ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Bullying-ul- cause, efecte și modalități de stopare

Prof. Înv. Preșc. Enache Gina Floarea

GPN Perisani, Școala Profesională Perișani, Vâlcea

Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegii care îl strigă într-un anume fel. Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în  unele cazuri, în atacuri fizice.

Nedepistat la timp bullyng-ul poate lăsa traume și repercursiuni ireversibile asupra adaptabilității copilului în societate. Cazurile de bullying implică cel puțin un agresor și o victimă, iar, în unele cazuri, există și martori. Bullying-ul are fețe ascunse și se manifestă sub forma a numeroase comportamente a căror intenție este să provoace suferință. Putem discuta de bullying fizic, verbal, sexual sau psihic. Există lovituri care se văd, răni care pot fi pansate, dar există și lovituri insinuante, ”răni care nu știu să strige după ajutor”.

Școala este mediul propice pentru descărcarea de frustări, pentru că aici copilul își poate manifesta lupta pentru putere. În școală copilul caută un individ mai slab decât el și încearcă să-l domine și prin intermediul lui să scape de problemele sale  (lovește, scoate în evidență defectele fizie, jignește și pune diverse porecle).

Comportamentele de bullying reprezintă o înercercare de a obține ceva  prin metode coercitive, prin intimidare, fiind asociată cu așteptări de succes ale comportamentului agresiv.

Problemele apărute sunt oglinda dezechilibrului din familie.Familiile în care există violență oferă un mediu optim pentru formarea ” agresorilor”. Copiii își copiază părinții, bunicii, rudele apropiate. Au modele de urmat în acest sens. Din aceste considerente, violența domestică naște agresori. Copiii agresori au învățat că a fi puternic înseamnă ca ceilalți să se teamă de tine.

Părinții, de multe ori, își umilesc copiii și îi constrîng prin forță să facă anumite lucruri, considerînd astfel că ei fac educație. Alții pun presiune pe copii simțind nevoia de a demonstra că sunt ” cineva”. Îi determină astfel să devină agresori pentru a stârni admirația. Copilul trebuie să aibă o stimă de sine ridicată, consolidată permanent de părinți. Copilul care beneficiază de atenție, dragoste, înțelegere este respectat și va oferi la rândul lui iubire, sprijin, va ști să aprecieze, să primească suport și afecțiune.

Bullying-ul înepe la grădiniță, chiar dacă acesta se manifestă într-o formă ușoară. Pentru a nu degenera la școală, educatoarea și părinții trebuie să cunoască mai multe detalii despre acest fenomen și mai ales să ia la timp măsuri.

Recomandări și soluții de combatere a bullying-ului, aplicabile copilului care agresează:

  • Educatoarea trebuie să acorde  importanță motivelor pentru care copilul  recurge la acest fenomen;
  • Trebuie oferit un mediu sigur și prietenos, atât acasă, cât și la școală;
  • Încurajarea comportamentelor pozitive prin planificarea și desfășurarea activităților de lectură;
  • Realizarea unor postere cu imagini antibullying;
  • Încurajarea exprimării sentimentelor și frustărilor prin planifiarea unor jouri de rol, prin care copiii sunt învățați să-și exprime sentimentele și frustările;
  • Împreună cu părinții, educatoarea găsește soluții pentru rezolvarea unor probleme care se ivesc în relațiile cu ceilalți copii.

În concluzie, toți adulții , cadre didactice și părinți care au legătură cu șoala trebuie să fie vigilenți în a identifica acest fenomen pentru a interveni. O dată identificat fenomenul este necesar ca adulții să respecte cele trei principii de intervenție:

  • Să acționeze imediat;
  • Să ofere credit copilului agresat;
  • Să ia măsuri pentru a diminua  puterea celui care agresează

BIBLIOGRAFIE:

  • http.republia.ro/bulluing-om-cum-sa-învatam-un-copil-sa-faca-fata-umilirii-si-hartuirii.
  • http.bullying-ul-comportamentul-agresiv-tachinarea-izolarea-raspandirea-de-zvonuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *