ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



PROVOCĂRILE ȘCOLII ON-LINE

Prof. înv. primar Cîrstoi Livia

Școala Gimnaziala „G. E. Palade”, Buzău

Trecerea de la învatamantul tradițional, ”față în față”, la școala ”on-line”, a reprezentat și reprezintă o provocare pentru toți cei implicați în procesul educațional. Toți, profesori, elevi, părinți, a trebuit să ne pliem pe situația de urgență impusă.

”Care a fost cea mai grea parte a procesului predării în scoala on-line?” este întrebarea pusa tuturor cadrelor didactice din România și nu numai.

Cred că testarea și evaluarea copiilor, lipsa echipamentului tehnic necesar desfășurării orelor, interacțiunea slabă cu elevii în timpul orelor online, dar și lipsa interesului elevilor se numără printre cele mai mari dificultăți cu care s-au confruntat.

În lipsa unei infrastructuri tehnologice acceptabile, fără abilitare serioasă  în zona competențelor digitale ale profesorilor, fără acces gratuit la platforme online, cu resurse didactice digitale și multimedia precare, cadrele didactice au fost nevoite să identifice rapid soluții pentru a asigura tuturor copiilor acces la o educație de calitate.

Școala online a presupus o reorganizare completă a modului în care se abordează demersul didactic, pornind de la metode și tehnici de predare, procedee de lucru, dozajul diferit al timpului și terminând cu materialele și mijloacele didactice utilizate. Monitorizarea învățării s-a realizat într-un alt mod acum, câteodată chiar foarte greu. Lipsa unui dialog autentic cu clasa, imposibilitatea urmăririi modului în care elevii își iau notițe, dificila administrare a probelor de evaluare, reprezintă aspecte care au trebuit regândite și îmbunătățite.

Lecțiile online s-au ținut pe diverse aplicaţii, instrumente de interacțiune în timp real, cu video și text: Zoom, WhatsApp. Există și aplicații sau platforme de colaborare online, care au facilitat schimbul de documente, teste sau teme pentru acasă, între profesori și elevi și au înregistrat o evidență a acestora, care permite și feedback din partea profesorului : Google Classroom, Kinderpedia. S-a lucrat și pe aplicații de învățare, pe care le poate crea profesorul sau pe resurse deja existente sub formă de prezentări, lecții, fișe, imagini și clipuri pe care profesorii le pot folosi atât în timpul lecțiilor live, cât și ca teme de lucru pentru acasă: ASQ (Another Smart Question), Quizizz, Padlet, Microsoft Powerpoint, My scans, Open Board, Twinkl România, Didactic.ro, Clasamea.ro, ScoalaIntuitext.ro, Youtube etc.

Pregătirea pentru lecție, adaptarea mesajelor și conținuturilor, în dependență cu vârsta, selectarea instrumentelor potrivite pentru clasă, colaborarea cu părinții, pregătirea și încurajarea copiilor pentru o altfel de lecție, toate acestea au necesitat mult timp, răbdare și devotement, creativitate, flexibilitate cu programul și nevoile copiilor, din partea profesorilor.

Offline sau on-line, indiferent de distanța socială, copilul are nevoie de încurajare, comunicare, joacă, adaptarea regulilor, etc.

Vitală a fost și implicarea părinților care au avut rolul de a facilita dialogul dintre copil și profesor. Rolul părintelui, mai ales la clasele mici, a devenit unul extrem de important.

Părintele a fost factorul care a trebuit să gestioneze activitatea de acasă și să se asigure atât de funcționarea fizică a sistemului informatic, de frecventarea cursurilor de către elev, cât și de motivarea și implicarea acestuia în actul de învățare. De asemenea, părintele a deținut rolul de suport emoțional pentru stările specifice acestei perioade restrictive. El trebuind să empatizeze cu copilul, să discute cu el, oferind multe explicații despre situația actuală și să susțină cauza educației și a învățării, chiar și în aceste condiții dificile.

Eu am văzut și câteva lucruri bune, în aceasta criza. Am ieșit din inerția in care intrasem, criza fiind un catalizator de evoluție. Am învăţat că trebuie să avem o mare disponibilitate de adaptare la nou şi tehnologie, ni s-a confirmat încă o dată că este esenţial pentru fiinţa umană a păstra contactul, fie el şi virtual, cu semenii,  am învăţat că trebuie să acordăm mai multă importanţă sectorului educaţional online, dar să nu excludem învăţarea tradiţională. Este o lecţie importantă de viaţă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *