ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Teoria inteligențelor multiple

Moraru Nada, profesor pentru invatamantul prescolar

Gradinita Nr.187 Bucuresti

Howard Gardner publică în 1983 Frames of Mind prin care descrie tipurile de inteligență, modificând concepția universal valabilă privind inteligența generală care susține aptitudinile umane. Teoria inteligențelor multiple pornește de la premisa diferențierii umane, fiecare persoană are aptitudini diferite specifice domeniului de activitate.

Gardner prezintă opt tipuri de inteligență specifice diferitelor domenii de activitate: inteligența lingvistică, inteligența logico-matematică, inteligența spațial-vizuală, inteligența muzicală, inteligența corporal-kinestezică, inteligența naturalistă, inteligența interpersonală și inteligența intrapersonală, conform următoarei figuri:

Inteligența lingvistică vizează persoanele care posedă o abilitate în utilizarea cuvintelor în scris/citit, prin rapiditatea și fluența povestirii, memorării și citirii. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt memorarea și reproducerea facilă a informației orale sau scrise, pasiune pentru citit și scris, abilitatea de a explica diferite noțiuni, aptitudini de dezbatere și utilizarea umorului în relatarea unor evenimente.

Inteligența logico-matematică este specifică persoanelor care au abilitatea de a recunoaște și utiliza tipare, deducția logică, analiză logică și obiectivă a problemelor. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt capacitatea de a rezolva probleme, gândire abstractă, preferința pentru experimente științifice.

Inteligența spațial-vizuală este specifică persoanelor care au orientare spațială prin vizualizarea obiectelor și a mediului înconjurător, au abilitatea de a se orienta prin utilizarea hărților și a indicațiilor audio-vizuale. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt interpretarea datelor prezentate în hărți, tabele, scheme; pasiune pentru rezolvarea puzzle-urilor; recunoașterea tiparelor și talent artistic.

Inteligența muzicală este specifică persoanelor care au auz muzical, simț ritmic și preferă sunetele, compoziția, arta interpretativă. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt memorarea și reproducerea melodiilor; recunoașterea facilă a tiparelor; abilitate de a opera instrumente muzicale.

Inteligența corporal-kinestezică este specifică persoanelor care au abilități de mișcare corporală, menținerea facilă a echilibrului, dexteritate, coordonare. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt talent artistic (dans, sport), confecționarea de obiecte decorative simple sau complicate, coordonare fizică, memorarea prin acțiune și mișcări.

Inteligența naturalistă este specifică persoanelor care prezintă armonie cu natura prin explorarea și protejarea mediului (faună, floră), reperează repede modificările mediului înconjurător, nu agreează spațiul citadin. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt pasiune pentru botanică/ biologie/ zoologie, categorizare și catalogare, activități în natură (camping, grădinărit), sporturi în natură (înot, alpinism).

Inteligența interpersonală este specifică persoanelor care au competențe sociale, evaluează emoțiile și sentimentele persoanelor din jur, sunt extrovertite. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt comunicare verbală, comunicare non-verbală, pluriperspectivism, relaționare, aplanarea conflictelor.

          Inteligența intrapersonală este specifică persoanelor care au înclinație spre auto-analiză, reflecție, visare, evaluarea punctelor forte și slabe. Caracteristicile acestui tip de inteligență sunt analizarea propriilor puncte forte și slabe, analizarea teoriilor și a ideilor, perfecționism, analizare excesivă a unui subiect.

Conform lui Gardner, rolul instituțiilor educaționale este acela de a valorifica potențialul elevilor prin identificarea și dezvoltarea tipului de inteligență, prin centrarea activităților pe elev, prin abordarea integrată a subiectelor prin transdisciplinaritate și multidisciplinaritate pentru a asigura eficiența tuturor tipurilor de inteligență.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *