ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



METODE ȘI TEHNICI DE LUCRU ONLINE

Prof. Înv. Preș. Voinescu Ana

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1 Brăila

A fost o perioadă destul de grea ce s-a resimțit mult mai acut în procesul educațional. Cu toții ne-am confruntat cu situații noi, atipice și a trebuit să învățăm din mers. La drept vorbind, tehnologia ,,a pus stăpânire” pe noi. Activitatea desfășurată în mediul online a fost o adevărată provocare atât pentru copii cât și pentru adulți.

Dar ce putem face pentru acei copii care sunt mai deosebiți, care ies din tiparul normalului pentru că, ei sunt unici în felul lor? Vorbesc despre acei copii care au fost diagnosticați cu CES, cu AUTISM (sau doar prezintă câteva caracteristici specifice ), acei copii care prezintă dificultăți de exprimare, de comunicare, de socializare, de integrare într-o colectivitate. Lor le place să fie singuri, să nu relaționeze și nu au încredere în semenii lor. Ca urmare a acestor aspecte, prin activitățile desfășurate se urmărește realizarea permanentă de activități care să le stimuleze sfera cunoașterii și obținerea unei liniști interioare datorate sentimentelor de implicare, de contribuție, de reușită etc. .

În cazul copiilor cu CES există mai multe dificultăți în lucrul online:

  • Nu se pot concentra;
  • Nu pot realiza sarcina;
  • Nu pot interacționa;
  • Ecranele îi distrag;
  • Nu doresc părăsirea mediului familial, obișnuit, pentru a se implica în activitățile școlare;
  • Nu se poate autostimula pentru a realiza o sarcină.

Ei sunt atrași de anumite activități, vorbesc numai despre ce le place indiferent de subiectul propus ( fenomen numit ECOLALIE).

Activitățile se vor desfășura în funcție de interesul arătat adică după schema PNPNP (P-activități ce interesează, N-activități care nu prezintă interes). Se va ține cont ca în timp, perioada necesară desfășurării activităților neinteresante să crească de fiecare dată câte puțin față de celelalte. Se va merge pe sintagma: ,,Mai întâi....., apoi...... ” și astfel copilul va ști că la sfărșitul fiecărei întâlniri va avea ceva de câștigat. Se vor folosi stimuli care să îi motiveze.

Se pot încheia contracte cu elevii pentru o oră sau o zi. În acestea sunt menționate regulile pe care trebuie să le urmeze în ceea ce privește comportamentul. De asemenea, necesitatea semnării de către copil este o motivare în plus pentru a-l îndeplini. Le subliniază faptul că sunt importanți. La fiecare sfârșit de activitate trebuie să existe un feedback. Profesorul va folosi un limbaj pe un ton plăcut, care să nu deranjeze și prin care să sublinieze, în cazul în care a greșit ,cum ar fi trebuit să procedeze pentru a îndeplini sarcina. Nicidecum nu se vor folosi propoziții de genul: ,,Nu trebuia să țipi! ”, ,,Nu ai procedat corect! ” etc. pentru că, în loc să diminuăm comportamentul negativ mai tare îl vom accentua. Dacă nu există motivare, înțelegere, copil nu va proceda corect doar pentru că dorim noi. Astfel, la fiecare etapă parcursă cu succes, copilul este lăudat și recompensat. Recompensele vor fi date imediat sau cât mai repede posibil dacă sarcinile stipulate în contract au fost îndeplinite.

Sistemul de tokeni este o metodă cu foarte mare succes în situații educaționale din mediul online.

Pașii necesari în proiectarea unui sistem de tokeni:

  • Selectarea tokenilor care vor reprezenta mijloacele de schimb;
  • Identificarea comportamentelor țintă și a regulilor;
  • Selectarea unui meniu de întăritori de rezervă;
  • Stabilirea ratei de schimb;
  • Procedurile scrise pentru specificarea modului și momentului în care tokenii vor fi oferiți și schimbați și ce se va întâmpla dacă cerințele pentru câștigarea tokenilor nu sunt îndeplinite;
  • Testarea sistemului înainte de implementare la scară largă.

Tokenii reprezintă un simbol ce poate fi atins. Ca tokeni pot fi utilizați: jetoane, cartoane, steluțe, nasturi,etc. Aceștia trebuie să fie rezistenți timp mai îndelungat. Trebuiesc aleși în așa fel încât să fie siguri și nu periculoși pentru copil. Să fie ușor de mânuit și să nu coste prea mult. Aceștia nu trebuie să distragă atenția copilului de la sarcina dată.

Inițial, rata dintre numărul de tokeni câștigați și prețul itemilor de rezervă ar trebui să fie îndeajuns de mică cât să permită succesul imediat. Ulterior, rata de schimb trebuie ajustată pentru a menține interesul participanților. Dar există și reversul monedei. Orice câștig poate fi înlocuit și cu pierderea tokenilor dacă avem de a face cu comportamente necorespunzătoare și de asemenea regulile sunt încălcate. În cazul în care cerințele tokenilor nu sunt îndeplinite ne vom

folosi de o abordare nouă ,, Îmi pare rău . Nu ai tokeni de ajuns.Poți încerca din nou când vei avea. ”.Cu ajutorul tokenilor , copiii pot face schimb în anumite zile ale săptămânii , pentru a intra în posesia unor recompense. Acestea se află pe un tabel al profesorului îndrumător și au în dreptul lor valoarea în tokeni. Există posibilitatea de refuz a primirii tokenilor din partea elevului. Profesorul trebuie să aibe o abordare neutră evitând o ceartă sau o dezbatere (ex. ,,este alegerea ta”).

Recompensarea bine gândită poate ajuta procesul educațional. Faptul că ne pasă, că ne implicăm trebuie să își pună amprenta într-un mod pozitiv asupra dezvoltării elevului, principalul pion în educație.

Bibliografie:

  • J.W. Higgins, R.L. Williams, T. F. McLaughlin, (2001), The effects of a token economy employing instructional consequences for a third-grade student with learning disabilities: A data-based case study, Education and Treatment of Children 24(1): 99-106.
  • Jill C. Dardig, William L. Heward (2017), Semnează aici, Ed. Lala MEdia Press, București.
  • Cooper J.O., Heron T., Heward W., (2013) Analiza aplicată a comportamentului, a doua ediție, Ed. Alpha MDN, București (traducere).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *