ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



VIOLENŢA

Prof. Înv. Preşc. Oncescu Silvia

Grădinița Alice, București

Fiecare copil are dreptul să fie protejat împotriva violenţei.

Etimologic, termenul se extrage din rădăcina latină „vis”, care înseamnă „ forţă”, evidenţiind ideea de putere, de dominaţie, de folosire a superiorităţii fizice asupra celuilalt.

Eric Debarbieux consideră că „ violenţa este dezorganizarea brutală sau continuă a unui sistem personal, colectiv sau social şi care se traduce printr-o pierdere a integrităţii, ce poate fi fizică, psihică sau materială. Această dezorganizare poate să opereze prin agresiune, prin utilizarea forţei, conştient sau inconştient, însă poate exista şi violenţă doar din punctul de vedere al victimei, fără ca agresorul să aibă intenţia de a face rău.”

Psihologic, violenţa desemnează comportamentul agresiv, manifestat pe căi indezirabile social.

Violenţa verbală este un comportament agresiv pe care îl manifestă copiii de vârstă preşcolară şi şcolară bazat pe un dezechilibru de putere, real sau nu.

Cunoscut şi sub numele de bullying, se caracterizează prin manifestarea în mod repetat sau prin potenţialul de a se repeta.

Între trei şi cinci ani, micuţii învaţă să relaţioneze cu cei de vârsta lor, să coopereze, să împartă, să îi ajute,dar şi să îi înţeleagă pe ceilalţi.

Un copil ajunge violent verbal pentru că imită comportamentul părinţilor, fraţilor, prietenilor.

Este vorba despre scopul comportamentului pe care îl are un copil.

Un copil poate ajunge agresiv deoarece vrea atenţie din partea celorlalţi, simte că nu e remarcat, că nu contează, că nu are un rol.

Puterea se manifestă prin poziţia de inferioritate pe care o simte în relaţiile cu părinţii autoritari şi atunci el doreşte să aibă putere.

Distracţia prin descoperirea plăcerii provocate de acest lucru, al audienţei.

Violenţa ameninţă şansele de supravieţuire şi sănătatea copiilor,bunăstarea emoţională şi viitoarele perspective.

Actele de violenţă la care este supus sau este martor pot provoca daune pe tot parcursul vieţii.

Violenţa afectează viaţa tuturor celor care sunt victime sau martori.

Violenţa are urmări psihologice, emoţionale şi de dezvoltare.

Violenţa conduce la deteriorarea climatului şcolar, afectează raporturile copil-copil, copil – părinte, copil-cadru didactic şi profesor- părinte, generând sentimente de insecuritate, de teamă, de incertitudine care influenţează negativ dezvoltarea normală a copilului.

„ Fii bun de căte ori este posibil. Întotdeauna este posibil”. Dalai Lama

Violenţa reprezintă utilizarea forţei şi a constrăngerii de către un individ în scopul impunerii voinţei asupra altora; ameninţarea sau utilizarea intenţionată forţei fizice sau a puterii împotriva unui grup sau comunităţi, propriei persoane, şi care antrenează un risc crescut de a produce un traumatism, un deces, o daună psihologică.

Violenţa semnifică orice act de constrăngere fizică, directă sau indirectă, de o anumită finalitate, este o acţiune umană ce presupune intensificarea brutalităţii, realizate cu ajutorul forţei, aceasta fiind orientată împotriva oricărui alt obiect, acţiune în urma căreia obiectul poate fi distrus.

Violenţa, ca formă de coerciţie, înseamnă cel mai înalt grad de intensitate în aplicarea forţei materiale şi de a altor măsuri de coerciţie.

Violenţa este o constantă în viaţa omului. Acasă, la servici, pe drum, pe stradă, la televizor.

Violenţa este o realitate proprie naturii umane şi a celei animale, care are continuitate în istoria umanităţii. Natura umană include în structura ei violenţa.

Violenţa nu poate fi eradicată, dar poate fi controlată!

Violenţa produce resentimente, emoţii negative, traume şi antrenează acţiuni de răzbunare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *