ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



MICI IDEI UTILIZATE ÎN ORELE ON-LINE

Prof. înv. primar Cîrstoi Livia

Școala Gimnazială „G.E.Palade” Buzău

Orele on-line au fost o provocare permanentă pentru cadrele didactice, la toate clasele, dar mai ales la clasele cu preșcolari și școlari mici.

Pentru mine, profesor învățământ primar la CLASA I, a fost o adevarată aventură.

Pentru a invita la vorbă și a da dinamism orelor, am utilizat câteva idei, care au dat și roade. Am sesizat că, dacă aduc în activități, des, ceva nou, ceva care parcă nu aparține activității, copiii devin interesați. Așa am facut și eu!

            Am inceput să vin, aproape zilnic, cu EVENIMENTUL ZILEI. Această secvență didactică era în INTALNIREA DE DIMINEATA. Într-o zi a fost ZIUA INTERNAȚIONALĂ A ÎMBRAȚIȘĂRILOR, zi în care am vorbit despre cât de important este să ne îmbrațișăm apropiații, să le transmitem mesaje drăguțe și efectul acestora asupra noastră. În altă zi l-am sărbătorit pe Wolfgang Amadeus Mozart. Am ascultat muzică și am urmărit o prezentare a vieții și operei lui Mozart. Am marcat ZIUA POPCORNULUI, ZIUA OMULUI DE ZĂPADĂ, ETC. Intotdeauna am ales evenimente care să-i captiveze cu adevărat.

În unele zile inseram, FOTOGRAFII CU MESAJ, pe care le discutam. Fotografiile erau alese de pe net sau din cărti și puteau reprezenta: curiozități ale naturii, personaje de poveste, vedete – ale vârstei-, lego uriaș, monden-ul copiilor, etc. De la acestea porneam adevărate discuții, cu trimiteri la disciplinele noastre de studiu. O astfel de imagine este cea de mai jos, oferită în săptămâna dedicată omului de zăpadă. De aici a pornit o adevărată poveste și dezbatere despre ”ADEVĂRURI ȘI NEADEVĂRURI” despre oamenii de zăpada.

O altă ”găselniță” didactică a fost UN JOC ON-LINE pe zi. Jocul on-line îl foloseam la una din materiile din ziua respectivă și în diferite momente ale lecției. Intr-o zi putea fi un joc de captare a atenției, în altă zi de evaluare, de exersare a cunoștintelor noi. Nu utilizam mai mult de un joc pe zi deoarece dura foarte mult, în on-line.

MUZICOGRAMA , folosită alternativ cu MELODIA ZILEI, era un alt moment mult așteptat de copii. Uneori căutam melodii antrenante, care să-i trezească și să-i energizeze, alteori foloseam melodii de relaxare, din muzica clasică. Am constatat că, în școala on-line, am reușit să le trezesc interesul pentru muzică , muzica de calitate. M-au ajutat foarte mult și materialele postate de doamna ANA-MARIA RUSU, o doamnă profesoară din Focșani, și webinariile cu dumneaei.

MUZICOGRAMELE , forme avansate de înțelegere a muzicii, m-au ajutat să contribui la dezvoltarea inteligenței emoționale, a simțului artistic, a spiritului creativ și să-i familiarizez cu creații muzicale de factură cultă.

Etapele de lucru, în cazul muzicogramelor, erau:

Pasul 1: Profesorul propune spre ascultare o lucrare muzicală. Recomandat ar fi să înceapă cu lucrări scurte și celebre (exemple: Clap, clap song, Familia Adams)

Pasul 2: elevii audiază lucrarea de două  ori, întocmesc desenul melodic al piesei (linii melodie principale, secundare, mers ritmic, instrumente ) folosind simboluri la alegere.

O DATA PE SĂPTĂMÂNĂ căutam un experiment interesant, pe care-l prezentam și care, sigur, îl exersau și ei. Le-am prezentat CURCUBEUL cu bomboane M&M, FUGA PIPERULUI, cu apă+fairy+piper măcinat, SERVETELELE MULTICOLORE, VULCANUL, etc. Copiii de la clasa I sunt fascinati de experimentele stiintifice. Învățarea prin descoperire satisface curiozitatea si nevoia de invatare a copiilor. Ei inteleg mai bine esenta obiectelor si fenomenelor, experimentul avand o mai puternica forta de convingere decat alte metode.

PROVOCARE LA CITIT, a fost o altă modalitate de a-i face pe copii să citească. Am cautat o carte distractivă, care să le stârneasca, odată ce avansează în lectură, curiozitatea și gustul cititului. M-am oprit la PIPPY ȘOSEȚICA, o carte amuzantă, antrenată, educativă. Dar nu le-am dat doar de citit si GATA. Zilnic, acordam 10 minute evaluarii. Ei aveau de citit câte 5 pagini, de pe o zi pe alta, iar a doua zi, prin întrebări sau povestire, îi verificam. Bineînțeles că povestea va continua și în varianta de școală ”face to face”.

LECTIA CA UN MOZAIC, așa aș putea considera orele on-line. Un desen pe caietul de scriere sau matematică, în care exersau litera nouă sau scriau un exercițiu matematic, încurajările constante, glumele frecvente, acordarea unui rol : Acum tu esti învățătorul si ne explici modul de calcul sau ne citești sarcina si ne explici ce trebuie să facem.

Asa i-am tinut în priză, conectați mereu la școala on-line , pe cei 32 de ”șoricei” din clasa I C ”Mickey și Minnie”, de la Școala Gimnazială ”G.E.Palade”, din Buzău, fără să se plictisească și să simtă oboseala .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *