ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



PROBE DE CUNOAȘTERE A DEZVOLTĂRII

Pantelimon Anca Victoria

Liceul Teologic Elim Pitești

Începând de la sensul din dicționar, dezvoltarea este o trecere de la o stare calitativă veche la alta nouă; o extindere, creștere în proporții, în însemnătate, în forță; o formare, creștere (în sens fizic sau intelectual).

Având în vedere categoria de vârstă căreia mă adresez în meseria pe care o am momentan, aceea a adolescenței, îmi dau seama că dezvoltarea și transformările care au loc sunt numeroase și cu forme de manifestare diferite de la o persoană la alta.

Dezvoltarea cognitivă este cea care se referă la capacitățile și mecanismele învățării și accederii la cunoștințe, la cunoaștere. 

Pentru cunoașterea acestei dezvoltări în domeniul materiei pe care o predau, limba engleză, există o varietate de teste și exerciții care se pot aplica elevilor. De obicei le prefer pe cele care testează mai multe abilități în mod simultan, nu doar un singur aspect al cunoașterii limbii.

  1. O probă pe care le-o aplic elevilor este aceea de audiție. Astfel, ei ascultă un material înregistrat în limba engleză și apoi, pe baza a ceea ce au auzit și înteles, trebuie să răspundă la mai multe întrebări sau să completeze diferite informații. Avantajul acestui tip de probe este faptul că testează atât nivelul de ințelegere a limbii, cât și abilitatea de a reda și a explica informațiile înțelese și reținute.
  1. Un alt mod de a repera cunoștintele elevilor este prin a-i provoca la dialog în limba engleză, mai ales folosind subiecte care se află în aria lor de interes. Astfel, le cer uneori sa găsească argumente pro și contra privind o anumită temă, după care trebuie să participe la o dezbatere în care să prezinte lucrurile la care s-au gândit.

Avantajul acestui tip de activitate este ca testează cunoștințe gramaticale, de vocabular și capacitatea de exprimare orală.

Dezvoltarea socio-afectivă se referă la motivațiile afective ale relațiilor interpersonale și sociale. Intrucât în perioada adolescenței emoțiile sunt destul de puternice și, de asemenea, destul de schimbătoare, relațiile cu cei din jur sunt influențate și afectate și ele.

  1. Pentru a descoperi cât de bine funcționeaza această latură la elevii pe care îi am, un lucru pe care îl fac este sa îi pun să lucreze în echipe, schimbând în mod constant maniera de a-i combina (în funcție de o anumită numerotare, în funcție de pasiunile și interesele pe care le au, în funcție de nivelul de cunoștințe la limba engleză etc.). Apoi le pot observa reacțiile când află cu cine vor fi în echipă – dacă le este ușor să accepte pe oricine și să colaboreze, dacă își exprimă nemulțumirea, dacă cer să fie în altă echipă, dacă lucrează doar cu una sau doua persoane sau cu toți etc.
  1. Un alt lucru pe care îl fac este să le cer sa scrie diverse lucruri despre ei inșiși (ce le place, de ce le este teamă, ce îi enervează, ce îi bucură, ce îi plictisește etc.), fără să își menționeze numele pe foaia pe care scriu. După aceea, materialul scris este citit cu voce tare de către mine sau chiar de către elevi, cerința fiind aceea de a identifica persoana care a scris inițial afirmațiile respective. Această activitate mă ajută să văd cât de bine se cunosc elevii unei clase între ei și ce reacție au atunci când află ceva nou despre un membru al colectivului.
  1. Deși multi spun că această perioadă prin care trec adolescenții este una dificilă, mie personal îmi place să lucrez cu ei și îmi place că, deseori, ei sunt dezarmant de sinceri – spun ce gândesc despre școală, despre profesori, despre familie și despre multe alte subiecte. De aceea, ca si probă de a-i cunoaște mai bine, le cer uneori să îmi scrie părerea lor despre anumite teme (comunicare virtuală, filme, cărți, tehnologie, muzică, educație etc.). Atunci când scriu, și mai ales dacă au o bună relatie de comunicare cu profesorul, majoritatea elevilor se deschid și spun sincer ceea ce gândesc și ceea ce cred.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *