ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



NOŢIUNEA DE BULLYING

Prof. Învățământ Preşcolar Florica Luciana Andreea

Grădinița Alice, București

 „ Fii prietenos, nu răutăcios”

Cuvântul în sine provine din limba engleză, iar conform dicţionarului Oxford, originea lui „ bully”, poate fi:

  • o persoană care încearcă în mod obişnuit să facă rău sau să îi intimideze pe aceia pe

care îi percepe ca fiind vulnerabili;

  • a răni, intimida sau a constrănge pe cineva perceput ca fiind vulnerabil.     

Când părinţii nu îşi cenzurează atitudinea şi cuvintele agresive pe care le folosesc în familie faţă de ceilalţi membri şi de copil , copilul imită acest comportament.

Un copil care trăieşte într-un mediu ostil, nesigur, care este agresat fizic şi verbal, emoţional va face acelaşi lucru la rândul lui. Nu îşi dă seama cât de dureroasă poate să fie postura în care sunt puse „ victimele lui”.

El provine din familii dezorganizate în care se ţipă, se foloseşte agresiunea fizică şi psihică, se distrug bunuri în crizele de furie, iar comportamentul urât este un lucru obişnuit.

Copilul care manifestă un comportament repetat îndreptat spre rănirea fizică sau mentală a unui alt copil,care încearcă să-i domine pe ceilalţi copii din grupă este un potenţial agresor.

Copiii agresori pot ajunge să se autosaboteze în relaţiile cu cei din grupă, nu înţeleg de ce nu sunt acceptaţi şi ajung să devină victime ale bullying-ului, fiind etichetaţi.

Insultele, poreclele, îmbrâncelile, înjurăturile şi intimidarea la nivel de grup sunt fenomene pe care copiii le întălnesc încă de la grădiniţă. Acestea fac parte din fenomenul de bullying, care i-a amploare, de la an la an şi în România.

Bullying-ul este:

  • un comportament agresiv al unui copil sau grup de copii îndreptat împotriva altui copil sau grup de copii;
  • este un comportament repetat pe o perioadă mai lungă de timp;
  • implică abuz verbal, fizic şi relaţional;
  • implică un dezechilibru de putere.

„Este firesc ca toţi copiii să aibă emoţii, iar uneori ei sunt copleşiţi de furie, frustare, tristeţe şi neştind să recunoască sau să îşi gestioneze aceste trăiri cu tendinţa de a reacţiona agresiv.”(Adriana Mitu).

Un copil care învaţă de mic să îşi cunoască emoţiile şi să fie empatic va fi cu siguranţă mai puţin predispus  la a fi agresor sau victimă la grădiniţă/şcoală sau pe internet şi va avea performanţe mai mari pe orice plan.

„E important ca cei mici să înţeleagă că orice emoţie este folositoare, dar că intensitatea ei ar putea fi uneori prea greu de suportat.

Atunci, ca şi când ai avea o oală pe foc, e posibil ca ea să dea  pe afară, sub formă de comportamente.

Copiii pot fi îndrumaţi să semnaleze adultului când „ oala începe să fiarbă” , ca în loc să dea în foc, cei din jur să-i ajute cu o vorbă caldă, o atingere uşoară sau o îmbrăţişare, astfel să scadă intensitatea emoţiei.” (Vistiana Long)

Vorbim de testări ale graniţelor, de neînţelegeri între cei mici.

Bullying-ul pe lângă comportamentul ostil, neplăcut, violent, mai are latura pe care nu trebuie să o uităm: intenţia.

Intenţia este strâns legată de discernâmănt.

Bullying-ul este o capcană, în care sunt deopotrivă prinşi toţi copii-agresori, victime sau martori.

Fenomenul social de bullying are ca principale particularităţi excluderea victimei din grupul de egali şi intoleranţa faţă de anumite aspecte ce definesc copilul ca fiind o persoană umană unică.

Bullying-ul afectează negativ, din punct de vedere psihologic, întreaga grupă/clasă de copii.

Principala problemă de sănătate mintală, consecinţă a bullying-ului, este depresia.

Bullying-ul este situaţia în care un copil îi necăjeşte intenţionat pe unul sau mai mulţi copii şi are sentimentul că este superior celorlalţi, mai capabil şi mai puternic.

Bullying-ul este o acţiune repetată care are loc de-a lungul unei perioade lungi de timp, presupune un dezechilibru de putere între victimă şi agresor.

Toate trăirile noastre de acum au ca rădăcină ceea ce ni s-a întămplat în anii de grădiniţă şi de şcoală.Totul pleacă de atunci.

Bullying-ul este mult mai profund şi îmbracă de multe ori forme insesizabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *