ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



Rolul poveştilor în stimularea creativităţii preşcolarilor

Prof. Dolofan Emilia

Gradinița „Albinuța” Sector2, Bucuresti

Preşcolarii dispun de un potenţial creativ care se manifestă sub diferite forme şi în toate activităţile pe care le desfăşoară: joc şi învăţare, activităţi liber alese, de relaxare şi divertisment, în relaţionarea cu cei din jur şi în interacţiunile cu adulţii. Acest potenţial creativ al preşcolarului este susţinut de manifestarea trebuinţelor de cunoaştere, independenţă şi autoafirmare.

Copilul preşcolar se manifestă cu dezinvoltură atunci când se joacă şi  relatează întâmplări, inventează personaje şi poveşti, se proiectează intro lume imaginară , gaseşte soluţii la anumite probleme, se identifică cu personajele, adoptă modele de comportament şi işi imaginează posibile variante la o situaţie dată.

Jocul de creaţie cu subiect din basme şi poveşti îi dă posibilitatea copilului să îşi manifeste potenţialul creativ prin faptul că acesta modifică întâmplările, îmbogăţeşte acţiunile, propune soluţii pentru anumite situaţii, introduce personaje noi şi modifică destinul personajelor în funcţie de propriile trăiri emoţionale. Copilul se transpune intro lume  a tuturor posibilităţilor, călătoreşte imaginar oriunde şi oricând, dar conştientizează totusi caracterul nereal.

Basmele şi poveştile îl fac pe copil să copil să descopere elemente importante ale vieţii sociale şi să îşi construiască un univers în care totul este posibil. Copilul dezleagă misterele din poveşti, săvârşeşte fapte ieşite din comun şi iese victorios în propria închipuire. Audierea basmelor şi a poveştilor, descoperirea semnificaţiilor şi interpretarea acestora amplifică fuiditatea şi flexibiliatatea.

Poveştile create de preşcolari sunt scurte şi uneori incoerente, dar pot să fie şi adevărate creaţii, deoarece imaginaţia compensează slaba dezvoltarea a gândirii.

De cele mai multe copiii se concentrează pe întâmplări cu oameni sau animale şi proiectează asupra personajelor propriile dorinţe.

            Explicaţiile copiilor referitoare la comportamentul personajelor, modalităţile de prevenirea a unor situaţii neprevăzute, complicarea acţiunii, introducerea unor personaje, activează şi dezvoltă potenţialul creativ al acestora în activităţile de convorbire.

Un alt mijloc de manifestare a potenţialului creativ este lectura după imagini. Imginile sunt adevărate texte iconice pe care preşcolarul le citeşte creativ. Preşcolarii nu se limitează doar la descrierea conţinuturilor, ci pot să facă adevărate creaţii verbale. Interpretarea ilustraţiilor şi descifrarea conţinuturilor solicită intens  gândirea, atenţia, memoria şi imaginţia preşcolarilor.

Audierea basmelor şi a poveştilor ii familiarizează pe copii cu procedeele imaginative ca amplificarea, multiplicarea, diminuarea.

În jocul de rol, specific vârstei mici, copiii imită personajele preferate. Deseori se identifică cu prinţesele sau cavalerii care se luptă cu dragonii sau cu alte personaje negative. Este important să citim copiilor poveşti, astfel le facilităm să îşi creeze propria imagine despre personaje. Cel mai uşor la vârsta mică copiii învaţă prin şi cu poveşti. Învaţă astfel comportamente precum competiţia şi cooperarea, empatia şi altruismul, descoperă valori precum dreptatea, cinstea, responsabilitatea. Poveştile transmit o anumită tipologie arhitipală de comportament, care se transmit din generaţie în generaţie.

Poate cea mai importantă contribuţie pe care o au poveştile asupra personalităţii copiilor este reprezentată de capacitatea de a construicaractere puternice. Basmele îi învaţă pe cei mici ce înseamnă curajul, forţa şi înţelepciunea. Le arată că, de cele mai multe ori, pentru ca binele să triumfe asupra răului trebuie să treci prin încercări grele şi să perseverezi. În poveşti, există şi personaje curajoase, înţelepte şi cinstite care muncesc mult şi urmează calea dreaptă către realizare, tot aşa cum există şi personaje care nu se opresc de la nimic în încercarea lor de a-şi atinge scopurile. Poveştile îi iniţiază pe cei mici în viaţă şi îi ajută să facă diferenţa între bine şi rău.

Povestile stimuleaza dorinta de cunoastere, imaginatia si creativitatea copilului. Contextul narativ al basmului faciliteaza accesul copilului la cuvinte si expresii noi, permite intelegerea sensului unor cuvinte abstracte sau metaforice, dezvoltand astfel limbajul si gandirea. Imaginatia si creativitatea joaca un rol important in viata copilului pentru ca ea este cea care il ajuta pe copil sa stabileasca o legatura intre lumea sa interna si cea externa, sa isi construiasca propria imagine de sine si sa dezvolte pe viitor strategii  de succes pentru rezolvarea problemelor si identificarea solutiilor.

Poveştile au un rol important în educaţia copiilor clădind caractere puternice, insuflând curaj şi principii morale fără a neglija iscusinţa ş iînţelepciunea. Basmul focalizează atenţia micuţului către aspectele pozitive ale vieţii, fără a nega dificultăţile, oferindu-I răspunsuri şi soluţii cu ajutorul cărora să lupte împotriva obstacolelor reale.

Biliografie:

Tapalagă T.” Modalităţi de stimularea a creativităţii preşcolrilor” Editura Rovimed Publishers  2009.

Dima I. “Copilăria fundament al personalităţii”, Bucureşti 1996 Stoica A. “Creativitatea elevilor. Psibilităţi de cunoştere şi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *