Profesor psihopedagogie specială: AURELIANA TĂTARU
Şcoala: CSEI “RUDOLF STEINER” HUNEDOARA, JUDEȚUL HUNEDOARA
I. Informaţii de bază
Numele şi prenumele: B.F.A.
Data naşterii: 03.04.2010
Domiciliul: Hunedoara
Şcoala/clasa: Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Rudolf Steiner” Hunedoara, clasa a III-a
Rezultatele evaluării complexe:
- din punct de vedere medical: -
-din punct de vedere psihologic: deficienţă mintală uşoară, hiperactivitate, deficit de atenţie, tulburări emoţionale
- din punct de vedere pedagogic: dificultăţi de învăţare
Echipa de lucru: profesorul psihopedagog, profesorul de educaţie specială (dirigintele), profesorul-educator, familia, asistentul medical, asistentul social.
II. Starea actuală a elevului
În urma evaluării elevului s-a observat că acesta prezintă instabilitate emoţională şi imaturitate socio-afectivă. Relaţionează cu colegii, însă manifestă dificultăţi mari în a relaţiona cu persoane străine. Uneori devine agitat, iar capacitatea de concentare a atenţiei asupra unei sarcini este fluctuantă. Prin implicarea lui în diverse activităţi folosind jocul didactic, ca formă de realizare, acesta prezintă semne evidente de ameliorare a stărilor de agitaţie, colaborează mai eficient cu cei din jur şi reuşeşte să se concentreze mai mult timp asupra sarcinii date.
III. Derularea programului de intervenţie
Domeniul de intervenţie: ludoterapie
Scopul programului: participarea la o gamă largă de jocuri didactice, în cadrul activităţilor didactice de la clasă, pentru stimularea cognitivă, creşterea capacităţii de concentrare a atenţiei, diminuarea stării de agitaţie şi a atitudinilor pozitive de relaţionare în grup.
Obiective pe termen lung:
- exersarea capacităţii de concentare a atenţiei;
- dezvoltarea operaţiilor gândirii şi a calităţii acesteia;
- dezvoltarea înţelegerii şi a atitudinilor pozitive de relaţionare în grup;
- echilibrarea personalităţii elevului prin cultivarea unor trăsături de caracter pozitive.
Obiective pe termen scurt:
- să participe voluntar la situaţii de comunicare şi relaţionare socială;
- să-şi dezvolte abilităţile de comunicare;
- să participe la diversele jocuri didactice organizate;
- să deţină controlul expresiei mimico-gesticulare şi a atenţiei;
- să-şi dezvolte spiritul de colaborare, în vederea realizării sarcinilor primite;
- să participe alături de alţi copii şi adulţi la acţiuni specifice.
Perioada de intervenţie: anul şcolar 2020-2021
Activităţi propuse:
- jocuri de dezvoltare a limbajului expresiv;
- jocuri pentru exersarea operaţiilor gândirii;
- jocuri de expresie afectivă;
- jocuri de rol;
- jocuri de stimulare, corectare a unor comportamente;
- jocuri cu subiecte din viaţa cotidiană;
- jocuri antrenament;
- jocuri concurs;
- jocuri senzoriale;
- jocuri distractive.
Metode şi mijloace de realizare:
- explicaţia, conversaţia, dialogul, povestirea, demonstraţia, problematizarea, exerciţiul;
- imagini, jetoane, mingi, cartoane colorate etc.
IV. Evaluare finală
Metode: observarea sistematică, observarea comportamentului, chestionarea, aprecieri verbale, aprecierea modului de implicare, de realizare a sarcinilor etc.
V. Concluzii
Evaluarea rezultatelor obţinute după aplicarea acestui program au evidenţiat:
- o creştere a motivaţiei de învăţare, manifestată prin dorinţa de a cunoaşte, de a comunica, de a se implica;
- formarea unor sentimente de responsabilitate personală şi de autoconducere;
- o relativă dezvoltare a limbajului şi o atitudine civilizată în relaţia cu ceilalţi;
- creşterea nivelului toleranţei la frustrări;
- o creştere a stimei de sine (asumarea unor responsabilităţi, dorinţa de a încerca să realizeze lucruri cu un grad ridicat de complexitate, de a se implica, de a participa la activităţi);
- o mai bună perseverenţă şi concentrare în îndeplinirea sarcinilor, dorind să le finalizeze foarte bine;
- o dezvoltare a stărilor afective pozitive, de linişte, reducându-se stările de tensiune.
VI. Recomandări
- folosirea testului situaţional, subiectul să fie pus în situaţii de viaţă cotidiană reale;
- în cadrul tuturor activităţilor subiectul să fie stimulat pozitiv pentru dezvoltarea motivaţiei intrinseci privind activitatea de învăţare - terapie.
BIBLIOGRAFIE:
- Steiner, R., „Arta educaţiei. Metodică şi didactică”, Editura Triade, Cluj Napoca, 1994,
- Ungureanu, D., „Copiii cu dificultăţi de învăţare,” Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti 1998.