ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Bullying-ul în școală

 Prof. Stan Gabriela

 Școala Gimnazială Nr. 7 Petroșani, Hunedoara

În ultimul timp auzim tot mai des cuvântul bullying. Acest cuvânt provine din limba engleză și este echivalentul cuvântului hărțuire. Așadar, nimic nou, doar un alt cuvânt. Hărțuirea există încă din cele mai vechi timpuri și, din nefericire este în ascensiune. De ce? Cine se face vinovat de acest fenomen? Par niște întrebări grele, adesea imposibil de răspuns. Cu toate acestea...

            Fenomenul este întâlnit încă din copilărie, din primii ani de viață. La început acest fenomen este perceput ca o glumă, ceva amuzant, dar pe măsură ce timpul trece gluma se transformă, are alte implicații. De cele mai multe ori nu luăm în seamă asemenea fenomene, dar acum, mai mult ca niciodată trebuie să luăm atitudine, să ne pese.


Primul desen este realizat de o elevă care a fost supusă bullying-ului de către membrii familiei și unii colegii; este dureros de adevărat tot ceea ce exprimă acest desen. Al doilea desen este realizat de o colegă care luptă împotriva acestui fenomen distrugător, aș spune. Cu ajutorul nostru, prima elevă depășește durerile provocate de bullying. Un desen simplu, cu foarte puțină culoare – ochii fetei - exprimă atâtea trăiri, simțiri. Dureros...

Tema despre bullying este de actualitate și trebuie discutată nu doar la clasa la care suntem diriginte, ci la toate clasele la care predăm. În general, elevii au încredere în noi, trebuie să ne arătăm disponibilitatea de a-i ascultă, sfătui și dacă simțim că suntem depășiți trebuie să cerem ajutorul consilierului școlar.

Eu lucrez într-o școală de cartier, o școală ,,grea", dar care are copii frumoși, dornici de auto-depășire, de a fi mai buni. Tema bullying-ului este una pe care o dezbat la clasă, chiar zilele trecute am avut o activitate pe acestă temă. Doamna consilier școlar a fost invitată și împreună am organizat o activitate educativă și interactivă. Lecția a fost reușită, copiii știu multe lucruri despre bullying, despre tipurile de bullying, despre efectele produse pe termen scurt și lung.

            Noi adulții am fost învățați că rolul școlii este să educe și să formeze viitoarele generații; eu cred că putem îmbunătăți sistemul de formare în școli cu ajutorul conștientizării a ceea ce se întâmplă.

            Mă întreb eu, stă în puterea noastră să îi schimbăm pe cei violenți?! Eu cred că noi putem doar să îi ghidăm, să le explicăm, dar schimbarea, atitudinea ține de ei, de anturajul lor, de familia lor.

            În general, copiii, oamenii sunt atrași de cei ,,tari și puterniciʺ, chiar dacă știu că nu e bine. Rolul nostru este să fim acolo, să îi observăm, să discutăm cu ei, să îi ascultăm și să îi sprijinim în măsura în care putem.

            Haideți să fim acolo, lângă copii, să le întindem mâna, să-i ajutăm, să fim mai mult decât ,,diriga" sau ,,profa de...". Rolul nostru nu este doar să predăm, să-i facem buni la o anumită materie, rolul nostru este să oferim ajutor necondiționat, să trecem dincolo de catedră, de monitorul calculatorului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *