ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Şcoala online şi avantajele ei

Prof. Şerbănaţ Cristina Elena,

Şcoala Gimnazială Traian Săvulescu, Izvoarele, Prahova

Ultimul an şcolar a demonstrat că schimbarea şi modelarea dupa noile reguli este cuvântul cheie, care caracterizează sistemul educaţional românesc actual. Astfel, elevii, dar şi profesorii au fost puşi în situaţia de a se adapta unui nou mod de predare, învăţare, evaluare derulat în cadrul unei platforme online. Această nouă abordare educaţională trebuie să se axeze cât mai mult pe calitatea actului educativ şi pe dezvoltarea spiritului de autoeducaţie a elevului, întrucât este un nou tip de educaţie, pentru care nici elevii şi nici cadrele didactice nu au fost pregătite.

Însă, lăsând la o parte limitele pe care acest tip de educaţie le-a adus începând cu momentul derulării ei, putem remarca faptul că a deschis şi noi portiţe către noutate şi către noile tehnologii. Resursele pe care mediul online le pune la dispoziţie elevilor şi profesorilor fac actul educativ să fie unul calitativ şi productiv, dezvoltă gândirea şi imaginaţia şi-l face pe elev să fie mult mai independent şi mai conştient de propriul proces de instruire. Pentru asta însă, este nevoie în primul şi în primul rând ca elevii şi cadrele didactice să aibă acces la mijloaele electronice prin care şcoala online se derulează şi de cunoştinţe care să permită utilizarea cu folos şi cu rezultate bune a resurselor tehnologice pe care aceştia le au la dispoziţie. Pentru asta foarte multe cadre didactice au fost nevoie să se instruiască şi să participe la diverse cursuri cae să sprijine şi să le dezvolte capacităţile de utilizare a platformelor educative şi a mijloacelor electronice pe care le au la dispoziţie pentru desfăşurarea orelor online.

Dacă acest lucru se întâmplă, cadrul didactic poate pune cu uşurinţă la dispoziţia elevilor fişe de lucru interactive, joculeţe şi filmuleţe educative şi multe alte resurse educaţionale, la care ar avea mai greu acces în cadrul orelor clasice. Tehnologia poate fi cu uşurinţă prietenul omului, mai ales al elevilor, având foarte multe lucruri de oferit, mai ales când procesul instructiv educativ este atent monitorizat şi când se desfăşoară în condiţii optime. Faptul că elevii sunt atât de pasionaţi de noua tehnologie şi de mediul online, poate fi un avantaj şi un plus în implementarea şcolii online, iar cadrul didactic trebuie să speculeze acest lucru şi să-l foloseasca în sprijinirea şi sporirea calităţii actului educativ.

Începutul a fost foarte greu, iar capacitatea de adaptare a fost diferită de la individ la individ, însă, cu timpul, studiile au arătat faptul că se poate realiza educaţie de calitate şi în mediul online, că elevii, deşi nu au fost pregătiţi, s-au mobilizat şi adaptat noilor reguli şi situaţii de învăţare / evaluare şi că pe viitor lucrurile pot merge şi mai bine, mai ales dacă se va investi mai mult din parte statului pentru acest tip de educaţie, mai ales că vremurile actuale ne-au demonstrat faptul că trebuie să fim pregătiţi oricând, pentru orice.

Ca avantaje majore ale acestui tip de educaţie, pot menţiona faptul că elevii intră mult mai rapid şi mai uşor în posesia materialelor necesare desfăşurării lecţiei, pot accesa o multitudine de conţinuturi multimedia care să facă activitatea mult mai atractivă şi mai plăcută, conţinuturile folosite pot suferi cu uşurinţă modificări, pot fi şterse sau actualizate după nevoi, mediul online oferă posibilitatea de conectare a unui număr mare de persoane în acelaşi timp pe acceaşi platformă şi permite de asemenea şi crearea de grupuleţe de lucru, se folosesc conţinuturi atractive şi interactive, care permit realizarea feed-back-ului, materialele şi participarea la orele online poate fi accesat de oriunde şi oricând, elevii nemaifiind constrânşi de prezenţa fizică în bănci, fiecare elev poate studia materialele în ritmul lui propriu şi poate acorda timp unei sarcini în funcţie necesităţi, şi nu în ultimul rând, trebuie menţionat faptul  că elevii au acces la noţiuni noi mult mai rapid, printr-un simplu click, sau printr-o simplă accesare, lucru mai dificil de realizat în cadrul orelor desfăşurate în bănci.

Este bine ştiut şi observat faptul că actul instructiv educativ desfăşurat în mediul online nu are acelaşi efect educaţional ca procesul educativ clasic, dacă nu se depune un efort suplimentar considerabil din partea cadrului didactic, dar şi din partea elevilor, însă prin implicare şi prin găsirea din partea profesorilor a celor mai bune şi eficiente metode de educare a elevilor se pot obţine rezultatele dorite şi se poate realiza un act instructiv de calitate. Astfel, ca şi în cadrul orelor clasice, dorinţa de a evolua şi de a afla lucruri noi este esenţială din partea elevilor, iar dăruirea, empatizarea şi adaptarea sunt cuvinte care caracterizează cel mai bine activitatea desfăşurată de către profesori.

Webografie:

www.dascalidedicati.ro/invatarea-online-avantaje-si-dezavantaje/

didactform.snsh.ro/campanie-online/invatarea-online-avantaje-si-dezavantaje

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *