ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



BULLYING-UL ÎN UNITĂŢI ŞCOLARE

                                     Prof. Înv. Preşc. Şerbănescu Mădălina Adela

Grădinița Alice, București

„Violenţa este una dintre expresiile suferinţei interioare” (Cătălin Manea)

Bullying-ul este comportament ostil, de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire, întimidare, terorizare, brutalizare.

Comportamentul este repetitiv, agresiv şi orientat câtre un copil care este mai mic, mai slab sau are probleme de sănătate.

Bullying-ul reprezintă un act de violenţă fizică, verbală şi psihică.

Bullying-ul înglobează o serie de comportamente agresive prin intermediul cărora un copil încearcă să obţină unele beneficii: apreciere, atenţie din partea celorlalţi colegi sau bunuri materiale.

Bullying-ul nu presupune existenţa unui conflict bazat pe o problemă reală, ci şi pe dorinţa unor persoane de a-şi căştiga puterea şi autoritatea, punându-i pe alţii într-o lumină proastă.

Fenomenul bullyingul poate fi prezent în orice tip de comunitate, în grupuri sociale: la şcoală, la locul de muncă, în familie, în cartiere, în biserică, în mass- media.Se creează o stare de conflict, care nu poate fi depăşită decăt dacă se conştientizează existenţa fenomenului.

Bullying-ul este o formă de violenţă fizică şi psihologică, o conduită intenţionată care vizează producerea unor prejudicii unor persoane, cu diferite cauze care determină noi forme de violenţă.

Problemele apar în familie, cănd părinţii nu îşi cenzurează atitudinea şi cuvintele agresive pe care le folosesc în familie faţă de ceilalţi membri şi de copil.

Involuntar copilul copiază părinţii şi se comportă în societate cum vede în propria familie.

Copilul care beneficiază de atenţie, dragoste, înţelegere este respectat , va oferi la răndul lui sprijin, iubire şi va şti să aprecieze, sa primească suport şi afecţiune.

Bullying-ul are trei caracteristici:

  • Intenţionat – agresorul are intenţia să rănească pe cineva;
  • Repetat – aceeaşi persoană este rănită mereu;
  • Dezechilibrul de forţe – agresorul îşi alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă şi nu se poate apăra singură.

Cauzele bullying-ului sunt lipsa de empatie, egocentrismul, orgoliul, superficialitatea relaţiilor umane şi expunerea şi preluarea unor modele de comportament similare.

Bullying-ul poate avea urmări periculoase asupra dezvoltării normale a unei persoane.

Conform Asociaţiei Americane de Psihologie, bullying-ul este o formă de comportament agresiv, în care o persoană provoacă , în mod intenţionat şi repetat, un disconfort unei alte persoane, sub formă de contact fizic, cuvinte adresate sau acţiuni mai subtile.

A fi un părinte bun înseamnă să ne ajustăm comportamentul în funcţie de nevoile copilului nostru.

Bullying-ul este o problemă relaţională care solicită o soluţie şi schimbări semnificative la nivelul relaţiilor dintre copii şi în dinamica grupului.

Bullying-ul are trei forme de manifestare:

  • Bullying fizic- folosirea contactului fizic pentru a-i intimida pe ceilalţi prin: ameninţare, hărţuire, lovire, împingere, distrugerea lucrurilor; sunt luate în derădere caracteristici legate de înălţime, greutate, culoarea părului;
  • Bullying verbal: caracterizat prin acţiuni verbale sau scrise, rău intenţionate: şicanarea, înjuriile, folosirea sarcasmului, ameninţări, critici, minciuna;
  • Bullying-ul social: dizabilitate, etnie, tip de familie.

„ Nu judeca pe nimeni, pănă nu vei fi mers de două ori, pănă la lună şi înapoi, în pantofii săi.” Proverb indian

Comportamentele de bullying reprezintă o încercare de a obţine ceva prin metode coercitive, prin intimidare, fiind asociată cu aşteptări de succes ale comportamentului agresiv.

Cea mai eficientă metodă de a elimina bullying-ul este autoeducarea părinţilor!

Şcoala este mediul propice pentru descărcarea de frustări, pentru că aici copilul îşi poate manifesta lupta pentru putere.

În şcoală copilul caută un individ mai slab decăt el şi încearcă să-l domine şi prin intermediul lui să scape de problemele sale.

Problemele apărute sunt oglinda dezechilibrului din familie.Familiile în care există violenţă oferă un mediu optim pentru formarea agresorilor.

Copiii îşi copiază părinţii, bunicii, rudele apropiate.

Viaţa domestică naşte agresori.

Copiii agresori au învăţat că a fi puternic înseamnă ca ceilalţi să se teamă de tine.

Când un copil este etichetat, tachinat, batjocorit, îmbrăncit sau lovit este un bullying.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *