ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



NATURA – O LECȚIE DE VIAȚĂ

PROF. ÎNV. PREȘC. HUSARIU ANDREEA ROXANA

GRĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 25, IAȘI

A înţelege natura înseamnă a înţelege viitorul, dar a face ceva pentru salvarea naturii atât de ameninţată azi, înseamnă a contribui la fericirea omenirii”

Civilizaţia modernă, dezvoltată odată cu industrializarea, s-a fondat pe ideea că omul este stăpânul suprem al naturii, de la care trebuie să smulgă maximum de foloase. Consecinţele practicilor iresponsabile s-au acumulat treptat, treptat, ajungându-se cu deosebire în ultimele decenii, la conturarea unor previzibile dezastre ecologice. Dacă ne îndreptăm privirea către mediul înconjurător, poluarea este din ce în ce mai intensă; munții de deșeuri, schimbări climatice bruște și neașteptate ne duc cu gândul că este o nevoie pregnantă și imediată de o schimbare a modului de a ne folosi de natură lucru care se poate realiza prin educație ecologică la orice vârstă cu atât mai mult la o vârstă fragedă- preșcolaritatea.

Planeta noastră suferă din neglijența oamenilor care, conștient sau inconștient, poluează mediul iar acțiunile noastre au efect asupra sănătății planetei și implicit asupra vieții. Omul, care a învățat să stăpânească natura trebuie să învețe să se și autostăpânească, să fie prietenul naturii. Una din minunile naturii care contribuie la minținerea sănătății este APA. Apa care reprezintă, după cum bine știm însuși viața. Aceasta acoperă suprafața Terrei în proporție de 70%, iar corpul uman, la naștere este format din 70% apă. Dacă am conștientiza cu toții cât de importantă este apa pentru viața noastră am păstra-o curată și am economisi-o.

Prin statutul nostru de cadru didactic, avem menirea de a educa copiii în spiritul cumpătării, al vieții în mod conștient și responsabil față de acțiunile noastre asupra mediului înconjurător, altfel spus, de a fi prietenii naturii- mici ecologiști. Din experiență, s-a observat că problema nu este la copilul care se supune educației, devine empatic cu diversele situații ”catastrofale„ prezentate și este doritor de a lua parte la diverse acțiuni ecologice, ci problema este la adultul care, de multe ori strică și fărâma de spirit ecologic insuflată copiilor.

Un alt factor distrugător al mamei natură este lipsa spațiilor verzi în favoarea construcțiilor. Cu siguranță, lipsa spatiilor verzi din oras, asociata cu poluarea masiva si cu ritmul alert al vietii citadine are efecte negative asupra vieții oamenilor. Aici, intervenția educatorului poate fi doar în a amenaja spații verzi în curtea instituțiilor,în cadrul diferitelor proiecte educaționale desfășurate în unitate. Un alt lucru revoltător care aduce repercursiuni asupra mediului sunt gunoaiele aruncate la voia întâmplării. Prin activitățile desfășurate în grădinițe și școli sunt desfășurate diverse proiecte educaționale care au drept scop formarea conduitei ecologice. Astfel, se pot organiza campanii de reciclare in mod responsabil, acțiuni de strângere a deșeurilor, gunoaie,  activități prin care să planteze arbuști, flori și alte plante care înfrumusețează și aduc beneficiu mediului înconjurător.

Natura a zămislit viața omului, l-a ocrotit și i-a dat forța fizică și creatoare.

În zilele noastre, chiar și în locurile unde urbanismul domină, contactul cu natura acționează terapeutic asupra individului. Natura, îi determină omului noi linii de orizont în cunoaștere,îi generează acestuia o efervescență afectivă. De aceea, a înțelege natura, a o respecta și a o iubi,trebuie să devină comportamente interiorizate, manifestate prin orice act sau gând, la orice vârstă. Didactic vorbind, a face dovada educației ecologice primite, înseamnă a exprima un concept de viață raportat prin comportamente aparte nu numai la nivel individual, ci și social, comportamente de care depinde însăși existența societății umane și a planetei.

Învățarea ocrotirii naturii începe simplu pentru copii: cu floarea din fereastră,cățelușul pe care nu îl lovin, păsărelele cărora le punem firimituri de pâine, copăcelul căruia nu îi rupem crengile și exemplele pot continua. Nu mila față de viețuitoare trebuie să fie obiectivul principal, ci respectul și prietenia pentru natură din acesta reieșind și celelalte obiective. Să nu uităm că, viitorul planetei stă în mâinile noastre. Împreună putem avea o planetă curată și sănătoasă. Un mediu curat este esențial pentru sănătate și bunăstare. Misiunea pe care ne-am asumat-o este să încercăm să formăm prieteni de nădejde ai naturii, apărători ai Terrei. „Învăţându-i pe copii să apere natura, îi învăţăm să apere viaţa. Viaţa triumfă şi suntem mai optimişti când mediul înconjurător e curat, când copacii înfloresc şi dau culoare cenuşiului urban.”

BIBLIOGRAFIE:

  1. NICOLETA ADRIANA GEAMĂNĂ, Să cunoaștem mediul, Editura Cuvântul Info, 2005,Ploiești
  2. NICOLETA ADRIANA GEAMĂNU, MARIA DIMA, „Educaţia ecologică la vârsta preşcolară”, Supliment al Revistei Învăţământ Preşcolar, 2008, București;
  3. MOHAN GH., Ghidul naturalistului, Editura Teora, 1998,București;
  4. M. CIOBANU, N.GEANĂNĂ, C. Jalbă-Educația ecologică în grădiniță, Editura.CD PRES,București,2005;
  5. C. PÂRVU. „Ecologie generală”, Editura Tehnică, Bucureşti, 2001;

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *