ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



PROIECTUL ”ORIZONTUL CUNOAȘTERII” derulat la Școala Gimnazială ”Sf. Nicolae” din Liești

Prof. Trandafir Silvia Georgiana

Școala Gimnazială „Sf. Nicolae” Liești, Galați

Odată cu trecerea timpului, oamenii, elevii, s-au schimbat. Evoluţia tehnologiei a adus cu sine, un progres în toate ramurile sociale şi o uşurare a muncii pe careoamenii o depun în fiecare zi. Însă, în cadrul ştiinţelor umane, evoluţia tehnologiei a adus o stagnare, un regres a timpului acordat lecturii şi studiului cărţii.

Elevii zilelor noastre, sunt absorbiţi de tehnologie şi de lucrurile uimitoare pe care aceasta le pune la dispoziţia lor, uitând însă, că cel mai frumos tărâm în care ar putea evada, este cel al lecturii, cel pe care lectura îl deschide în faţa propriilor ochi. Au uitat să simtă, să trăiască, să se bucure singuri sau împreună cu ceilalţi, să împărtăşească din impresii, gânduri, trăiri şi sentimente.

Ientificând această problemă și nevoie în școala noastră, am decis derularea unui proiect educațional care să aducă mai mult CARTEA în viețile noastre.

Acest proiect educaţional a fost gândit în scopul acordării unei atenţii sporite lecturii, cărţilor, pe care le considerăm cu tărie, nu doar prieteni tăcuţi şi devotaţi, ci şi deschizătoarele a noi şi minunate orizonturi.

            Prin derularea acestui proiect ne-am dorit să dezvoltăm copiilor (de clasa a-III-a și a-IV-a) capacitatea de înțelegere și interpretare a textelor pe care le citesc, să promovăm simțul estetic și creativ, să îmbunătățim cititul, sub toate formele sale, să cultivăm pasiunea pentru lectură și să ajutăm elevii să se obișnuiască în a folosi ceea ce citesc în viața de zi cu zi, în rezolvarea diferitelor probleme.

            Am ales ca la intervalul de 4 / 6 săptămâni, în funcție de dimensiunea carților propuse și necesitatea timpului acordat lecturii, să ne întâlnim sub forma unor mese rotunde, în sala de clasă sau în biblioteca școlii, unde să discutăm despre acțiunea cărții care a fost propusă. Am realizat diferite jocuri, rebusuri, desene și afișe spre a dinamiza și însufleți momentul.

            Primul titlu ales a fost ”Povestea lui Harap-Alb” a lui Ion Creangă, ocazie în care cei mici au făcut cunoștință cu basmul, cu caracteristicile lui, au identificat personaje, probele pe care le-a parcurs protagonistul, lupta dintre bine și rău soluționată prin izbânda binelui.

            Am rămas în acelaș decor și am continuat cu ”Prâslea cel voinic și merele de aur” scrisă de Petre Ispirescu. Elevii s-au arătat foarte atrași de basm și de caracteristicile acestuia. Au descoperit misterul hoțului de mere, au făcut comparații și corelații cu basmul anterior discutat, au oferit predicții și au analizat faptele personajelor din operă.

            Ne-am întors pe tărâmuri reale și ne-am focusat atenția pe ”Dumbrava minunată” capodoperă a lui Mihail Sadoveanu. Aici copiii au învățat să fie empatici, eu rezonat cu personajul, au analizat comportamentele personajelor, le-au identificat pe cele negative și pe cele pozitive, au desprins învățăminte valabile pentru a fi aplicate în viață.

            Fiindcă îl îndrăgim așa mult și îi iubim opera, nu puteam să nu îl amintim și pe autorul Hans Christian Andersen, și ne-am oprit asupra poveștii ”Mica Sirenă”. Textul a fost pe placul micilor cititori, s-au contrazis pe baza alegerilor făcute de Sirenă. Au cunoscut iubirea și măreția ei, au caracterizat personajele și au descoperit trăsături fizice și morale ale acestora.

            Nu în ultimul rând, aproape de sosirea verii ne-am bucurat de coacerea cireșelor alături de dragul nostru Nică, alegând să discutăm și despre mult iubita carte ”Mintiri din copilărie” a lui Ion Creangă. Cititorii s-au bucurat și amuzat pe baza faptelor și peripețiilor pe car ele săvârșea micul protagonist, au identificat diferențe între lumea de atunci și cea în care trăim în prezent, între straiele, casele, ocupațiile, nivelul de trai, școala și toate aspectele ce au putut fi comparate. Au sesizat schimbarea, evoluția, apreciind însă acuratețea, simplitatea și fericirea acelor zile.

            Prin aceste activități, am reușit ca pe parcursul unui an școlar să ținem elevii ancorați în lumea poveștilor, a cărților, să le dezvoltăm dragostea față de lectură și să le stimulăm nevoia permanentă de învățare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *