ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Soluţii pentru experienţă plăcută şi relaxantă în cadrul orelor de limba englezã

PROF. Eva Fenechiu

 Colegiul tehnic Anghel Saligny /

Colegiul Tehnic de Transporturi Transilvania, Cluj Napoca

În procesul de învăţare a unei limbi străine, fie ea germanică, romanică sau slavă, trainerul are poate cel mai important rol pentru cursanţi. Cei mai mulţi dintre aceştia apreciază profesionalismul, seriozitatea, punctualitatea şi, nu în ultimul rând, creativitatea trainerului.

În cele ce urmează, vă propun câteva soluţii pentru a transforma ora de curs într-o experienţă plăcută şi relaxantă, toate derivate din metoda comunicativă de predare. Aceasta este una dintre cele mai apreciate la ora actuală, întrucât stimulează fluenţa cursanţilor, pregătindu-i să facă faţă cu brio situaţiilor de zi cu zi (la aeroport, la restaurant, la magazin, la birou etc).

1. Brainstorming-ul. Este poate una dintre cele mai comune tehnici de stimulare a creativităţii, dar şi una dintre cele mai eficiente. Această tehnică poate fi folosită cel mai des înaintea unei activităţi de citire sau pentru rezolvarea unei anumite probleme, în general.

Trainerul nu trebuie să fie critic, ci să încurajeze cursanţii să se gândească la idei cât mai neobișnuite și să creeze o atmosferă constructivă. Propunerile inedite ar trebui susţinute pentru obținerea unei liste de idei cât mai cuprinzătoare și originale.

Mai jos este un rezultat concret al unei „sesiuni” de brainstorming:

2. Jocul de rol. Este o altă activitate interesantă care îi face pe cursanţi să se implice activ în dezbaterea unei tematici. De exemplu, în cadrul cursurilor de Business English, trainerul poate oferi fiecărui cursant un cartonaş cu un rol pe care cursantul să-l joace (secretară, şef de tură, asistent de producţie, manager de resurse umane), iar apoi le poate da o situaţie pe care aceştia să o dezbată (de exemplu, necesitatea unui spaţiu de birouri mai mare). Cursanţii trebuie să intre în pielea personajului lor şi să-şi „interpreze” rolul cât mai convingător.

3. Gramatică prin cântece. Mulţi traineri se gândesc să facă mai antrenantă învăţarea unui timp şi a unui aspect verbal (de. ex. present tense continuous, present perfect tense continuous etc) prin folosirea unor fragmente dintr-o melodie. Astfel, pentru fixarea cunoştinţelor, în ceea ce priveşte folosirea unui timp verbal, trainerul elimină din textul cântecului structurile pe care cursanţii trebuie să le asimileze, iar, în timp ce ascultă melodia, ei completează cu elementul gramatical corect.

Iată un exemplu care poate fi utilizat atunci când trainerul predă timpul verbal „present perfect”. O astfel de melodie este „I still haven’t found what I’m looking for” de la U2. O foaie de lucru arată astfel (se poate folosi şi pentru fixarea participiului trecut, care intră în formarea timpurilor perfecte):I

[have climbed]the highest mountains
I [have run] through the fields
Only to be with you
Only to be with you
I [have run] I [have crawled] I [have scaled] these city walls
These city walls
Only to be with you.

4. Cursanţii “preiau” comanda. Este o altă strategie prin care atmosfera din sala de curs va fi una creativă. Pentru aceasta, trainerul îi poate invita pe cursanţi să lucreze în perechi/ grupuri și să planifice, de exemplu, o parte dintr-o lecţie sau subiectele pentru evaluarea finală. Cel mai bine este ca trainerul şi cursanţii să stabilească dinainte obiectivele lecţiei: gramatică, vocabular, citire etc. Astfel, trainerul poate fi surprins de implicarea acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *