară a blazonului).

Fiecare din cele 4 sectoare reprezintă câte un domeniu principal de viaţă. Utilizând simboluri ştiute individual, fiecare participant va ilustra 4 domenii, corespunzător câte unul fiecărei părţi a crucii. De exemplu: anturajul, preocupările, lucrul, visele. Aceste domenii pot fi prestabilite de către moderator sau participanţii vor alege în mod individual domenii pe care le consideră relevante. Acestea pot fi alese şi în funcţie de tema întrunirii şi profilul grupului, participanţii putând fi invitaţi să-şi ilustreze altele, ca de exemplu: familia, înţelegerea cu ceilalţi, etc.) Nimeni nu are voie să scrie mai mult decât prenumele pe foaie - totul este înfăţişat doar prin desen.

Impreuna cu clasa la care am folosit aceasta activitate, cele patru domenii pe care le-am stabilit au fost: familia, pasiunile, anul care a trecut si visele pt viitor.

Când participanţii termină de completat blazonul, fără a discuta între ei, se vizitează reciproc, privindu-şi realizările. Ulterior, pe două şiruri, faţă în faţă, participanţii îşi împărtăşesc cu perechea cele desenate: fiecare încearcă să “ghicească” ce a vrut să prezinte celălalt.

În cazul în care numărul de membri din grup este optim şi /sau există timp fizic mai mult, fiecare membru îşi va prezenta producţia şi, implicit, va face cunoştinţă cu blazoanele tuturor colegilor.

Apoi, pe cealaltă parte a foii cu reprezentarea blazonului, fiecare membru este rugat să deseneze o față  zâmbitoare, tristă, serioasă, supărată care corespunde stării  afective, emoţionale pe care a trăit-o pe parcursul acestui exerciţiu. În final, fiecare participant va transmite bileţelul cu ce a desenat celorlalţi colegi, primind la rândul său bileţelul altui membru (bileţelele pot „călători” în sensul acelor de ceasornic până când sunt epuizate).

            Cred că am văzut această activitate pentru prima daăa la niște cursuri pentru profesori de limba engleză și mi-a plăcut foarte mult. Atunci când am folosit-o la clasă, am văzut că și elevilor le place, întrucât ei văd că cineva arată interes față de persoana lor și față de ceea ce trăiesc și experimentează în viața lor reală. Activiatea aceasta îi implică într-un mod activ, le stârnește curiozitatea față de ceilalți colegi și îi ajută să comunice și să se cunoască. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *