ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Educație și proiecte școlare post Covid-19

Prof. Livia Pop,

Director Școala Gimnazială ”Avram Iancu”, Dej

Trăim într-o perioadă care ne supune la provocări multiple, provocări pe care uneori le trecem cu succes, iar alteori căutăm să le rezolvăm prin mijloacele și resursele pe care le avem. Pandemia ne-a schimbat viața tuturor. Școala s-a schimbat și odată cu ea dascălii trebuie să se schimbe! Viitorul este digitalizarea.

Să fii profesor în era digitală este o provocare, lecțiile trebuie pregătite cu mare atenție, resursele educaționale trebuie alese cu grijă pentru ai putea ține conectați pe elevi, pentru ai determina să fie participanți activi la orele online. Creativitatea profesorului, diversitatea materialelor folosite face ca elevul să folosească internetul în scopuri educaționale și nu în alte direcții. Plictiseala îi face pe copii să folosească tehnologia în scopuri mai puțin benefice. Ideal ar fi ca elevii să îmbine  folosirea internetului cu libertatea în natură, cu vizite la muzee, excursii cu prietenii sau cu cei dragi. Cu toții am învățat cum să organizăm activități cu elevii pentru a stopa într-o oarecare măsură dependența de Internet, să-i determin pe aceștia să fie și creatori de conținut nu numai consumatori.

În această luptă este nevoie de o colaborare continuă între școală și familie. Demersul de a-I determina pe elevi să apeleze la surse online pentru a le utiliza cu scop didactic a devenit o parte integrantă a lecțiilor din perioada digitală. Dacă am reușit sau nu ...... vom vedea în viitor.

Începând cu luna martie a anului 2020, pe teritoriul României a început învățământul online. După o perioadă scurtă în care dascălii au folosit primele mijloace on-line pe care le-au avut la îndemână, adică: grupuri ale colectivelor claselor pe Messenger, WhatsApp, s-a trecut la implementarea unei platforme de învățare centralizate. Școala Gimnazială ”Avram Iancu” a implementat platforma ”Microsoft Teams”. Deși a fost muncă multă, colegii profesori s-au dovedit cooperanți și în scurt timp cei peste 1100 elevi ai școlii au avut acces la servicii educaționale de bună calitate. Suntem recunoscători dascălilor și grupurilor de părinți pentru disponibilitatea de a ajuta elevii să-și instaleze platforma pe dispozitivele pe care le-au avut la indemână. Desigur, au fost cazuri când elevii nu au putut instala singuri aplicația și nu au putut să se conecteze singuri la platformă. Acum privind la dinamica procesului, mi se pare că platforma este de mare folos și n-aș mai putea concepe procesulde predare fără ea. Îmi vine greu să cred, că acum un an nu exista această conectivitate a tuturor membrilor unei școli.

Pandemia are un impact negativ asupra activităților în derulare sau planificate în cadrul programului Erasmus+. De la reuniunile zgomotoase, pline de entuziasm din proiectele internationale, am trecut la interacțiuni prin intermediul platformelor cu uz didactic. Începând cu luna martie 2020 am încercat să adaptăm activitățile proiectului în mediul online, să învățăm unii de la alții metode de învățare creativă aplicabile în școlile partenere. Preocuparea instituțiilor partenere, pentru a putea dezvolta aptitudinile și competențele care încurajează creativitatea și favorizează calitatea și inovarea pentru elevi, precum și conturarea unei perspective asupra nivelului de transformare digitală existent în comunitatea participanților a trebuit fructificată din punctul de vedere al implementării parteneriatului. Desigur impactul asupra comunității s-a diminuat. Elevii din echipele de implementare au participat la activități online, au pregătit materiale, au prezentat materiale, însă a dispărut amuzamentul din gluma accea măruntă care se întâmpla pe marginea activităților și care făcea ca grupuri separate să acționeze împreună. Farmecul unui suc băut într-o pauză împreună cu ceilalți, glumele de pe autocar într-o excursie de documentare și multe alte mărunțișuri care făceau feamătul Erasmus să pătrundă adânc în inimile participanților, sunt acum amintire.

Comisia Europeană încearcă să ducă mai departe misiunea începută și să sprijine învățarea, valorile europene și solidaritatea, proiectele devenind mai inclusive, mai digitale și mai sustenabile. Am constata un nou apel la proiecte prin programul Erasmus+, care au ca scop digitalizarea. Dea semenea s-a promovat accesarea proiectelor de infrastructură mare în cadrul cărora se pot cumpăra dispozitive tehnice și sanitare. Scopul evident al acestor demersuri este sprijinul procesului didactic pe perioada pandemiei. Deși acestea nu pot suplini pe deplin bagajul de informații care vin din interacțiunea umană directă și nu pot face să dispară pandemia în mod miraculos, trebuie să admitem că acțiunile sunt menite să îmbunătățească situația tuturor actorilor implicați în procesul didactic.

Ne dorim cu toții să revenim la normalitate, să învingem această boală urâtă care ne-a dat viețile peste cap,  să ne reluăm activitățile față în față, să ne revedem cu partenerii noștri în mobilități. Dar, până atunci, ”Călătorie virtual plăcută!”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *