ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



MODERN VS CLASIC ÎN EDUCAȚIE – ȘCOALA ONLINE – O PROVOCARE

Prof. Târhoacă Cora Simona

Prof. Colegiul Național „Mircea cel Bătrân”, Constanța

Regele Carol II spunea că școala nu este un institut de învăţătură, ci un templu ai cărui preoţi sunt profesorii. Mai ales în ultimul an școala a devenit o instituție care a trebuit să se ocupe mai ales de sufletul tinerilor, ceea ce a făcut din menirea ei o adevărată provocare.

Realitate ne-a forțat să ne schimbăm cu totul modul de viață, virusul ne-a făcut să ne temem pentru sănătatea noastră fizică și psihică, pentru siguranța noastră, școala s-a mutat și ea în mediul virtual, iar noi profesorii am fost nevoiți să învățam să ne facem meseria prin metode și cu mijloace total diferite de tot ceea ce știam până acum, iar elevii și-au transformat camera copilăriei în sală de clasă dotată cu instrumente de lucru precum computer, microfon, cameră web, tabletă. Caietele și cărțile s-au trnsformat în fișiere și documente pe un ecran al computerului.

Ne amintim de luna februarie a anului 2020 când mergeam cu toții la școala care însemna conform definiției sociologului maghiar Cseh-Szombati László „instituția care creează anumite situații de învățare, este orientată spre atingerea unor scopuri educative foarte bine conturate, prin utilizarea unor metode și mijloace stiințifice. Școala informează și formează elevii, având în vedere anumite principii, și preocupându-se și de evaluarea obiectivă a rezultatelor învățării.“[1]

De mii de ani școala este iunsitituția în care se realizează educația, având drept funcție prioritară valorificarea la maximum a personalității elevului în cadrul unui proces de instruire specializat, conceput simultan ca activitate de predare-învățare-evaluare.”[2]

La nivel instituțional școala reflectă calitățile și defectele societății, neputând fi nici mai bună, nici mai rea decât aceasta. Din manualele de management școlar reiese faptul că organizarea sa formală, centrată pe interacțiunea dintre catedrele didactice/comisiile metodice si clasele de elevi, este deschisă spre structurile informale reale sau virtuale, active în mediul școlar și extrașcolar. Ea reflectă și valorifică un ansamblu de relații și corelații cu factori externi într-o schemă managerială complexă bazată pe reglarea.autoreglarea continuă a raporturilor pedagogice dintre fluxul de intrare și fluxul de ieșire.[3]

 Dar în martie 2020 apare întrebarea: mai sunt toate aceste noțiuni legate de școală încă valabile? Clasele sunt goale, liniște apăsătoare pe holurile și în curtea școlii. Excursiile si taberele sunt interzise,activitățile extrașcolare anulate. Mai poate fi valorificată la maximum personalitatea elevului înprocesul de învățare?

Educația trebuie continuată chiar și în aceste condiții. Închiderea școlii nu înseamnă renunțarea la cursuri. Ne mobilizăm așadar și mutăm tot procesul de învățare în mediul online, învățăm pas cu pas odată cu elevii cum să ne comportăm și cum să învățăm, convinși fiind că singura șansă de supraviețuire a omenirii este educația.

Ne-am adaptat însă la noua realitate și am adoptat noi metode și tehnici de predare, adecvate învățării și predării la distanță, considerând că trebuie să transformăm toată situația această necunoscută și neplăcută într-o experiență favorabilă nouă. Astfel am descoperit cursuri și concursuri online naționale și internaționale atât pentru noi, profesorii, cât și pentru elevii noștri, concursuri la care participând,  tinerii și-au consolidat șansele la un viitor mai bun, au câștigat încredere în sine și au primit o nouă confirmare a valorii lor.

Învățând să utilizeze noile medii și aplicații digitale elevii au valorificat experiența acestor vremuri în creații literare, în picturi, fotografii sau în filme educative cu care au participat la diverse proiecte, împărtășind cu tineri din lumea întreagă trăirile lor.

Unul dintre cele mai importante concursuri interanționale pentru elevi este Întâlnire cu Europa de Est organizate de landul german Renania de Nord-Westfalia.

Acest proiect are ca scop dezvoltarea competențelor interculturale ale elevilor participanți, demonstrând faptul că tânăra generație nu are doar o gândire pro-europeană, ci și participă activ la crearea unei Europe unite.

În ceea ce urmează voi prezenta câteva dintre lucrările care au fost premiate anul acesta.


[1] https://www.scrigroup.com/didactica-pedagogie/Definitii-scoala42575.php

[2] Cristea, S, Studii de pedgogie generală,EDP București,  2004, p. 55

[3] Cerchez, N., Elemente de management școlar, Editura Spiru Haret, 2004, p.32-35

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *