ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



REVENIREA LA ȘCOALĂ – O NORMALITATE TEMPORARĂ?

Prof. SZEKELY CARMEN MONICA

ȘCOALA GIMNAZIALĂ NIMIGEA DE JOS, BISTRIȚA-NĂSĂUD

                  Revenirea la școală presupune respectarea multor reguli, unele chiar dure , fiind una plină de provocări, atât pentru cadrele didactice cât și pentru elevi. Școala nu va mai putea reprezenta pentru elevi, cel puțin pentru o perioadă de timp, o oază educativă, locul în care împărtășesc opinii, idei, cu cei care au aceleași aspirații  nevoi, trebuințe. Este evident faptul că copiii suferă , având această mască pe față care-i împiedică să comunice autentic, să se bucure împreună și să se joace. Fiecare copil, reacționează într-un mod unic la situațiile stresante la care este supus , iar gestionarea emoțiilor, a stărilor de anxietate este extrem de importantă. Aceștia au nevoie de dragostea, sprijinul , înțelegerea  celor din jur ,mai mult ca oricând, iar școala trebuie să le asigure un mediu ambiant cât mai propice, chiar și în această situație inedită pe care o traversăm cu toții și care tinde să devină normalitate.

                  Pe de altă parte, educația în mediul online a beneficiat și de unele aspecte favorabile, elevii fiind încântați de unele metode și strategii de predare-evaluare, specifice învățării prin intermediul tehnologiei. Trecerea la învățarea în format fizic va reprezenta o  provocare pentru elevi, fiind nevoiți să se adapteze din nou la metodele tradiționale de predare, iar îmbinarea unor metode și strategii didactice utilizate în mediul online, cu metodele clasice de predare ar putea constitui un avantaj.

             În contextul realității actuale, resursele WEB au devenit de o importanță majoră, fiind indispensabile în cadrul tuturor demersurilor didactice, atât școlare , cât și extrașcolare. Fie că ne referim la predare, învățare sau evaluare, sau la activitățile extracurriculare   în care sunt implicați elevii, utilizarea resurselor informatice a devenit o necesitate. Noile tehnologii informaționale oferă o multitudine de aplicații care pot îmbunătăți în mod considerabil calitatea actului didactic.

Dezvoltarea tehnologiei informaționale a condus la schimbarea modului clasic de predare-evaluare, în care profesorului îi revenea rolul de intermediar al transmiterii cunoștințelor, facilitând astfel, înțelegerea și transferul acestora. Învățarea prin intermediul resurselor educaționale online, propune o gama diversificată și complexă de informații, din surse diferite, menite să stârnească interesul și curiozitatea elevilor, fiind o modalitate propice de a împărtăși unii cu alții, idei, opinii, experiențe didactice, într-un mediu ambiant lipsit de inhibiție.

Așadar, învățământul prin intermediul resurselor, WEB, făcând referire aici la clasa virtuală,  respectiv,  învățarea prin intermediul mijloacelor TIC,  oferă elevilor posibilitatea,  să caute, să exploreze, să selecționeze și să aplice cunoștințele dobândite, eliminându –se astfel, factorul subiectiv-emoțional,  teama  generată de confruntarea cu cadrul didactic  sau de reacțiile provocate de colegi, în cazul unui răspuns nefavorabil. Totodată,  profesorul,  potrivit măiestriei didactice, are posibilitatea de a-și organiza lecțiile online într-un mod inspirat și creativ, selectând cele mai relevante resurse, făcând apel la prezentări  Power-point, filme educative, secvențe muzicale,imagini, link-uri utile în susținerea celor predate. Lecțiile devin astfel, un schimb fructuos de informații, iar clasa virtuală , un mediu plăcut și sigur, competitiv totodată, locul în care fiecare elev se simte valorizat prin confruntarea cu cei care au aceleași capacități, trebuințe și nevoi.

Referindu-ne la metodele și tehnicile de evaluare on-line, putem afirma că au o serie de avantaje și prezintă un grad ridicat de eficiență deoarece majoritatea oferă feed-back într-un timp foarte scurt.

Așadar, în contextul dat,  evaluarea online, se impune de la sine,  profesorul având nevoie de feed-back în permanență, cu scopul de a eficientiza actul didactic și de a atinge competențele vizate.

Astfel,  platforma Google classroom poate facilita evaluarea online, cadrul didactic având posibilitatea de a crea teste și fișe de evaluare sau de a încărca o serie de materiale necesare evaluării.

O altă platformă prin intermediul căreia se poate realiza evaluarea online, este  zoom-ul.  Aceastâ aplicație permite discuții pe anumite teme cu elevii, aceștia pot oferi răspunsuri la întrebările adresate de către profesori, iar eventualele greșeli pot fi corectate în timp record.

Google Jamboard este de asemenea, un mod de vizualizare foarte ușor al unor sarcini simple unde toți elevii au posibilitatea să-și corecteze  propriile răspunsuri.

Prin intermediul aplicației  Kahoot, elevii pot să rezolve o serie de teste, cu diferite grade de dificultate, de la simplu la complex,  circumscrise unor diferite arii tematice, ba mai mult, pot construi ei înșiși itemi de teste.

Google Forms permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru crearea testelor scrise, pentru obținerea unui feed-back cu privire la anumite aspecte ale activității didactice sau de altă natură, conceperea unor teste grilă, înserarea unor imagini sau scurte filmulețe.

Evaluarea devine  astfel, eficientă și creativă , fiind o alternativă la evaluarea tradițională în aceste contexte, însă nu putem face rabat nici de tehnicile și metodele tradiționale de evaluare.

Așadar, atât în mediul online, cât și în mediul fizic, cadrului didactic îi revine rolul de coordonator profesionist al întreg procesului didactic, având sarcina de a identifica și experimenta , cele mai relevante metode și strategii , astfel încât , elevul să ajungă la maximul de dezvoltare posibilă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *