ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Evaluarea în mediul online

Prof. Stratulat Cristina Amelia

Școala Gimnazială ”Ioan Bădescu”, Popești-Leordeni, Ilfov

La început, şcoala online a fost o provocare, dar cu trecerea timpului a devenit o necesitate, iar în cele din urmă o obişnuinţă. Astfel procesul de predare-învățare-evaluare online a devenit o  parte importantă a actului educativ.

Învățarea online a presupus deprinderea unor abilități digitale pentru o mare parte a factorilor umani implicați, dar și o dezvoltare a acestor abilități pentru cealaltă parte. Dar,  să nu uităm că învățarea la distanţă presupune o organizare mai specială, folosirea a  mai multor platforme de învățare și mijloace tehnice, astfel că profesorii au urmat diferite cursuri ca să descopere metode și mijloace pentru a stârni interesul elevilor în momentul predării la ore. Efortul depus de profesori, elevi, părinți are ca scop adaptarea la nou, pentru creșterea actului educațional.

Prin  platformele și aplicațiile folosite de cadrele didactice, pe lângă predare și învățare, evaluarea reprezintă o parte importantă a actului educativ, astfel încât profesorul înlocuiește foaia de hârtie cu un document electronic. Luăm spre exemplificare Google Forms ,care permite conceperea unor formulare cu diferite tipuri de itemi, care poate oferi  un feedback imediat , în funcție de tipul itemului și de setări. În cadrul disciplinei matematică evaluarea cu ajutorul Google Forms se pretează  bine  in cadrul anumitor lecții și mai puțin bine în cele mai multe cazuri. Pentru realizarea unui formular, profesorul poate descărca diferite extensii astfel încât are posibilitatea  scrierii operațiilor cu fracții, radical, ridicarea la putere, dar elevul nu va putea scrie rezultatul în forms sub această formă. De aceea profesorul trebuie să conceapă itemul de completare/răspuns scurt astfel încât răspunsul redactat de elev să fie scris sub forma unui număr întreg. Un avantaj îl reprezintă itemul cu alegere multiplă, deoarece profesorul scrie răspunsul cu ajutorul extensiilor iar elevul bifează, după o rezolvare în prealabil pe caiet, răspunsul. În funcție de tipul de evaluare, de lecție, profesorul poate da testul și în formatul clasic iar elevul încarcă  testul pe platforma Google Classroom , caz în care profesorul corectează în stilul clasic, folosind eventual aplicația Kami. Pentru realizarea unui test la matematică profesorul folosește mult timp iar rezultatele nu sunt obiective.  Evaluare în online nu asigură corectitudinea rezolvării unui test, elevul avînd acasă o mulțime de ”tentații”: caietul de clasă, accesul la internet, părinții, frații, diverse aplicații. Elevii pot completa același răspuns la o aceeași întrebare, chiar dacă a fost setată afișarea aleatorie a întrebărilor, ceea ce duce la o evaluare subiectivă în sistemul online. Oricât de atractive ar fi platformele de evaluare online, ele nu pot înlocui în totalitate multiplele acțiuni ale unui feedback al învățării.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *