ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



ACTIVITĂŢI EFICIENTE ÎN PREDAREA EDUCAŢIEI ECOLOGICE ÎN GRĂDINIŢĂ

Prof. Înv. Preșcolar Vechiu Alexandra

Grădinița Nr. 3 Bragadiru, Ilfov

Educația ecologică pentru copii trebuie să înceapă încă din preșcolaritate. Soarta planetei este în mâinile lor și este important ca de la o vârstă fragedă să învețe să raționalizeze resursele și să învețe să lupte împotriva schimbărilor climatice. O lume mai bună, mai durabilă și mai locuibilă, este în joc, în acest test dificil.

Educația preșcolară este o etapă cheie în dezvoltarea comportamentului, a conștientizării sociale și a solidarității. Începând de la grădiniță se însușesc valori și comportamente care vor însoți un copil până la maturitate și îl vor defini ca cetățean. De aici și importanța trezirii interesului preșcolarilor pentru îngrijirea și protecția mediului în timpul acestei etape.

Pe 26 ianuarie, se sărbătorește Ziua Mondială a Educației pentru Mediu și cu această ocazie se pot face diferite activități de educație pentru combaterea schimbărilor climatice și despre cum să-i învățăm pe copii să aibă grijă de planetă, dar despre această temă se poate discuta săptămânal ori in activitățile Domeniului Om și Societate ori printr-un opțional ce are ca temă Educația Ecologică.

Potrivit UNESCO, cele patru obiective ale educației de mediu pentru copii sunt:

  • Creșteți gradul de conștientizare și sensibilizați-i la problemele de mediu.
  • Încurajați-vă interesul pentru îngrijirea și îmbunătățirea mediului.
  • Dezvoltați în ele capacitatea de a învăța despre mediul care le înconjoară.
  • Extindeți-vă cunoștințele ecologice pe subiecte precum energia, peisajul, aerul, apa, resursele naturale și viața sălbatică.

Unele dintre cele mai importante obiective ale educației de mediu sunt următoarele:

  • Conștientizarea oamenilor cu privire la problemele care există în mediu;
  • Predarea cunoștințelor legate de mediu;
  • Achiziționarea de abilități care permit copiilor să rezolve problemele de mediu.

Pentru a realiza aceste obiective, pot fi dezvoltate diverse activități atât la grădiniță, cât și în afara ei prin:

  1. Vizita la fermă. Copiilor le plac foarte mult animalele, iar apropierea de ele este un mod de a învăța să le cunoască, să le respecte și să le îngrijească. Vizitele se pot face în familie sau cu grădinița;
  2. Activități în natură. Există multe activități care pot fi făcute în natură, plantarea unor flori sau copaci, curățarea și sortarea materialelor reciclabile, vizitarea mediilor naturale etc., activitățile de acest tip reprezintă un mod excelent de a educa copiii cu privire la necesitatea de a proteja natura;
  3. Învață să recicleze. Este important ca copiii să învețe să recicleze corect, astfel încât să elimine deșeurile separat și să controleze utilizarea de elemente precum hârtia, de exemplu.
  4. Învață să refolosească . Toate obiectele pot avea o a doua viață, așa că se pot refolosi pentru o altă utilizare. De exemplu, cu sticle de plastic se poate face o grădină verticală, cu paleți putem face mobilier, cu borcane de sticlă putem face lămpi etc.
  5. Participarea la sarcinile de curățare. Una dintre activitățile care îi pot ajuta cel mai mult pe copii să învețe importanța îngrijirii mediului natural este participarea la sarcinile de curățare într-un parc, un râu sau o plajă, de exemplu. Este o modalitate pentru ei de a fi conștienți de toate gunoiul care este aruncat și ajunge în natură, poluând și dăunând animalelor și plantelor.
  6. Discuțiile despre îngrijirea mediului în grupă, dar și acasă. Pe lângă toate cele de mai sus, este esențial să se vorbească despre importanța îngrijirii mediului atât la grupă, cât și acasă, astfel încât copiii să cunoască consecințele acțiunilor și să devină conștienți de la o vârstă fragedă.

Cu toate acestea, nu putem uita că educația pentru mediu este un proces pe tot parcursul vieții care trebuie inclus nu numai în toate ciclurile educaționale pentru copii și adolescenți, ci și în conferințe, evenimente și discuții pentru adulți.

Bibliografie:

1. Geamănă Nicoleta Adriana, Dima Maria, Zainea Dana, „Educaţia ecologică la vârsta preşcolară”, Supliment al Revistei Învăţământ Preşcolar, C.N.I. Coresi, Bucureşti, 2008;

2. Pârvu Constantin, „Ecologie generală”, Editura Tehnică, Bucureşti, 2001;

3. * * * Programa activităţilor instructiv – educative în grădiniţa de copii, aprobată prin O.M. nr.4481/2000.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *