ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Învățarea literelor și a cifrelor cu ajutorul meloterapiei

Prof. Popovici Raluca-Teodora

Școala Gimnazială Specială Pașcani, Iași

            Meloterapia este cunoscută de mult timp, chiar din antichitate, ea fiind o formă de terapie nonverbală în care se utilizează influențe sonore armonioase. Meloterapia este de 2 tipuri: cea activă, în care persoana este pusă să cânte la instrumente, și pasivă, în care persoana doar ascultă muzica.

În general, în terapia cu persoanele tipice, meloterapia se utilizează sub forma pasivă, persoanei i se dă să asculte muzică, de obicei clasică, pentru ca apoi să se discute despre problemele persoanei.

În cazul utilizării meloterapiei cu persoane cu CES sau copii, frecvent este întâlnită forma activă, în care copiii/persoanele cu CES cântă propriu zis la un instrument.

Meloterapia de sine stătătoare este utilizată pentru dezvoltarea personală, pentru deschiderea unui nou canal de comunicare, pentru gestionarea situațiilor criză, pentru eliminarea stresului, pentru conectarea cu pacientul etc.

Dacă combinăm meloterapia cu activitățile de stimulare cognitivă putem ajuta copiii cu CES să asimileze mai ușor și mai bine anumite informații. În acest articol vă voi vorbi despre utilizarea meloterapiei pentru a învăța literele altfabetului și cifrele. Vă voi prezenta câteva idei de jocuri și materialele necesare pentru realizarea acestora.

Un exercițiu simplu e acela de a recunoaște o literă/ o cifră din 2 variante. Avem un instrument muzical și 2 litere/ 2 cifre (exemplu: A, Ă/ 6,9). Elevul va trebui să cânte la instrument doar atunci când dumneavoastră spuneți una din litere: elevul va cânta doar când aude litera A. De asemenea puteți combina exercițiul în felul următor: elevul va produce 2 sunete cu instrumentul muzical când aude litera A și 4 sunete când va auzi litera Ă.

Un alt exercițiu simplu necesită un pian/o orgă de jucărie. Pe niște stickere colorate veți scrie litere sau cifre. Apoi veți dicta elevilor o suită de litere/ cifre iar elevul va compune astfel un cântecel. Elevul poate să scrie cuvinte cu ajutorul sunetelor. De asemenea puteți să lucrați cu ajutorul acestui exercițiu și pe partea de concentrare și pe coordonarea oculo-motorie. De exemplu puteți realiza pe bucăți de hârtie șiruri de cifre/litere și elevul să urmărească singur rândul și să cânte la pian în același timp.

De asemenea puteți combina meloterapia pasivă cu cea activă. De exemplu începeți activitatea cu meloterapia pasivă în timp ce faceți o activitate practică cu elevul: realizați un instrument muzical din diverse instrumente (dintr-o sticlă de plastic cu pietricele în ea puteți crea o maraca; sau dintr-o cutie și folie de plastic puteți crea o tobă; din capace de fier puteți crea tamburină etc.). După crearea instrumentului puteți realiza un cântec cu ajutorul copiilor. Fiecare elev cântă la instrumentul propriu creat și dumneavoastră îi ghidați: 1 este elevul X, 2 este elevul Y, 3 este elevul Z etc.

O altă activitate necesită un fluier și elevul suflă în fluier de câte ori îi indică cifra. Pe lângă dezvoltarea capacității de numărare elevul își dezvoltă și capacitatea de inspir-expir. De asemenea puteți adăuga aici și adunări sau scăderi simple și elevul suflă de câte ori îi indică răspunsul la adunare/scădere.

De asemenea puteți utiliza tableta/tabla interactivă/telefonul/calculatorul pentru a utiliza meloterapia activă. Există site-uri în care există instrumente virtuale gratuite pe care le puteți utiliza cu elevii pentru a realiza activități. Aceste activități le puteți realiza față în față cu elevii cât și la orele online. De asemenea puteți dezvolta capacitatea elevilor de a ține ritmul unei melodii. Am utilizat la clasă xilofonul virtual care are clapele colorate. Fiecare elev a avut câte o culoare și el trebuia să apese clapa de acea culoare. Împreună a trebuit să ne sincronizăm pentru a ține ritmul unei melodii. Cu ajutorul acestui exercițiu elevii își dezvoltă atenția și răbdarea.

Putem utiliza meloterapia activă și pentru dezvoltarea memoriei voluntare. Putem să îi cântăm elevului un cântec la pian utilizându-ne de stickerele colorate. De exemplu avem 5 culori: galben, portocaliu, roșu, albastru și verde. Profesorul cântă la pian următoarea secvență: galben, albastru, albastru, roșu. Elevul trebuie din memorie să cânte aceași secvență. Cu cât elevul reține mai bine secvența profesorul poate adăuga elemente.

Meloterapia activă poate fi utilizată și ca recompensă sau pentru gestionarea unei situații conflictuale. De exemplu pentru un elev care este atras de muzică sau de instrumentele muzicale, acestea pot deveni recompense atunci când el realizează o activitate neplăcută: elevul are de scris un text și la final este recompensat cu 1 minut de muzică sau 1 minut de cântat la un instrument. De asemenea în cazul în care elevul prezintă semne de frustrare, țipă, plânge isteric, putem să producem un sunet puternic un instrument muzical sau să pornim muzica la volum maxim. Elevul va fi surprins și în acel moment putem gestiona eficient situația dându-i elevului ceva pozitiv de făcut: să cânte la instrument, să danseze pe muzică, să imite mișcări etc.

Acestea sunt doar câteva exemple de activități în care meloterapia ne ușurează atât nouă, cât și elevilor munca. Elevii sunt mai atrași de aceste tipuri de activități și le percep ca jocuri. Prin joacă ei rețin mai bine și mai ușor niște noțiuni abstracte greu de reținut în alte contexte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *