ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



FENOMENUL DE BULLYING

Prof. Înv. Preşcolar PREJBAN ADINA

 Grădinița PN Cornești, Timiș

Prezentare teoretică a termenului bullying

Rădăcinile etimologice ale cuvântului bullying se pot regăsi în secolul XVI, când “my bully” însemna “dragul meu”, “iubitul meu”, venind din cuvântul danez boele. Un secol mai târziu a apărut pentru prima dată cu sensul actual, dar abia în secoul XX acest cuvânt a dobândit definițiile academice folosite astăzi.

Bullying - reprezintă un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își rănește, persecută și intimidează victima prin diferite forme:

-VERBAL - țipete, porecle, sarcasm, insulte, jigniri; - FIZIC - palme, loviri, îmbrânciri, bătăi; -MOBBING - agresiune verbală și emoțională a unui grup față de un individ;

-RELAȚIONAL - intimidare, denigrare, izolare, manipulare;

-CYBERBULLYING - trimiterea unui mesaj sau a unei imagini pe telefon sau Internet pentru a denigra imaginea unei persoane.

- SOCIAL - excludere, insulte cu privire la statutul social.

           Participanții

Situația de bullying rareori implică doar două părți care interacționează, tradițional definite ca agresor și victimă. De obicei este o situație de grup, implicând mai mult de doi participanți în diferite roluri, lucru care reflectă dinamica de la bază a statutului și relațiile de putere din grup. În anumite definiri de rol, tiparul bullying este prezentat ca un triunghi sau chiar un dreptunghi, implicând agresorul, asistenții agresorului (numiți și adepți), victima, martorii pasivi și posibilii apărători, care sprijină activ victima, luând o poziție clară și opunându-se agresorului

Combaterea fenomenului este destul de dificilă, deoarece implică schimbarea unei mentalități deja înrădăcinate în mintea celor care apelează la acest mod de contact cu cei din jur. Nu este imposibilă însă. Aceasta poate să se facă prin metode non formale:

Jocuri de rol care să aibă loc în sala de clasă și să îi facă pe cei mici să înțeleagă postura fiecărei părți a acțiunii de bullying; 

Tabere școlare în care copiii să fie scoși din mediul lor normal și în care să se construiască noi reguli de socializare; 

Abordarea subiectului la orele de dirigenție, în care trebuie să se ofere informații generale și specifice despre fenomen; 

    Organizarea unor dezbateri și a unor seminarii la care să fie prezenți profesori și psihologi; 

Încurajarea intereselor și a Hobby-urilor. Activitățile extrașcolare, culturale sau sportive îi fac pe cei mici să construiască relații sociale cu persoane care au aceleași interese ca și ei, eliminând frustrări sau probleme care dau naștere, de regulă, acțiunilor de hărțuire.

Este foarte important ca orice copil să fie educat pentru a fi cât mai comunicativ. În acest fel, în momentul în care este supus unei situații neplăcute, poate să își expună problema către părinți sau profesori iar aceștia pot lua atitudine.

Prevenirea și medierea situațiilor de Bullying

Cea mai bună soluție de eliminare a Bullyingului este prin prevenire și prin medierea imediată a situațiilor apărute. Există o serie de strategii la care se poate apela pentru asta:

Reguli pentru părinți privind prevenirea bullyingului:Interacționează zilnic cu copilul și comunică deschis cu el. În momentul în care ajunge acasă trebuie să găsească un mediu sigur în care să se poată exprima. Atât copiii care sunt victime cât și agresorii au nevoie de o comunicare cât mai bună cu adulții din viața lor; 

Fii un model pozitiv pentru copii. Adesea, cei care apelează la agresiuni împotriva altor copii o fac bazându-se pe exemplele primite de la părinți. Niciun copil nu își va însuși un anumit comportament atâta vreme cât nu asociază acest comportament cu cel al părinților. Încearcă să fii cât mai organizat, să ai pasiuni pe care să le hrănești în fiecare zi, să duci un stil de viață activ și să eviți conflictele; 

Asigură-i celui mic experiențe sociale pozitive. Experiențele sociale sunt extrem de importante. De foarte multe ori, victimele bullyingului ajung să fie copiii introvertiți, care nu au avut ocazia să intre foarte mult în contact cu ceilalți copii și nu și-au identificat pasiunile. Un copil implicat în relațiile de prietenie legate cu ceilalți copii va prezenta un risc mult mai mic de a fi victimă;

Învață-l pe cel mic să evite situațiile în care poate să ajungă victimă. Acesta trebuie să învețe să spună nu, să poată cere ajutor din partea colegilor sau a profesorilor, să evite situațiile și persoanele agresive și să se poată apăra. Însușirea unor tehnici de autoapărare poate fi o soluție extrem de bună pentru cel mic.

BIBLIOGRAFIE

1.Strategii pentru o clasă fără bullying , Tzvetina Arsova Netzelmann, Elfriede Steffan, Marina Angelova, 2016

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *