ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Şcoala online – o „altfel“ de şcoală

Autor: Dr. Marka Kubelac

Prof. de Limba şi literatura slovacă – maternă

Liceul Teoretic „Gabriel Ţepelea“ Borod – Structura Şcoala Gimn. Nr. 1 Şerani

A fi cadru didactic necesită o mare flexibilitate, putere de adaptare la nou şi multă spontanietate. Toate acestea, combinate cu experienţa didactică, formează un profesor care se adaptează rapid la aproape orice situaţie. Fiecare act didactic, indiferent cât de minuţios este planificat, va avea momente în care situaţia la oră solicită o schimbare. De aceea este foarte important ca profesorul să fie pregătit oricând pentru o schimbare, să fie flexibil din punct de vedere cognitiv şi comportamental.

După data de 9 noiembrie a anului 2020, fiecare dintre noi, cadrele didactice, ne-am confruntat cu numeroase provocări. Evident, trecerea de la predarea directă la predarea online (cum a fost dealtfel şi în martie 2020), de la clasa fizică la clasa virtuală, a necesitat regândirea unor elemente fundamentale ale actului educației. Noua formă de abordare a învățării nu a fost îmbrățișată cu bucurie de o mare parte dintre cei implicați, din motive deja bine cunoscute: inadaptarea la această situație de criză, slabele competențe digitale ale dascălilor, ale copiilor, fără de care nu se putea realiza conectarea online în cazul copiilor din învățământul gimnazial. Lipsa conexiunii la internet sau chiar absența dispozitivelor necesare acestor tipuri de activități au ridicat de asemenea probleme. S-au depus eforturi din partea tuturor pentru a se putea finaliza semestru din acest an şcolar 2020/2021 și s-au găsit soluții pentru ca materia școlară să poată fi parcursă de către elevi, chiar dacă acest lucru a implicat și sprijinul părinților sau al bunicilor. Activitățile online s-au desfășurat pe diferite platforme de învățare, materialele didactice trimise au fost rezolvate, iar pe urmă verificate și corectate. Cei mai mulți au făcut tot posibilul să se adapteze situației noi. S-a lucrat în echipă, fapt ce a contribuit în mare măsură la coeziunea grupului. Am învățat poate să ne apreciem mai mult, să ne ajutăm între noi fără a cere nimic în schimb, să ne bucurăm de un timp de calitate petrecut în familie și cu siguranță, unii dintre noi am ajuns să conștientizăm valoarea și importanța dascălilor. Dacă ar fi să găsim câteva puncte tari și câteva puncte slabe ale școlii online, am putea face referire la următoarele aspecte:

Punctele tari

• Asigură comunicarea și ajută la menținerea acesteia;

• Facilitează transmiterea cunoștințelor și ușurează evaluarea, deoarece aceasta se poate face prin platformele utilizate;

• Se pot folosi diverse materiale publicate online, care se transmit elevilor mult mai ușor;

• Se poate da mai ușor un feedback in momentul activitații online.

Puncte slabe

• Se mărește timpul petrecut în fata computerului/telefonului;

• Nu toți elevii au acces la tehnologie;

• Chiar și cei care au acces nu pot fi stimulați sa ia parte la toate activitațile, deși li s-a amintit obligativitatea participarii la cursurile online;

• Stârnește reacții diferite din partea unor părinți, tocmai din cauza faptului că se simt forțați să asigure copiilor tehnologia necesară;

• Creează nemulțumiri în cazul elevilor care, deși nu sunt la școală, trebuie să participe la activități.

Poate că una din cele mai mari pierderi ale acestor luni de școală este emoția care lipsește din comunicarea seacă a unor conținuturi pe calea platformelor digitale care ne-au servit drept suport. Psihologii, precum și specialiștii în educație recunosc faptul că școala online nu o poate înlocui pe cea tradițională. Latura afectivă a învățării se disipează și elevul nu devine decât un ,,roboțel”, doldora sau nu de informații, dar lipsit de modele atitudinale și comportamentale, de prietenie, de înțelegere și empatie față de semeni, de spirit de echipă, competițional sau de altă natură. Mai mult, cum puteam într-o astfel de situație să dezvoltăm alte aptitudini și competențe decât cele științifice. Activitățile extrașcolare și extracurriculare nu s-au mai putut desfășura. Cine știe care este valoarea eductivă a acestora, înțelege și efectele negative pe care acestea leau avut în existența elevilor și a cadrelor didactice! Vreau la școală! ...Mi-e dor de colegi! ...Au fost exclamații foarte des întâlnite în ultima vreme în limbajul marii majorități a eleviilor. Dacă în trecut, foarte mulți copii afișau o atitudine mai puțin pozitivă la adresa școlii, pandemia care s-a făcut simțită la noi a reușit să facă ceea ce zecile de modificări, metode și strategii de atragere a copiilor în clase n-au reușit.

BIBLIOGRAFIE:

*https://www. scoalaintuitext. ro/blog/scoala-online/

*https://www. scoalaintuitext. ro/blog/invatarea-online-si-invatarea-clasica/

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *