ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



FII TU ÎNSUȚI!

prof. Radu Laura Cristina,

    Colegiul Național ,,Octavian Goga”, Sibiu

Competență-capacitate a cuiva de a se pronunța asupra unui lucru, pe temeiul unei cunoașteri adânci a problemei în discuție

                    Ce rămâne după ce un elev a studiat română, matematică, muzică, istorie etc. în gimnaziu? Acest lucru îl constituie profilul absolventului de clasa a VIII-a.

             Competențele pe care un elev le are la terminarea gimnaziului definesc o problemă care m-a preocupat mereu ca profesor. Așa cum citim în dicționar, competența înseamnă cunoașterea temeinică a unui lucru, pentru a te putea pronunța despre el. Ce înseamnă aceasta pentru elevii noștri? Cred că este esențial să poată comunica în limba maternă, să exprime informații, idei, sentimente, opinii în contexte școlare și extrașcolare, așa cum prevede programa. Imaginația, spontaneitatea, spiritul civic, lărgirea sferei de gândire, empatia sunt dezvoltate prin altă competență-cheie: sensibilizarea și exprimarea culturală, care are acoperire în sfera multor materii și care le completează ființa pentru tot restul vieții. Eu consider că trebuie avută în vedere și dezvoltarea personală a elevului, pe care trebuie să o susținem ca pedagogi, care dezvoltă competențe dincolo de curriculumul școlar.

              Un prim pas ar fi corelarea permanentă a textelor, a lecțiilor în general, cu experiența de viață a elevilor, cu realitatea în care trăiesc, cu nevoile și cu interesele lor. Întrebările pe care le propun și le dezbat mă apropie de universul familiar elevilor mei, îi încurajează la crearea unor conexiuni, oferă libertate de exprimare și de interpretare, o conștientizare a propriilor trăiri, o sondare în propria ființă: Ce amintiri v-a trezit acest text? Care este părerea ta despre final/ despre comportamentul unui personaj? Ce sfat i-ai da acestuia? În pielea cărui personaj ai vrea să fii? De ce? Ai vrea să trăiești în lumea operei citite? Cu ce altă operă literară din literatura română/ universală ai asocia textul studiat? Care sunt trăirile tale în acest moment? Discuțiile pornite de la astfel de întrebări mi-au permis să-mi cunosc elevii mai bine.

               În al doilea rând, participarea la proiecte-teatru, film, dans etc.- îi face pe elevii noștri mai deschiși, mai creativi, mai liberi să-și exprime pasiunile, să se dezvolte. Am experimentat ani de zile proiectul ,,Teatrul-un hobby”. Elevii se exprimă dezinhibați în fața publicului, iar mai târziu se vor exprima natural, fără  trac, în fața unui profesor care le va evalua competențele la bacalaureat sau  în fața unui angajator, într-o discuție cu prietenii sau pur și simplu în familie. Crearea costumelor, a întregii recuzite, repetițiile, interacțiunea cu actori ai Teatrului Național ,,Radu Stanca” din Sibiu, organizarea unor momente speciale la diferite aniversări, vizionarea unor piese de teatru, distracția, câștigarea unor premii la nivel județean, chiar național, o tabără gratuită în vacanța de vară: acestea sunt câteva beneficii ale unui astfel de proiect. Dar și implicarea, seriozitatea, responsabilizarea, autocunoașterea, spiritul de echipă. I-am lăsat mereu să se exprime, să aleagă, să-și găsească bucuria și împlinirea fără opreliști. Cel mai mult m-au impresionat când, ajunși în clasa a opta, au dorit cu ardoare să facem teatru în continuare, deși a fost atât de dificil de găsit timpul care să ajungă pentru toate celelalte activități. O fostă elevă este astăzi studentă la teatru.

                 Am cunoscut o profesoară de matematică pasionată de balet care făcea adevărate minuni cu trupa de dans a școlii. Nu ține de o anumită materie să deschizi noi orizonturi pentru elevi, acest lucru vine din deschiderea și din disponibilitatea oricărui profesor.

                 Un alt mod de a stimula dezvoltarea personală ar fi participarea la activități de voluntariat. Ce altceva îi poate face să descopere cum e să dăruiești, cum e să-ți pese, fără să aștepți ceva în schimb? Am fost eu însămi voluntar, mi-am încurajat elevii să se înscrie (Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu). Pe lângă experiența de a cunoaște voluntari din toată lumea, elevii au exersat o limbă străină, au simțit bucuria muncii împreună, ajutorul dat unor organizatori minunați, posibilitatea de a vedea ce înseamnă să fii într-o echipă și să contezi, să faci ce-ți place și să fii apreciat. Alte acțiuni de voluntariat au fost cele de ecologizare-începând cu spațiile de lângă școală și mergând până la periferia orașului- sau de voluntariat la bibliotecă: în perioada verii au făcut programe speciale (lectură, vizionare de filme, concursuri) pentru colegii lor mai mici. De asemenea, anul acesta ne-am propus să alergăm la Maratonul Internațional de la Sibiu, în scopul strângerii de fonduri pentru cauze umanitare (am câțiva elevi elevi care practică atletism, dar și alți doritori).

                 Marele Vis al meu ca pedagog este ca fiecare elev pe care îl am să înceapă (e doar la sfârșitul gimnaziului) să fie el însuși, autentic (o personalitate formată, să știe ce vrea, să-și apere opiniile și ideile, să facă ce-i place), atunci când termină clasa a opta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *