ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



PROIECT DIDACTIC – ”PETE MOTANUL ȘI NASTURII SĂI ȘIC”

Profesor Învățământ Preșcolar Drăguț Goergiana-Larisa

Gradinita P.P. ”Alexandrina Simionescu Ghica” Târgoviște, Dâmbovița

Unitatea de învățământ: Grădinița cu program prelungit Alexandrina Simionescu Ghica” - Târgoviște

Nivel I: Grupa mijlocie A Step by Step

Prof. înv. preșcolar: Drăguț Georgiana-Larisa

Tema anuală: ”Cu ce și cum exprimăm ceea ce simțim?”

Tema săptămânii: ”Fiecare copil merită o poveste!” (săptămână independentă)

Tema activității: ”Pete Motanul și nasturii săi șic”

Forma de realizare: Activitate integrată ADE (DȘ + DOS) + ALA

Forma de organizare: frontală, individuală, în grupuri mici

Tipul activității: mixtă

Dimensiuni ale dezvoltării:

E. DEZVOLTAREA COGNITIVĂ ȘI CUNOAȘTEREA LUMII

2. Cunoștințe și deprinderi elementare matematice pentru rezolvarea de probleme și cunoașterea mediului apropiat:

2.1 Demonstrează familiarizarea cu conceptul de număr şi cu numeraţia;

2.4. Efectuează operaţii de seriere, grupare, clasificare, măsurare a obiectelor.

C. CAPACITĂȚI ȘI ATITUDINI ÎN ÎNVĂȚARE

3. Activare și manifestare a potențialului creativ:

3.1. Manifestă creativitate în activități diverse;

3.2. Demonstrează creativitate prin activități artistico-plastice, muzicale și practice, în conversații și povestiri creative.

Scopul activității:

  • Formarea și dezvoltarea deprinderilor de efectuare corectă a operațiilor de scădere cu o unitate, în concentrul 1-4;
  • Consolidarea deprinderilor de a asambla părțile componente ale unui întreg.

CATEGORII DE ACTIVITĂȚI:

ACTIVITATE DE DEZVOLTARE PERSONALĂ (ADP):

Rutine: Întâlnirea de dimineață: ”De vorbă cu Pete Motanul...”

Salutul. Prezența. Calendarul naturii.

Tranziții: ”Dacă vreau să cresc voinic” – joc de înviorare

”Roată-roată” – cântec

ACTIVITĂȚI LIBER ALESE (ALA):

Joc de rol: ”De-a bucătarii” (salată delicioasă  pentru Pete Motanul)

Știință: ”Ajută-l pe Motanul Pete să ajungă la cămașa lui șic!” (labirint)

Alfabetizare: ”Decorăm cămașa lui Pete Motanul” (antrenament grafic)

Construcții: ”Căsuța lui Pete Motanul

ACTIVITĂȚI PE DOMENII EXPERIENȚIALE

Domeniul Știință  (Activitate matematică) – ”Pete Motanul și nasturii săi șic” (operații de scădere cu o unitate în concenrul 1-4) – joc didactic

Domeniul Estetic și creatic (Activitate artistico-plastică)”Pete Motanul și nasturii săi șic!” (asamblare prin lipire)– În centrul Artă

ACTIVITĂȚI LIBER ALESE (ALA):

Joc distractiv: ”Adunăm nasturii pierduți!” (alergare cu ocolire de obstacole)

Obiective:

O1- Să numere corect în concentrul 1-4;

O2- Să raporteze corect numărul la cantitate și invers;

O3- Să efectueze operațiile de scădere cu o unitate în limitele 1-4, utilizând materialele puse la dispoziție;

O4- Să identifice drumul corect pentru rezolvarea labirintului;

O5- Să lipească corect elementele componente pentru realizarea întregului;

O6- Să interpreteze  rolul de bucătar, utilizând materialele puse la dispoziție și ținând cont de regulile de igienă și autoservire;

O7- Să construiască prin îmbinarea și suprapunerea pieselor de lego, căsuțe pentru Motanul Pete;

O8 – Să traseze corect liniile punctate pentru realizarea modelului dat.

SARCINA DIDACTICĂ:

Numărarea în concentrul 1-4. Corespondența numărului la cantitate și invers. Recunoașterea cifrelor în concentrul 1-4. Efectuarea operațiilor de scădere în limitele 1-4.

REGULILE JOCULUI:

Jocul se va desfășura frontal, copiii sunt așezați pe scaune, în formă de semicerc. Preșcolarul ales de către Pete Motanul vine în fața colegilor și alege din coșuleț jetoanele cu nasturi. Copilul formează mulțimea corespunzătoare cifrei date (în limitele 1-4), apoi efectuează operația de scădere potrivită secvenței din poveste, utilizând materialele puse la dispoziție. Preșcolarul rezolvă sarcina individual, iar dacă aceasta este rezolvată corect va fi aplaudat și recompensat cu un ecuson. Copilul are dreptul de a cere ajutorul unui coleg, dacă are nevoie. Jocul va lua sfârșit în momentul în care vor fi rezolvate corect toate operațiile de scădere în limitele 1-4, raportându-se la secvențele din poveste.

ELEMENTE DE JOC:

Surpriza, aplauze, mânuirea materialului didactic, recompensa

Strategii didactice:

  1. Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, observația, demonstrația, Turul galeriei, jocul, metoda ”Cubul”
  2. Materiale didactice: creioane colorate, carioci, fișe de lucru cu semne grafice, nasturi, fișe labirint, felii de pâine, salată verde, castraveți, roșii, farfurii din plastic, tăvi, cuburi colorate, lego, elemente decupate pentru realizarea Motanului Pete, lipici, servețele, mascotă Pete Motanul, cartea ilustrată cu povestea ”Pete Motanul și nasturii săi șic”, cub din carton, jetoane cu cifre, jetoane cu magnet, tablă magnetică, laptop, boxe, nasturi din polistiren, coșulețe, jaloane, cercuri etc.

Forme de evaluare: Evaluare orală, observarea sistematică a comportamentului copiilor, autoevaluare, aprecieri verbale, analiza produselor realizate, proba practică

Locul de desfășurare: Sala de grupă

Durata: 1 zi

Bibliografie:              

  • ***"Curriculum pentru educație timpurie", Bucureşti, 2019;
  • ***,,Programa activităților instructiv-educative în grădinița de copii”, București, 2005;
  • Borțeanu S., Axente M., Vodiță A., Crihan S., Poftiți în trenulețul jocurilor – Jocuri  didactice pentru preșcolari , Editura Diamant, anul 2014;
  • Breben S., Gongea E., Ruiu G., Fulga M., ”Metode interactive de grup” -ghid metodic pentru învăţământul preşcolar, Ed. Arves, Bucureşti, 2002;
  • Tătaru L., Glava A., Chiș O., ”Piramida cunoașterii”repere metodice în aplicarea curriculumului preșcolar, Editura Diamant, Pitești, 2014;
  • Dana Jucan, Olga Chiş" Ghid de practică pedagogică în învățământul primar și preșcolar" ,Editura Eicon, Cluj Napoca 2013.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *