ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



CĂTRE O NOUĂ STRUCTURĂ A LECŢIEI DE LIMBA ENGLEZĂ

Prof. dr. Dumitru Alice Mădălina

Liceul Teoretic „Ion Barbu” București

       V-ați imaginat vreodată un sistem educațional în care rolul motivațional al profesorului este completat de o abordare interactivă și inovativă asupra procesului de predare? Utilizând-mi propria experiență didactică, consider că o lecție online reușită reprezintă o combinație între cele șase tipuri de învățare: achiziționarea cunoștințelor, cercetare, discuție, aplicații practice și feedback. În acest articol, voi prezenta câteva aspecte propuse de experții educaționali cu scopul de a atinge obiectivele de învățare și de a fi în rezonanță cu standardele educaţiei în Uniunea Europeană.

     În primul rând, trebuie evidenţiată importanța atribuirii profesorului rolul de creator de resurse de învățare, fapt care reprezintă un factor cheie în procesul de predare. O prioritate a experților din domeniul educației este managementul resurselor. În mod tradițional, acesta se referă la organizarea sistematică a programei școlare. În epoca calculatorului, lecția modernă nu se poate realiza fără apelul la materialele și informația oferite de internet. În societatea postmodernă, proiectarea lecției și stocarea digitală a conținutului reprezintă instrumente cheie ale unei lecții reușite. Mai mult, serviciile digitale de stocare specializate – Google Drive și Cloud – care pot salva materiale pentru curs aduc simultan mai multe beneficii profesorilor: oferă spațiu pentru dezvoltarea creativității și pentru valorificarea maximă a abilităților profesionale ale profesorilor. De asemenea, digitalizarea resurselor reprezintă o provocare pentru toți profesorii indiferent de vârstă sau de experiență. Profesorii au posibilitatea de a modifica proiectele didactice în mod constant în funcție de evoluția clasei sau de implementarea unei noi metode.

      Cel de-al doilea aspect interesant este tendința profesorilor, indiferent de vârsta acestora, de a aplica noutăţile tehnologice la orele de curs. Spre deosebire de versiunile tradiționale, educația modernă are la bază patru principii: compilează, contribuie, combină și schimbă. În acest scenariu, profesorul ar putea interveni în etapa de schimbare, care necesită un feedback de la o sursă externă pentru a modifica conținutul existent. Cu toate acestea, profesorul modern își asumă multe roluri: monitor, observator, tutor, evaluator și feedback provider. Elevii clasei digitale procesează informația în  diferite feluri: rezolvând quiz-uri pe platforma Kahoot ca o modalitatea de evaluare formativă, recapitulând conținutul lecției de pe o tablă interactivă concepută grafic sau răsfoind slide-urile unei prezentări în care informația esențială a fost deja evidențiată.

      Nu în ultimul rând, o provocare o reprezintă  promițătoarea agendă pentru viitor a clasei virtuale. Într-o eră a exploziei informaționale și a schimbărilor rapide în domeniul cultural, social și educațional, consider că modelul clasei inversate poate fi o alternativă eficientă pentru câteva categorii de elevi. Grupurile țintă care sunt vizate de acest model sunt: elevii care provin din medii defavorizate, cei care absentează mult de la școală sau cei care nu reușesc să țină pasul cu gradul de dificultate al cursului. University College London a creat acest model prin intermediul unei aplicații numite Designer Learning. Acest model propune trei pași majori: vizionează/ascultă, investighează, creează. Astfel, elevii sunt stimulaţi să realizeze tranziția de la sistemul fizic la cel online într-o manieră care garantează o evaluare obiectivă.  Un alt model este HyFlex care introduce avantajul predării hibride, apelând la metode standardizate și flexibile (Google forms). Mai mult, lecția digitală este eficientă pentru cei care colaborează la un proiect în echipă.

           Din perspectiva experienței mele ca profesor în online în timpul pandemiei, pot afirma că sistemul educațional din România a reușit să integreze tehnologia modernă și metodele digitale, schimbând fizionomia lecției. Beneficiari ai acestei schimbări sunt elevii, principalii actanți ai educației.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *