ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Modalitate de consolidare a deprinderilor coloristice la vârste timpurii

Profesor învățământ primar: Ungureanu Cristina Diana

Școala Gimnazială Sirețel, județul Iași

CLASA: I

TEMA PLASTICĂ: Grupele de culori (primare şi secundare, calde şi reci)

SUBIECTUL: „În lumea frunzelor de toamnă”

Se urmăreșteconsolidarea cunoștințelor despre principalele  grupe de culori – primare şi secundare, calde şi reci – şi folosirea lor în realizarea unor mini-compoziţii prin tehnici diferite de lucru ca parte a unei compoziţii comune. În cadrul acestei activități se identifică culorile  primare şi binare, calde şi reci; se aplică o serie diversă de tehnici de lucru specifice artelor plastice; se organizează o compoziţie în comun, păstrând armonia suportului (utilizând o armonie cromatică a culorilor). Se utilizează o planşă didactică şi jetoane colorate cu grupele de culori, imagini cu anotimpul toamna, albume cu reproduceri de artă, suport de polistiren, silueta decupată şi colorată a unui copac, forme diverse decupate sub formă de frunze, ace cu gămălie, lipici, tempera, pensoane, lopăţele tip cuţit de paletă, scobitori, carton colorat, laptop/cd.

Tehnicile vor fi explicate în faţa clasei, în plan vertical – suporturile vor fi fixate pe polistiren.Fiecare grupă va crea frunze de toamnă printr-o tehnică diferită de a celorlalte grupe.

Grupa Pictorilor - va realiza lucrările prin tehnica presării (formelor spontane prin presare): pe o jumătate din forma decupată va pune direct cu tuburile dâre şi puncte de culoare care să lase şi spaţiu liber între ele. Culorile trebuie să fie în majoritate culori calde, cu intervenţii uşoare de verde şi maro; se suprapune, prin pliere în două, cealaltă jumătate şi se presează prin mişcarea palmei de-a lungul frunzei. Dacă au rămas spaţii neacoperite se mai poate interveni cu puncte mici de culoare după care se repetă procedeul presării.

Grupa Artiştilor – va realiza lucrările prin tehnica imprimării: se folosesc frunze din natură de dimensiuni relativ mici şi cu nervuri proeminente; pe partea cu nervurile se întinde direct cu tuburile culori din cromatica toamnei, fără a lăsa spaţii între ele, căutând alăturarea armonioasă; pe frunza decupată se imprimă repetat urma frunzei naturale până se acoperă toată suprafaţa; deoarece o singură acoperire cu culoare nu este suficientă, se va mai interveni cu culoare fie pe aceeaşi frunză, fie pe o nouă frunză asemănătoare.

Grupa Maeştrilor – va realiza lucrările prin tehnica marmorată: pe frunza decupată se aplică direct cu tubul linii şi puncte în cantitate relativ mare, cu mici spaţii între ele, căutând armonizarea fie prin asemănare, fie prin contrast a culorilor; cu o lopăţică tip ,,cuţit de paletă” se vor întinde culorile fie din aproape în aproape, fie în linii lungi – se va obţine un efect cromatic deosebit în relief. Se sugerează elevilor că pot zgâria lucrările terminate cu o scobitoare în reţea de pătrate sau romburi, sporind astfel  efectul artistic.

Grupa Plasticienilor – va realiza lucrările prin pensonare: frunza se va picta folosind pensoane de mărimi medii, folosind foarte puţină apă; cu ajutorul pensonului puţin umezit se ia culoarea dorită şi se lasă urma culorii prin apăsarea piezişă a pensonului, operaţia se repetă, urmă lângă urmă până la acoperirea întregii frunze. Se insistă pe schimbarea culorii după două-trei ,,urme”.

La  expirarea timpului, lucrările sunt expuse pe suportul alb. După ,,Turul Galeriei”, fiecare grupă prinde pe copac frunzele pictate prin tehnica cerută, fiind îndrumați în dispunerea şi poziţionarea frunzelor. În timpul fixării frunzelor se vor face aprecieri asupra modului de lucru al fiecărui copil, în virtutea întăriri pozitive, evitând întărirea negativă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *