ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Educaţia digitală, prioritate în învăţământul românesc

Jipa  Roxana, profesor religie ortodoxă,

Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” Brăila

Educația digitală a devenit în ultimul timp una dintre preocupările prioritare ale învățământului românesc, prin impunerea alfabetizării și a comunicării digitale pentru orice participant la procesul instructiv-educativ. Integrarea și utilizarea diverselor tipuri de tehnologii în procesul educațional nu mai este văzută ca o mișcare avangardistă, ci ca o necesitate. La nivelul întregii lumi, se observă transformarea conținutului cultural într-o formă digitală, favorizând accesibilitatea la produse educaționale oricui, oriunde și oricând. Învățământul virtual a devenit un fenomen în industria românească în ultimii ani, iar efectele sale pe termen scurt, mediu și lung ar trebui evaluate mai atent.

            Analiza mediilor educaționale de instruire online a urmărit stabilirea formelor specifice utilizării acestora în învățământul preuniversitar. Demersul a permis conturarea unei imagini globale, de ansamblu, asupra transformărilor, avantajelor, dar și a riscurilor la care sunt expuși elevii în desfășurarea procesului instructiv-educativ prin intermediul tehnologiei și prin utilizarea noilor mijoace, oferite pentru instruire. Influențându-le dezvoltarea, viaţa socială şi academică, accesul la dispozitive digitale și Internet a devenit o necesitate a existenței noii generații, creându-li-se atât oportunităţi, cât şi riscuri.

            Beneficiile utilizării, evidențiate prin accentuarea potenţialului de învăţare, dezvoltarea cognitivă, creativă, îmbunătăţirea relaţiilor sociale – atribuite ale noilor tehnologii – sunt însoţite, inevitabil, de pericole, ce pot apărea sub diverse forme: provocarea dependenţei de tehnologie, hărţuirea online, expunerea la site-uri cu un caracter sexual, violent, suicidal, „prietenii” online cu persoane nu doar necunoscute, ci periculoase. Analizele evidențiază însă că fiecare situaţie-problemă poate avea un anumit tip de strategie de coping, iar majoritatea tinerilor ar fi capabili să adopte mecanisme eficiente de gestionare a stresului. Mai mult, tehnologiile însele creează mijloace de protecție. Aceste fapte amplifică importanța alfabetizării digitale, la fel cum un nivel ridicat al experienţei şi al competențelor poate dezvolta beneficiile „navigării” online, pregătind tinerii pentru a evita ori pentru a face faţă riscurilor.

            Instrumentele TIC și-au găsit o foarte importantă aplicație în zona de creare de comunități de practică. Fiecare dintre aceste comunități tinde să se specializeze pe o anumită tematică sau un anumit mod de interacțiune:În cadrul şcolii unde predau, încă de la începutul acestei pandemii, am ales Google Classroom pentru a putea comunica în mod eficient cu elevii şi Google Meet pentru a putea desfăşura actul educativ.Această alegere a şcolii a avut un real succes , deoarece elevii au avut instrumentele necesare pentru a se putea conecta la cursuri.Acolo unde elevii nu au avut mijloace de comunicare, aceştia au primit sprijin material din partea Parohiei la care este arondată şcoala şi din partea şcolii, astfel încât, toţi elevii să aibă şanse egale la procesul instructiv-educativ.

Cu ajutorul resurselor web cadrele didactice au posibilitatea de:

  • a se informa, documenta si extrage informatii utile dezvoltarii lor profesionale
  • a vizita site-ul ministerului, inspectoratului pentru a fi la curent cu noile programe scolare si cu programele in derulare la care pot participa; de asemenea, pot accesa forumuri dedicate cadrelor didactice si pot comunica cu colegi din alte scoli pe teme de interes comun
  • a accesa informatii de pe site-uri de tip wiki(exercitii de auto-evaluare/ teste)
  • a declansa desfasurarea unor activitati/aplicatii
  • a crea o biblioteca on-line, etc.

In acelasi timp insa, resursele Web pot influenta invatamantul intr-un mod negativ. In multe universitati, educatie on-line este egala cu postarea cursurilor pe o platforma de specialitate. Desigur ca acest lucru este absolut util, dar de multe ori informatiile nu mai sunt asimilate de catre elevi asa cum ar fi trebuit sa fie.
Cele mai utilizate  instrumente Web in educatie :

  • E-mailul -face conexiunea intre doua sau mai multe persoane care au o adresa de e-mail. Deasemenea prin intermediul acestui instrument se poate trimite acelasi mesaj(mail) catre mai multe persoane, in acelasi timp, fara a mai fi necesara duplicarea acestuia. Grupurile sunt un alt motiv pentru folosire e-mailului. Acestea ofera posibilitatea sustinerii unei discutii cu un grup de persoane prin e-mail, cu conditia ca toti acestia sa aiba o adresa de e-mail, prin care sa poata fi contactati.
  • Forumuri de discutii -ofera posibilitatea de interactionare, discutii si schimb de experienta cu ceilalti utilizatori fara a fi necesar ca acestia sa fie conectati sau se afle in acelasi timp si in acelasi loc cu tine.
  • Chat-ul-ofera posibilitatea de a discuta cu oricine se afla conectat la retea in acelasi timp, si care foloseste acelasi program. Este similar cu o conversatie telefonica, folosind, insa, tastatura.
  • Video conferinte – pentru comunicarea prin intermediul camerei web la distanta.
  • Wiki-uri.  Sunt reprezentate prin colectii de pagini Web proiectat pentru a permite oricui accesul liber pentru a adauga sau schimba continutul, utilizand un limbaj de marcare simplificat.
  • Bloguri si microbloguri. Un blog este un site Web, mentinut in mod obisnuit de catre o singura persoana, companii sau alte institutii, cum ar fi cele educationale, continand intrari si comentarii. Intrarile sunt descrieri ale unor evenimente, incluzand text si alte materiale, asa cum sunt imaginile si secventele video.
  • Retele sociale (social networks). Este un  software pentru creearea  online a unor retele sociale pentru comunitati care au activitati comune pe Web sau sunt interesati in exploatarea intereselor si activitatile altora.
  • Fluxuri de stiri (in format RSS sau Atom). Poate fi un canal de stiri sau feed care furnizeaza utilizatorilor continut Web actualizat.
  • Servicii pentru partajarea continutului grafic (photo sharing). Este un serviciu pentru gazduirea imaginilor, numit deasemenea serviciu de partajare de imagini. Acesta permite utilizatorilor sa incarce imagini pe un site Web.
  • Servicii pentru partajarea continutului  audio/video (video sharing). Este un  serviciu Web de gazduire video si permite indivizilor sa incarce videoclipuri pe un site Web. Serviciul poate stoca videoclipul pe serverul sau si il va afisa intr-un format care sa permita si altor vizitatori sa il vizioneze.
  • Servicii pentru partajarea prezentarilor. Ca si alte servicii de tip social sharing, utilizatorii pot  adauga continut (powerpoint), marcaje si comentarii.

Putem spune despre aceste instrumente ca au un rol foarte important pentru cadrele didacatice, acestea avand posibilitatea sa: coordoneze o conferinta, un proiect  sau un colocviu, sa realizeze prezentari, sa gestioneze documentele unei clase/ grup, sa creeze un spatiu de dezbateri si discutii pentru membrii unei glase/ grup sau sa colecteze date.

Ca şi avantaje ale  folosirii Google Classrom şi Google Meet, am observat o mai bună implicare a elevilor, chiar şi a acelor elevi care la orele clasice , erau mai timizi şi mai retaşi,interesul elevilor pentru metodele moderne folosite la clasă,participarea activă la Lectiile pe Google Meet, aceştia fiind mai relaxaţi şi mai încrezători în forţele proprii.Elevii au materialele încărcate pe platformă şi le pot găsi oricând , odonate pe săptămâni, zile, ore , văzându-se evoluţia acestora.

Dezavantajele orelor online contsau în faptul că elevii au pierdut în timp noţiunea de program bine stabilit, nu sunt pregătiţi la prima oră a dimineţii să participe la lecţiile online.

Concluzii:

Desi invatamantul prin intermediul resursele web prezinta numeroase avantaje fata de invatamantul traditional, putem afirma faptul ca nu intotdeauna  metodele de e-learning sunt cele mai eficiente. Este evident faptul ca numarul utilizatorilor de resurse web este in ascensiune iar odata cu acestia si calitatea invatamantului creste. Putem remarca deasemenea valentele benefice pe care internetul  le are in predarea, invatarea sau evaluarea disciplinelor scolare si faptul ca nu mai exista multe domenii in care resursele web sa nu joace un rol fundamental in rezolvarea problemelor curente. Invatamantul de tip e-learning castiga teren in fata celui traditional iar elevii aproape ca asociaza internetul cu un veritabil profesor.

Bibliografie:

https://programareliceu.files.wordpress.com/2014/07/suport_de_curs_integrare-tic-in-informatica.pdf

Holotescu, C., Grosseck, G. (2009)- „Using Microblogging To Deliver Online Courses”, World Conference on Educational Sciences, Nicosia, North Cyprus.

Sanda Craina, Carmen Losonczy – Utilizarea calculatorului în procesul de predare-învăţare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *