ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



GRĂDINIŢA ONLINE, PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI

Prof. înv. preşc. Bob Ramona,

Grădiniţa cu Program Prelungit Vetiş

Loc.Vetiş, jud. Satu Mare

,,Omul se descoperă pe el însuşi când se măsoară cu obstacolul”

(Antoine de Saint-Exupery)

Fiecare an şcolar vine cu noi provocări, pe diverse nivele, fie că eşti cadru didactic, elev sau părinte. Nici nu a început bine anul şcolar, nici nu am apucat să răsuflăm uşuraţi după ce ne-am adaptat la desfăşurarea activităţilor cu respectarea măsurilor sanitare şi toate schimbările impuse de acestea, că varianta online a revinit rapid în toate unităţile de învăţământ. O oportunitate a fost totuşi faptul că în momentul revenirii în online, cadrele didactice, copiii şi părinţii au ştiut mai mult dect în primăvară despre utilizarea tehnologiei şi accesul la platformele educaţionale, aşa că următoarea provocare a fost de a-i face pe copii, părinţi să le acceseze şi să o facă în mod eficient.

Starea în care ne aflăm ne-a determinat să fim părtași ai unei schimbări radicale, o adevărată revoluție, în abordarea procesului didactic dintr-o altă perspectivă, prin înlocuirea în totalitate a interacțiunilor face-to-face cu copiii cu întâlnirile mijlocite de aplicațiile din mediul virtual.

Cadrele didactice au fost provocate să se adapteze rapid la cerinţele actuale, la situațiile nou generate, experimentată puţin, să se informeze, să se formeze, să planifice, organizeze şi desfăşoare activităţi educative folosindu-se de mijloace moderne de predare în activităţile sincron şi asincron,

Grădiniţa online a fost o  provocare şi pentru părinţi, care practic au preluat din nou, rolul de educator, realizând activităţile pe care în mod normal copiii le-ar fi realizat la grădiniţă. Suntem conştienţi că fără sprijin din partea acestora, aceste activităţi ar fi imposibil de realizat, întrucât copiii nu posedă deprinderile necesare pentru a lucra pe platforme sau cu aplicațiile utilizate.Un alt impediment este  acela că preşcolarii depind de părinți deoarece nu au propriul telefon pentru a se conecta.  De aceea am stabilit un program flexibil, în urma consultării părinţilor grupei, astfel încât părinţii, care nu sunt disponibili dimineața, din cauza serviciului, să aibe posibilitatea de participa cu copiii la activităţile online după masa.

            Platformele educaționale recomandate instituțional pentru a desfășura învățarea online au fost numeroase: Google Classroom, Suita Google for Education, Edmodo, EasyClass, ClassDojo. Unitatea noastră a optat pentru aplicația Google Classroom, fiindcă este un instrument complex,

ce oferă nenumărate avantaje pentru cadrele didactice: organizarea optimă a lecțiilor, eficientizarea timpului; crearea, colectarea și notarea temelor în mediul online; posibilitatea cadrelor didactice de a oferi feedback direct fiecărui elev, postarea unor anunțuri și întrebări de către ambele părți

             Pentru a face mai atractiv procesul de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate folosi ajutorul pe care îl oferă unele platforme și aplicații. Dintre acestea, pot aminti: Wordwall (crearea de puzzle-uri, joculețe simple, quiz-uri, anagrame, rebusuri, roata aleatoare); Livework- sheets (crearea de fişe interactive); Genially (realizarea de prezentări, crearea de conținuturi de învățare, resurse educaționale interactive, chestionare); Pixton (crearea de benzi desenate pentru o anumită temă, folosind personaje din diverse domenii care pot fi personalizate); Charterkid (crearea videoclipurilor de animație); Book Creator, Inshot, Kizoa (editare video online, videoclipuri, prezentări); Flipsnack (crearea de publicații digitale: reviste, cărți digitale, broșuri); Animaker (crearea videoclipurilor de animație) Padlet (folosit ca instrument pentru portofoliile elevilor ce pot fi apoi distribuite părinților); Google Expedition (oferă profesorilor posibilitatea să ducă elevii în excursii virtuale în diverse locuri din lume, de la muzee, excursii subacvatice, explorări în spațiu, totul prin integrarea de conținut de tip VR); Open Board (crearea unei table interactive); Socrative (evaluare prin obținerea unor date în mod instantaneu); Kahoot (crearea de teste interactive, sub formă de joc)

În această perioadă am desfășurat activități online, cu resurse educaționale diverse adaptate vârstei, prezentate variat din punct de vedere vizual și auditiv, fiind totodată adaptate particularităților fiecărei vârste. Multe dintre activităţile zilnice au fost transformate şi adaptate pe placul preşcolarilor. Comunicarea temelor de studiu a saptămânii în curs, sugestii de teme pentru activitatea sincron şi asincron, sugestii de materiale informaţionale, realiyarea de tutoriale, filmuleţe, videoclipuri educative, experimente, jocuri, materiale necesare activităţilor; au constituit principala preocupare a cadrelor didactice. Feedback-ul şi produsele finale, sub formă de poze, filmuleţe, au fost postate oe platformă ori grupurile de discuţie a părinţilor (whatsapp, messenger, facebook, email). Întrucât tehnologia face parte din vieța lor, preşcolarii sunt atrași în mod deosebit de mediul digital-dinamic, colorat și interactiv ce le dezvoltă capacitatea de concentrare, le exersează memoria, atenția, gândirea logică sau  folosesc inteligența emoțională în jocuri, jocuri ce au un conținut și un mod de prezentare adaptate stadiului gândirii și care respectă specificul proceselor cognitive corespunzătoare vârstei, facilitând înțelegerea și încurajând învățarea. Accesul la materiale este la liberă alegere și poate fi utilizat la orice oră și în orice loc, temele fiind ușor de postat și particularizate prin titlu, imagini sau filmulețe de pe YouTube și site-uri omologate. Este necesar ca părinții să-i ghideze cu multă atenție și pricepere.

Am căutat ca activitățile de învățare online să fie cât mai atractive, dar şi simplificate, mai scurte, unde cei mici descoperă, exersează, aprofundează noțiuni predate în clasă, sub formă de jocuri educaționale, jocuri interactive, jocuri logice cu personaje amuzante, experimente inedite și activități cu ajutorul cărora vor învăța lucruri noi potrivite vârstei, dar într-un mod foarte plăcut.

Această perioadă de activități instructiv-educative susținute online mi-a relevat faptul că și resursele digitale sunt utile în desfășurarea demersului didactic, beneficii având fiecare participant: copil, părinte, educatoare.

Preșcolarii au beneficiat de mai mult timp petrecut cu părintii, au acumulat noi informații în domeniu IT, învățând să utilizeze instrumente digitale (telefonul, tableta, calculatorul, laptopul) în scop educativ, au avut posibilitatea să învete lucruri noi despre natură, experimentând alături de părinți și îndrumați de cadrul didactic.

Părinții au beneficiat de faptul că au putut observa nivelul educativ al propriului copil, au putut observa felul în care micuțul lor se raportează la actul instructiv-educativ, nivelul de implicare al acestuia în actul instructiv-educativ, au beneficiat de feed-back în timp real atat de la copil, cât și de la cadrul didactic, au învățat că tehnologia poate oferi o nouă forma de educație dirijată pentru preșcolar. 

Din perspectiva cadrului didactic, noua structură de desfășurare a activităților a oferit următoarele oportunități: am învățat utilizarea unor noi platforme de învățare online (modul de lucru pe warshapp- pe care au lucrat cu preșcolarii, dar și pe Zoom, în cadrul consiliilor profesorale sau a cercului pedagogic), am învățat să creez jocuri didactice educative și filmulețe cu povești pentru preșcolari.

Bibliografie:

-Constantin Cucoş, Olimpius Istrate, Ion –Ovidiu Pânişoară, Petre Bodnariuc, Simon Vela, „Şcoala online-elemente pentru inovarea educaţiei” , Ed.Universităţii, Bucureşti, 2020

-http:// www.e-şcoala.ro/ Proiectul Şcoala Online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *