ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



IMPORTANȚA ECOLOGIEI LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ

Prof. Înv. Preșc. Vaida Florentina-Mariana

Școala Gimnazială Nr. 1 Tărcaia – GPN Nr. 3, Mierag, Bihor

Vârsta preșcolară este vârsta ,,De ce?-urilor. Pe parcursul desfășurării  activităților, noi, educatoarele ne confruntăm cu o multitudine de întrebări din partea ,,puiului de om” printre care și cele strâns legate de educația ecologică, cum sunt: ,,Unde  pleacă berzele?”, ,,De ce iarba este verde?”, ,,Cum înfloresc florile?”, ,,De ce cad frunzele copacilor?”, „De ce au nevoie plantele pentru a crește?”, „Cum putem avea grijă de natură?” etc.

La copiii de vârstă preşcolară, educația ecologică ține mai mult de formarea deprinderilor și trăirilor afective. Preşcolarii trebuie învăţaţi să înţeleagă natura, să îi aprecieze frumuseţea, să-i descopere componentele şi particularităţile, să se apropie de ea şi să o protejeze. Primul contact cu mediul și problemele sale trebuie să îmbrace la această vârstă aspecte practice și să provoace trăiri emoționale.

Aşa se face că în educaţia ecologică pot fi utilizate cu deosebită eficienţă observările spontane sau dirijate asupra mediului ambiant, lectura după imagini, lectura educatoarei, jocurile didactice, povestirile, vizionarea unor emisiuni TV pe teme de educaţie ecologică, plimbările, excursiile, discuțiile libere, convorbirile, organizarea unui colţ „viu” în sala de grupă. Toate acestea sunt mijloace prețioase în vederea formării conştiinţei ecologice a copiilor, a capacităţii de transfer, de valorificare şi aplicare a experienţei asimilate.

Activitatea instructiv-educativă din grădiniță acționează ca un tot unitar, în raport cu vârsta copiilor, cu nivelul lor de dezvoltare, astfel activitățile comune  din Domeniul Științe (Cunoașterea Mediului), Domeniul Estetic și Creativ (Educația Muzicală, Educația Artistico-Plastică), Domeniul Om și Societate (activitățile practic-gospodărești) se îmbină armonios.

Prin intermediul observărilor spontane sau dirijate, copiii dobândesc cunoştinţe elementare despre mediul înconjurător, își formează o gândire intuitivă în raport cu natura şi își dezvoltă dragostea faţă de aceasta, dorinţa de a o ocroti natura.

Prin observările dirijate cu tema „Crizantema şi tufănica”, „Ghiocelul şi vioreaua”, copiii au văzut şi au înţeles că florile au nevoie de aer, apă, căldură şi lumină pentru a se menţine în viaţă. În cadrul activităţii de observare „Roşia şi ardeiul”, copiii au dedus caracteristici comune între acestea legate de formă, miros, gust și factori de mediu.

De asemenea la ambele plante (flori, legume), rădăcina absoarbe apa și sărurile minerale, iar frunza prepară hrana plantei.

Un rol foarte important îl are îngrijirea de ei înşuşi a unei plante. Prin jocul de rol „De-a grădinarii” de la ,,Colțul viu”, prin utilizarea uneltelor specifice, copiii au semănat/plantat semințe de flori, grâu, bulbi de ceapă sau flori. Unor semințe/bulbi le-am asigurat condițiile necesare unei bune dezvoltări: pământ bun, apa, căldură, lumină, aer, iar celorlalte le-am asigurat doar o parte din aceste condiții. Această activitate, prin urmărirea directă a întregului proces de dezvoltare a creat oportunitatea îmbogățirii universului de cunoaștere al copiilor.

Cunoasterea animalelor și a mediului  acestora de viață sunt subiecte interesante pentru copii. Întelegerea comportamentului animalelor în scopul reglării comportamentului uman față de ele constituie o cerință importantă în devenirea „viitorului adult”.

 Prin studierea unor animale precum pisica, câinele, iepurașul, etc., copiii au dovedit interes deosebit pentru a cunoaște părțile corpului, aspectul blănii, modul de hrănire  a acestora. La dorința copiilor de a se juca cu ele și-au însușit anumite reguli de igienă și au înțeles relația de prietenie posibilă între copil și animale.

Cântecele ,,Iepurașul Țup”, ,,Înfloresc grădinile”, „Azi Grivei e mânios”, „Lioară, lioară, flori de primăvară” din cadrul activităților de educație muzicală sunt prilej de sensibilizare a copiilor pentru a le îngriji și ocroti.

De asemenea, activitățile artistico-plastice cu subiecte ca: ,,Pădurea în culori de toamnă”, ,,Copacul înflorit”, ,,Grădina cu flori” sunt ocazii prin care se poate explica copiilor consecințele tăierilor copacilor, rolul plantelor în viața noastră și conștientizarea importanței acestora.

Plimbările și excursiile  în natură, la Grădina Botanică sau Grădina Zoologică au un rol foarte important, fiind un prilej de însuțire de noi cunoștințe. Aceste experiențe trebuie exploatate și după consumarea acestora. Copii pot rememora experiențele trăit, discuta despre ele, prezenta  situații ce le vin în minte, desena /picta ce i-au impresionat. La plimbare sau în excursie, copiii vor fi încurajați să nu rupă florile, crengile copacilor, să culeagă obiecte de la fața locului cum ar fi: pietricele, conuri, frunze, ce se pot utiliza în cadrul activităților din grădiniță.

Convorbirile ,,Cum ne comportăm în excursie /drumeție”, „Pădurea-prietena mea”, „Cum putem avea grijă de natură?”, copiii și-au însușit reguli de comportare civilizată față de mediul ambiant, fiind deprinși cu folosirea coșului de gunoi sau a sacilor menajeri pentru aruncarea deșeurilor.

Se poate spune că nu există activități anume pentru  educația  ecologică în grădiniță, ci prin toate activitățile și actiunile desfașurate, copiii îsi pot însuși noțiuni și cunostinte despre despre aceasta. 

Educaţia ecologică desfășurată în grădiniţă şi apoi continuată în şcoală, răspunde la una din prevederile fundamentale ale Drepturilor Omului şi anume: „Dreptul la sănătate, dreptul la viaţă!”.

BIBLIOGRAFIE

  1. Cuciinic, C. – Natura-prietena mea, Editura Aramis, Bucureşti, 2005;
  2. Diminescu, N. – Descoperă natura, Editura Mirton, Timişoara, 2003;
  3. Geamănă, N., A. – Educaţia ecologică la vârsta preşcolară, C.N.I.”Coresi” S.A., Bucureşti, 2008;
  4. Pârvu C. –Ecologie generală, Editura Tehnică, Bucureşti, 2001;
  5. Vaideanu, D., Vaideanu, E. – Educaţie ecologică, Editura Mirton, Timişoara, 2003;

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *