ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Despre evaluare… altfel

Prof. Palko Corina

Liceul Tehnologic Agricol Bistrița, Bistrița-Năsăud

 Nu testarea standardizată lipseşte în educația românească, de-asta avem de când ne ştim... Atitudinea proactivă, dorința de cunoaştere, curiozitatea de a învăța ceva nou din proprie inițiativă, a învăța cum să înveți, cum să discerni în oceanul de informații actual şi cum să te foloseşti de informația învățată în interesul propriu, în viața de zi cu zi, nimic din toate acestea nu se învață şi nu se evidențiază printr-un test, oricât de performant. Copiii din Finlanda, Japonia etc. nu dau niciun fel de test şi nu primesc note până la 10 - 12 ani, ci fac educație. Cu toate astea, astfel de țări sunt pe primele locuri din lume privind învățământul, gradul de civilizație şi calitatea vieții. Inclusiv la testările internaționale, de mai târziu!

În ziua de azi a şti nu mai are nicio relevanță în sine. Dacă nu ştii şi ce să faci cu ceea ce ştii, în scop evolutiv, nu autodistructiv, e chiar inutil. Copiii pot fi "dresați" ani la rând să reproducă nişte algoritmi de calcul la mate sau frazeologie la română şi să-şi ia examenele cu 10. Şi totuşi asta nu le va stimula niciodată inteligența, empatia, simțul civic, capacitatea de adaptare în societate, competitivitatea pe o piață globală sau inițiativa de a schimba ceva în bine în lume.

Cu alte cuvinte, testele nu conduc la evoluție, nu schimbă nimic. Genereaza doar copii, parinți şi profesori mai liniştiti. Adică şi mai bine înfipți între limitele propriei zone de confort şi într-o mentalitate perfectă... pentru secolul trecut. In Finlanda se considera ca rolul evaluării este de a ghida și de a încuraja studiul și de a ajuta elevii în procesul de învățare. Feedback-ul continuu al profesorului sprijină și să ghidează elevii într-o manieră pozitivă. Cu ajutorul evaluării și feedback-ului, profesorii îndrumă elevii să devină conștienți de raţionamentele lor și să înțeleagă ceea ce învață.

Rapoartele reprezintă o modalitate de a oferi feedback. Elevii primesc rapoarte la sfârșitul fiecărui an școlar. In plus, elevii pot primi unul sau mai multe rapoarte intermediare.În primele 7 clase ale învățământului de bază, evaluarea prin rapoarte poate fi făcuta verbal sau numeric sau o combinație intre cele două.

Evaluarea ulterioară trebuie să fie numerică, dar poate fi completată si verbal. Prin utilizarea evaluării verbale în rapoarte, profesorul poate descrie, de asemenea, progresul și procesul de învățare al elevului în diferite domenii.

„Elevii au învăţat despre diferitele surse de energie, regenerabile şi neregenerabile. in clasa a doua. După ce au învăţat despre energie timp de câteva săptămâni, profesoara le-a cerut să scrie o scenetă, în care să-şi imagineze că electricitatea a fost întreruptă acasă şi să redea ce se poate întâmpla. Experienţă reală de viaţă, concepte şi artă, integrate într-o singură materie”, spune Tony Wagner, profesor Harvard.

Copiii au dreptul să-şi aleagă ce materii vor să facă. Dacă un elev e foarte talentat la sport, atunci va avea pe săptămână mai multe ore de sport decât un coleg care vrea să înveţe limbi străine, de exemplu.

Deoarece invățarea este cu caracter aplicativ, sarcinile didactice sunt alese în așa fel încât să exerseze competențe cheie. Practic se învață pentru viață, nu se teoretizează. Așa se si explică rezultatele Finlandei la testele PISA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *