ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



STEM – ȘTIINȚĂ, TEHNOLOGIE, INGINERIE, MATEMATICĂ

Prof. Înv. Preşcolar Steliana IVAN

Gradinița cu Program Prelungit Nr. 45 Constanța

Stiința și tehnologia fac parte din viață noastră de zi cu zi, însă este foarte important modul în care le folosim. Copiii sunt consumatori zilnici de tehnologie, însă este necesar ca ei să înțeleagă faptul că aceasta îi poate ajuta să fie creativi. Cu ajutorul ei pot descoperi diferite activități educative care să le lărgească viziunea asupra lumii. Modul în care folosesc copiii tehnologia poate să fie în favoarea sau în defavoarea lor, ajutându-i să își dezvolte gândirea și imaginația în mod util. Însă părinții se ajută de tehnologie pentru a îi ține ocupați și într-o stare pasivă.

Educația STEM ajută copiii să înțeleagă diferite lucruri prin experimentare. De exemplu pot afla cum funcționează construcția unui robot, pot înțelege cum circulă apa în natură, pot afla cum erupe un vulcan, totul într-un mod proactiv. Educația STEM îi ajută pe copii să învețe cum să analizeze și să rezolve probleme de naturi diferite, de exemplu cum să corecteze o situație ca să ajungă la rezultatul dorit și îi învață cum să lucreze în echipă.

Învățarea bazată pe aceste principii ajută preșcolarii să participe în mod activ, diminuând astfel anxietatea specifică abordării clasice la oră. STEM le dezvoltă capacitatea de analiză, de lucru în echipă și de sintetizare a informațiilor. De exemplu să sorteze stelute colorate poate fi un mod bun de a învața matematică de la vârste mici, nefiind nevoie de abilități speciale, ci doar de un mod practic care să nu pună presiune pe copil.

             Idei pentru a implementa educația STEM acasă:

  • Activități simple cum ar fi gătitul împreună fac parte tot din STEM. În timp ce gătim putem vorbi despre fracții (1/2, 1/4), temperatură (optimă pentru coacere etc.) sau chiar geometrie (forme, dimensiuni etc.). 
     
  • Activitățile de tip outdoor sunt ideale pentru STEM. De exemplu putem merge într-o mică excursie de explorare a mediului natural, în parc, la pădure sau chiar în propria curte. Puteți discuta despre diverse plante, animale, insecte. Și cumpărarea unui mic telescop pentru a privi la luna sau stele este o activitate captivantă pentru cei mici.  

Un experiment științific distractiv, spectaculos și pe placul copiilor este umflatul balonului cu bicarbonat. Pentru realizarea lui putem folosi ingrediente din bucătărie. Acest experiment este și un bun prilej pentru a vorbi despre reacțiile chimice care au loc între substanțe, atunci când le combinăm.

Materiale necesare:

  • sticlă de plastic de ½ litri
  • un balon- daca este foarte subțire sau mic, puneți jumătate din cantitățile de bicarbonat de sodiu și oțet.
  • bicarbonat de sodiu- 2 linguri
  • oțet- ½ pahar
  • o pâlnie

Desfășurare:

  1. Turnați oțetul în sticlă.
  2. Puneți capătul pâlniei în balon și turnați două linguri de oțet.
  3. Puneți capătul balonului pe gura sticlei, având grijă să nu cadă înăuntru bicarbonatul.
  4. Țineți de gâtul sticlei astfel încât să nu iasă balonul și ridicați balonul, astfel încât să nu se scurgă în sticlă.
  5. Reacția este aproape instantanee și balonul va începe să se umfle.
  6. Luați balonul de pe sticlă, înnodați capătul și gata!

Atunci când oțetul se combină cu bicardonatul de sodiu, se degaja dioxid de carbon, același gaz pe care îl expirăm. El iese din sticlă și intră în balon, și astfel acesta se umflă.

Toate cadre didactice ar trebui să fie preocupate să caute și să folosească metode atractive de învățare a disciplinelor realiste. Marea majoritate nu au ca prim scop stârnirea curiozității copiilor, învățarea prin descoperire, metode care îmbrăcată viitorul adult în stări precum revalația, încântarea, bucuria în fața descoperirilor realizate de el. Urmărirea unei programe școlare doar de dragul parcurgerii ei în ansamblu, în termenele planifcărilor semestriale, anuale, nu face altceva decât să “piardă din tren” tot mai mulți elevi care vor continua în toți anii de școală cu sentimente defel pozitive vis-a-vis de aceste discipline.

Majoritatea cadrelor didactice consideră că STEM este un domeniu prioritar în educaţia modernă insă sunt reticenți în a aborda la clasă aceast domeniu nou. Deseori se întreabă cum putem integra educaţia STEM în programul zilnic, ce fel de exerciţii STEM ar trebui încercate care să se preteze nivelului preșcolar, cum pot să predea lecţii de STEM dacă nu sunt experti în domeniu?

Aceste temeri ar trebui depașite deoarece acest tip de activități ajută copiii să pună întrebări, să rezolve probleme, să gîndească creativ și să fie inovativi. La vârsta preșcolară copiii sunt însetați de nou, de cunoaștere și acest lucru ar trebui încurajat de către toate cadrele didactice. Așa că, hai să aducem mai multă știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică în viețile copiilor și elevilor noștri.

Most teachers consider STEM to be a priority area in modern education, but are being reluctant to address this new area in the classroom. They often wonder how we can integrate STEM education into the daily programme, what kind of STEM exercises should be tried that lend themselves to the preschool level, how can they teach STEM lessons if they are not experts in the field?

These fears should be overcome because these types of activities help children ask questions, solve problems, think creatively and be innovative. At preschool age children are thirsty for new knowledge and this should be encouraged by all teachers. So, let's bring more science, technology, engineering, art and math into the lives of our children and students.

BIBLIOGRAFIE

  1. www.activitybox.ro
  2. Hunt, Emily, “STEM in 15 minute”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *