ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Proiect trinațional “Ia-ți planeta în mâini!” – Mici rețete pentru planetă

Prof. Gulie Dorin

Liceul Teoretic Ion Ghica Răcari, Dâmbovița

Natura suferă din cauza inconștienței oamenilor. Ne transmite semnale prin care cere ajutor, însă fie suntem neputincioși în fața situației la care s-a ajuns, fie ignorăm răul făcut. O viață sănătoasă depinde de un mediu curat, iar un mediu curat este posibil doar datorită implicării noastre și a promovării unei educații ecologice. Este un subiect actual și o temă de interes mondial. Toate țările se confruntă cu problemele poluării mediului din anumite cauze și sunt afectate de consecințele provocate de acțiunile umane. ONG-uri se preocupă de promovarea acțiunilor ecologice, guvernele au adoptat anumite legi care să asigure protejarea mediului înconjurător prin anumite constrângeri și au semnat diferite tratate prin care doresc să implementeze acțiuni comune. Șansa unui viitor mai bun este noua generație care trebuie formată în spiritul educației ecologice. Este important ca fiecare să înțeleagă că cel mai mic gest contează. A închide lumina când ieși dintr-o încăpere, a opri robinetul când te speli pe dinți sau a folosi bicicleta sau mersul pe jos pentru efectuarea unor mici distanțe sunt lucruri pe cât de simple, pe atât de benefice.

În spiritul a ceea ce am prezentat mai sus și fiind conștienți că elevii noștri pot schimba lucrurile în viitor, am încercat și încercăm implicarea în proiecte cu temă ecologică. Analizând problemele mediului înconjurător, stabilind obiective comune, am găsit parteneri internaționali care au acceptat derularea unui proiect drag sufletului nostru. În prezent este un proiect provocator din cauza situației epidemiologice, dar încercăm să facem față situațiilor impuse. Este vorba despre proiectul “Ia-ți planeta în mâini! / Prends ta planète en main!” încheiat între parteneri din trei țări europene : România, Franța și Germania. Proiectul își propune să-i ajute pe participanți să adopte comportamente concrete și să depășească expresia temerii lor față de schimbarea climatică. Prin implicarea în proiect, ne dorim dezvoltarea unor competențe variate în rândul elevilor noștri. Proiectul a fost planificat să se deruleze pe parcursul a doi ani școlari, însă pandemia a impus decalarea perioadei. Proiectul este susținut de Oficiul franco-german de tinerețe din Paris și are prevăzute două mobilități : prima este în Franța, iar a doua este planificată pentru România. Pentru a menține interesul participanților, am organizat activități în mediul on line. Profesorii și elevii din cele trei grupe au participat la activitățile tematice. De asemenea, au fost derulate activități practice în care elevii au pregătit blazoane personale pentru a se prezenta, au creat pereți din hârtie reciclabilă pentru a exprima metaforic barierele pe care noul virus le-a impus. Folosind fotografii vechi, imagini din reviste sau cărți uzate, elevii au creat seturi pentru mesele din bucătărie cu scopul de a face cunoscută țara din care provin. Limba de comunicare a proiectului este franceza. S-a încercat îmbinarea obiectivelor didactice cu problemele de interes mondial. Elevii s-au implicat în toate activitățile propuse, iar părinții au apreciat originalitatea și importanța temei. De comun acord cu partenerii, au fost planificate activități care să trateze mai multe subiecte : hârtie reciclabilă, rețete vegetariene, alfabetul plantelor, etc. Fiecare elev va crea un obiect din hârtie reciclabilă. Obiectele vor fi trimise prin poștă cu anumite ocazii. Grupele formate vor face reportaje într-o asociație de produse vegetariene, va fi creată o grădină colectivă. Se dorește crearea unei cărți comune cu rețete. Plantele pot deveni, prin intermediul desenelor, litere. Fiecare țară va prezenta plante locale sub forma unui alfabet. Folosind materiale vechi, hârtie reciclabilă, se va încerca identificarea unor modalități prin care poate fi prezentat universul elevului, mediul și țara din care provine. În plus, mobilitatea în Franța are 6 teme majore : deșeurile, hrana, energia și sursele de energie – apa, urbanismul, activități de timp liber în vederea protejării mediului, animale pe cale de dispariție. Pentru tema deșeurilor, va fi vizitat sistemul de reciclare al restaurantului școlii din localitatea gazdă. Vor fi organizate ateliere în vederea creării unor obiecte din anumite deșeuri reciclate. În ceea ce privește hrana,  elevii sunt invitați într-o grădină de legume tratate natural, apoi vor intra în fabrica de conserve.  Energia este la fel de importantă. Elevii vor face o excursie la un centru de cercetare – petrol – pentru a observa cum este transformat carburantul mașinilor. În satul vecin localității gazdă, elevii vor fi ghidați printre panourile solare și vor asculta explicațiile specialiștilor. În ceea ce privește urbanismul, organizatorii au propus geniala idee a construirii unei păduri urbane pentru dezvolta imaginația tinerilor privind utopia orașului. Ziua se încheie cu o vizită a orașului, folosind toate mijloacele de transport posibile, sub forma unei misiuni în mai multe etape. Activitățile preferate ale tinerilor sunt comune, indiferent de naționalitate. Elevii vor construi o cabană din cărți. Vor fi ghidați în construirea cabanelor. De asemenea, vor participa la activități de plantare de copaci sau de ecologizare. Și tema animalelor încurajează la descoperiri. Elevii au posibilitatea să lucreze cu apicultori specialiști care vor prezenta activitatea și viața albinelor, dar și problemele care le amenință. Vor continua cu o linie de protecție a animalelor în vederea recunoașterii speciilor.

Natura are nevoie de noi în aceeași măsură în care noi avem nevoie de ea. Dacă ne gândim la sănătatea noastră și la un viitor cât mai frumos, trebuie să ne implicăm și să nu mai lăsăm timpul să treacă! Altfel, va fi prea târziu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *