ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



LUPTA CU TIMPUL – O LUPTĂ PENTRU CALITATEA VIEŢII

Prof.  Înv. Preșcolar Chiriţă Daniela

G.P.P. “Albă ca Zăpada” Piteşti, Argeş

În fiecare zi, avem la dispoziţie 24 de ore ca să putem realiza tot ce ne-am propus. Însă, de cele mai multe ori, pierdem lupta contra cronometru din diverse cauze, care dau peste cap, astfel, intregul program de activiăţi stabilit şi, implicit, planul de atingere a obiectivelor propuse. Astăzi spunem ca nu avem timp, mâine aceasta scuza va fi inlocuită de o alta şi ciclul se poate repeta la infinit, până când consecintele neindeplinirii la timp a sarcinilor se vor indrepta asupra noastră.

Cu toate acestea, indiferent de  limbajul propriu principal al afecţiunii, timpul petrecut împreună cu copiii nostrii reprezintă un dar de nepreţuit, care are beneficii reciproce considerabile. De la creşterea gradului de autocunoaştere şi intercunoaştere, creşterea încrederii reciproce, precum şi a încrederii în sine, îmbunătăţirea comunicării şi accentuarea sentimentului de bunăstare personală, toate acestea pot fi rezultatul timpului petrecut împreună cu copii nostrii, în mod constant, zilnic, care se adună, picătură cu picătură. Iar uneori chiar aceasta este esenţa, de a adăuga puţin câte puţin, de a face încet, dar sigur loc în programul nostru, indiferent de cât de aglomerat ar fi acesta, cât de solicitante sunt atribuţiile zilnice, cât de lipsiţi de energie ajungem uneori să fim. Timpul pe care îl alocăm celuilalt poate fi o bună modalitate de a întrerupe acest cerc vicios al urgenţelor, necesităţilor, termenelor limită, într-un cuvânt ieşirea de sub dominarea lui „trebuie“.

Parteneriatul grădiniţei cu familia implică informarea teoretică a părinţilor în problemele de psihopedagogie prescolară. Educatoarea poate avea discuţii personale sau colective cu aceştia, dezbătând diverse teme: “Cum ne jucăm cu copiii noştrii”,“Cum putem contribui la dezvoltarea limbajului copiilor”, “Care sunt problemele copilului singur la părinţi”. Se pot ţine lectorate cu părinţii şi şedinţe pe diferite teme în cadrul cărora sunt invitaţi specialişti (medici, logopezi, psihologi).

Grădiniţa trebuie să organizeze cu familia un parteneriat educaţional. Mijloacele aflate la indemana educatoarelor pentru a-i determina pe părinţi să fie parteneri activi în educaţia copiilor sunt:

- şedinţele cu părinţii;

- acţiuni comune părinţi şi copii;

- vizite la domiciliul copiilor;

- discuţiile zilnice cu părinţii sau atunci când evenimentele le solicită.

O altă modalitate de a implica părinţii în activităţile grădiniţei se realizează prin întâlniri programate, la care pot participa şi rudele care doresc să se implice în educarea copilului. Aceste întâlniri se pot realiza sub forma unui program: filme, prezentări, jocuri de rol. În urma discuţiilor pe o anumită temă, părinţii pot învăţa unii de la alţii cum să găseasca soluţii la problemele reale cu care se pot confruna în familie la un moment dat. Pentru educatoare este o modalitate de a afla multe lucruri despre ei şi copiii lor, despre modul lor de viaţă acasa.

Temele alese în cadrul lectoratelor pot fi stabilite de educatoare, în urma celor constatate sau pot fi alese la propunerile părinţilor.

Este necesară încurajarea participării „taţilor” la astfel de activităţi, deoarece sunt familii unde acestă este considerată „treaba femeilor”. Se poate proiecta o întâlnire numai „pentru taţi” şi o alta numai „pentru mame”. În timpul acestor activităţi se pot prezenta activităţi desfăşurate la grădiniţă pentru ca părinţii să le continuie acasă. Părintii pot fi învăţaţi să se joace jocuri diferite cu copii lor, dar şi cum să le citeasca o poveste.

La sfârşitul activităţii părinţii pot completa diverse chestionare. Întâlnirile se pot concretiza în fise de observaţie pe care educatoarea le poate completa, pentru fiecare copil.

Părinţii sunt partenerii şi colaboratorii educatoarelor în educaţie şi nu specialişti. Putem elabora materiale sub forma de pliante, mici anunţuri, fluturaşi pentru părinţi continând informaţii despre nivelul cunoştintelor şi deprinderilor copilului la diferite vârste. Părerea părintilor este importantă, dar noi stabilim ceea ce trebuie să ştie copilul când termină grădiniţa.

Părinţii pot da o mână de ajutor efectiv în grădiniţă. Trebuie să utilizam aptitudinile deosebite ale părinţilor. Dacă un părinte este muzician putem să-l imlicăm în activităţi prin realizarea unui moment deosebit pe parcursul zilei.

Participarea părinţilor la unele activităţi ale grădiniţei( şezători, vizite, excursii, activităţi comune, lecţii deschise, expoziţii ale copiilor) şi chiar implicarea acestora în organizarea, desfaşurarea lor le vor permite o mai buna cunoaştere a particularitaţilor propriilor copii, a dificultaţilor pe care aceştia le întâmpină în activităţi.

Activitatea cu părinţii, ca parteneri, pentru a asigura dezvoltarea copilului în programul educativ din grădiniţă, poate deveni un start bun pentru a crea părinţilor respectul de sine, încredere în competenţele lor, făcându-i mai buni. Parteneriatul grădiniţă-familie se referă la construirea unor relaţii pozitive între familie şi grădiniţă, la o unificare a sistemului de valori care poate avea un efect benefic asupra copiilor atunci când aceştia văd educatoarea sfătuindu-se cu părinţii.

Timpul este o resursă neregenerabilă, așa că ar trebui să învățăm să-l folosim din plin și să-l umplem cât mai mult posibil cu activități care ne fac plăcere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *