ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



MODERN VS CLASIC ÎN EDUCAȚIE

Profesor în învățământul primar Mihailov Mirela

Liceul Teoretic „Jean Bart” Sulina, Tulcea

          Numele meu este Mihailov Mirela și sunt profesor în învățământul primar din anul 2018 la Liceul Teoretic „Jean Bart” Sulina. Am început să lucrez în învățământ din anul 2013, însă eram suplinitor necalificat. Încă de pe atunci am descoperit, având și o fetiță care intra  în clasa a III-a că elevii din aceste vremuri sunt foarte diferiți față de cei din vremurile trecute, ce e drept și materia este mai altfel. De exemplu la matematică în ciclul primar se fac adunări scăderi, înmulțiri, împărțiri cum se făceau odată, dar ce este diferit acum este foarte multă terminologie matematică. ( successor, predecessor, răsturnatul unui număr, întreitul unui număr, optimea etc.) Mi-am dat seama că am nevoie de ceva nou în lecțiile mele de predare- învățare-evaluare, ceva cu care să-i captivez pe copii în primul rând pentru ai face cât mai atenți, ceva care să le placă, să învețe cu placere, să vină cu drag la școală, dar tot odată să înțeleagă cât mai bine ceea ce eu doresc să predau. Am descoperit că jocul, pe care mai târziu l-am descoperit în facultate că este „Jocul didactic” este o metodă foarte bună de predare- învățare evaluare. Chiar dacă sunt în ciclul acizițiilor fundamentale sau mai departe în ciclul de dezvoltare, dacă este bine organizat, gândit, structurat, jocul este pe placul tuturor. De atunci foarte multe lecții s-au bazat pe joc, și nu numai, deoarece copiii acestor vremuri au nevoie de „modern”, nu de clasic, de tradițional.

            În continuare aș vrea să vă prezint două dintre cele mai de success lecții pe care le-am făcut la clasa cu ajutorul jocului. Una dintre acestea se referă la lecția „Măsurarea capacității vaselor” lecție realizată la clasa a II-a pe care am realizat-o cu copiii făcând limonadă. Mi-am adus de acasă diverse căni gradate, sticluțe de la apă plată( de 500ml, 1l, 2l), găletușă de 5l, găleată de 10l. Miere de albine și lămâi au adus copii. Încă de la început ideea de a face limonadă pe care apoi o vor bea i-a făcut foarte atenți la absolut toate informațiile transmise. Pot să spun că a fost o lecție transdisciplinară, deoarece pe lângă competențele matematice, am dezvoltat la elevi și alte competențe. Elevii știau din clasele precedente că unitatea principală de măsurat capacitatea vaselor este Litrul, așa că am început lecția prin a umple două sticluțe de 0,500ml de apă pe care le-am turnat în sticla de 1 l, apoi două sticle de 1 l am turnat în una de 2 l, ca mai apoi să vedem și ce capacitate au cele două găleți (5l respective 10l). Apoi am văzut un material la video- proiector despre albine și mierea de albine, unde elevii au descoperit o mulțime de lucruri noi atât despre albine cât și despre mierea acestora. Au descoperit că există mai multe tipuri de miere ei cunoscând doar pe cea de tei, salcâm și polifloră. Au fost surprinși când au văzut că acum se face miere din lavandă, știind despre acest plantă că este una folosită pentru cosmetice, detergenți, balsamuri de rufe etc., au mirosit mai multe tipuri de miere, au văzut culoarea, fluiditatea, au descoperit că se dizolvă în apă. Apoi s-a discutat despre vitamin C din lămâie și nu numai. La final elevii au avut ca sarcină să fie atenți la prepararea limonadei deoarece apoi aveau de scris rețeta acesteia cu toate gramajele corecte.

            O altă lecție pe care am realizat-o cu ajutorul jocului a fost „Unități monetare. Monede și bancnote”. Pentru consolidarea banilor, dar și folosirea corectă a cestora am realizat lecția astfel:

Elevii stau pe 4 rânduri în băncuțe, fiecare rând a trebuit să formeze o familie alegându-și un tată și o mama, restul fiind copiii. Elevii au fost anunțați că fiecare familie va fi pe rând patronii unui magazin, acesta fiind afacerea lor din care câștigă bani, dar și în postura de cumpărători. În primul rând am numit familiile după numele de familie al tatălui cum se procedează în majoritatea cazurilor, dar li s-a explicat că sunt și excepții unde se folosește numele mamei, sau se păstrează ambele nume după căsătorie. Au fost puși să își imagineze că este ziua de salariu, că acesta se ia o singură data pe lună și că trebuie să-și organizeze banii după priorități astfel încăt să le ajungă până la salariul următor. Prima probă a fost să-și numere banii de salariu să zică câți bani au primit. Apoi au plecat pe rând la cumpărături, învățându-i că mai întâi este bine să ne facem o listă cu ce avem nevoie. Când erau în postura de patroni trebuiau să îi facă pe cumpărători să cumpere cât mai multe pentru că la final se numărau câștigurile din„ magazin” și acestea trebuia să fie cât mai mari. În postura de cumpărători elevii trebuiau să fie atenți la ce cumpără și anume faptul că unele lucruri sunt prioritare, ca de exemplu alimentele, iar dulciurile, jucăriile mai puțin prioritare. Bineînțeles că au lucrat cu bani didactici unde au fost nevoiți să fie atenți la rest, la a face calcule să vadă câți bani au de plătit la magazin.

Elevii au fost foarte încântați de aceste lecții deoarece și-au îmbogățit foarte mult cunoștințele nu numai în matematică ci și în alte domenii. Realizând un chestionar la final de an despre anul de școală care tocmai a trecut, am descoperit la întrebarea „Care a fost activitatea voastră preferată din acest an școlar?” iar răspunsurile au fost două: „Când am învățat despre Litru și am făcut limonadă” și „Când am învățat despre bani și ne-am jucat de-a magazinul”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *