ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



MICII GRĂDINARI

Prof. Înv. Preșc. Sarca Cornelia Angela

Grădinița P.P. „Grădinița Prieteniei”, Arad  

Fiecare grupă în care sunt îngrijite plantele poate să devină o mică grădină, o oază de verdeață și de bucurie, dar și o resursă pentru învățare. Ghivecele, jardinierele, sunt tot atâtea posibilități în care plantele cresc și se dezvoltă. Dacă inițial semănăm și îngrijim răsadurile în sala de grupă, ulterior le putem replanta afară, într-un loc care priește plantei.

Ce înseamnă o grădină?

Pentru a le introduce copiilor ideea de a grădinări în sala de grupă, dar și pentru a le stârni curiozitatea legat de această ramură a lumii, puteți iniția o conversație abordând următoarele aspecte:

  • Când te gândești la o grădină, ce imagine îți vine în minte?
  • Unde cresc fructele sau legumele?
  • Cum arată o grădină îngrijită?
  • Cum îți imaginezi că arată o grădină, tocmai în sala de grupă?

Mai departe, vorbiți despre plante și nevoile lor:

  • Ce nevoi au plantele pentru a crește?
  • Care sunt pașii pe care îi parcurgem atunci când plantăm?
  • Care sunt nevoile plantelor pentru a crește?
  • Ce beneicii obținem în urma activității noastre în grădină?

Începem semănatul!

Durata: 30 de minute

Materiale: ghivece, pământ, semințe, stropitoare, apă, mănuși.

Desfășurare:

  • În funcție de cum decideți, copiii pot lucra individual, în perechi sau grupuri mici, pentru a semăna și îngriji una sau mai multe plante;
  •  Copiii vor pregăti pământul, umezindu-l pentru a fi primitor cu semințele ce urmează a fi plantate;
  • Copiii vor umple ghivecele aproximativ la jumătate cu pământul obținut, presară semințele în ghiveci, acoperindu-le apoi cu pământ și pe acestea.

Purtați o discuție de informare cu preșcolarii despre condițiile optime de creștere ale plantei vizând: aspectul plantei la maturitate, timpul în care va răsări, nevoia de soare sau de umbră, cantitatea de apă necesară îngrijirii ei, tipul de sol preferat. Așezați ghivecele la locul stabilit cu respectarea condițiilor optime de viață și curățați spațiul de lucru.

Nu uitați să vă spălați pe mâini!

                   Aveți grijă să etichetați planta și să scrieți cine e responsabil de ea!

Să experimentăm!

Spre deosebire de plantele sălbatice care se adaptează oricăror condiții de viață, plantele de grădină au nevoie de condiții specifice de viață pentru a crește armonios. Pentru a conștientiza mai bine care sunt nevoile plantelor, copiii pot fi implicați în câteva experimente simple, după cum urmează:

Provocați copiii să conceapă scenarii pentru fiecare din experimentele de mai jos.

 Lumină

(apă și sol, fără lumină)

            Alegeți un ghiveci din cele semănate în plus în care a răsărit planta.

            Stabiliți împreună unde poate fi plasat ghiveciul pentru a fi lipsit de lumină. De exemplu, îl puteți plasa într-un dulap.

            Asigurați plantei celalalte condiții: apă, căldură, sol.

            Ce credeți că se va întâmpla?

            Observați evoluția în decurs de una, două săptămâni.

            Discutați cu copiii ce au observat ș care exte explicația.

 Apă

(sol și lumină, fără apă)

            Alegeți un ghiveci din cele semănate în plus în care a răsărit planta.

            Nu udați planta din giveci după ce o semănați.

Ce credeți că se va întâmpla?

Observați evoluția în decurs de una, două săptămâni.

            Discutați cu copiii ce au observat ș care exte explicația.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *