ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



BIBLIOTECA TRADIȚIONALĂ VS BIBLIOTECA ONLINE

Contabil Șef CAP-MARE MONICA

Colegiul Național Johannes Honterus, Brașov

Motto

,,Suntem singura specie de pe această planetă, din câte ştim noi, care a inventat o memorie comună care nu este depozitată nici în genele noastre, nici în creierele noastre. Depozitul acestei memorii se numeşte bibliotecă”. (Carl Sagan - Cosmos, )

Când ne gândim la biblioteca școlară în timpul pandemiei, imi vine în minte  automat filmul ,,Mașina timpului,, regizat de către Simon Wells. De ce un film? Pentru că în timpul unei pandemii biblioteca școlară nu poate fi decât una vitruală. În mintea mea, ea, biblioteca , este asemenea unui joc tridimensional în care toate cărțile sunt înlocuite cu filme,  iar bibliotecarul cu o hologramă umană.  Sau poate că ,,biblioteca,, omului ,,prizonier benevol în casa sa,,  se rezumă doar la televizor și internet.

În perioada pandemiei biblioteca virtuală a trecut intr-o altă eră. Cei mai mulți oameni și majoritatea școlilor publice nu au fost pregătite pentru această pandemie. Biblioteca școlară tradițională nu a fost o excepție. Dacă înaitea  pandemiei biblioteca virtuală era aproape necunoscută a urmat O adevărată ,,explozie,,

Cu o mulțime de cărți electronice, platforme de streaming și bineințeles vestitul Zoom, bibliotecile virtuale au fost gata să ofere servicii școlilor și comunității. Dar nimeni nu ar fi putut prezice un moment în care bibliotecile vor deveini total virtuale

Întrebarea care ne vine acum în minte este: Oare biblioteca virtuală va lua locul total bibliotecii tradiționale iar bibliotecarul va fi înlocuit cu ,,holograma,, din filmul lui Wells?

Ca de obicei raspunsul este unul de compromis: biblioteca clasică  va coexista cu cea virtuală oferind atât wi-fi cât și cărți fizice , dvd-urile coexistând cu acestea cât și cu platformele online.

Atât biblioteca școlară tradițională cât și cea virtuală ramân importante în viața elevilor, a cadrelor didactice. Dacă biblioteca tradițională este o clădire din cărămidă și mortar, bibliotecă ce conține un amestec de resurse tipărite cât și unele online, dacă pentru a  ,,accesa,, această bibliotecă trebuie să o vizităm fizic, să interacționăm cu personalul acesteia, să ținem cont de un program prestabilit,  biblioteca virtuală oferă posibilitatea accesării acestor materiale repede, la orice oră și din orice loc

Utilizatorii de biblioteci virtuale sau online au acces la materiale 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână. Unii oameni au acces la bibliotecile online în timp ce sunt înscriși la un colegiu sau universitate. Cercetarea online atrage mulți studenți, deoarece pare cel mai convenabil mod de a accesa informații. Majoritatea oamenilor au acces la internet la școală sau acasă și pot avea internet chiar și pe dispozitive mobile. Resursele de pe internet sunt actualizate mai frecvent decât resursele tipărite, făcând din acestea printre mai actuali furnizori de informații. Cercetările online permit elevului să acceseze informații în mai multe formate, cum ar fi videoclipuri și înregistrări audio care ar putea să nu fie prezente într-o colecție de bibliotecă.  Alți utilizatori ai bibliotecii online accesează serviciile furnizate de biblioteca publică locală.

Orice bibliotecă are colecții rare, colecții ce nu pot fi accesate oricând și de oricine. Colecțiile speciale sunt distinctive și includ articole precum cărți rare, arhive și manuscrise speciale. Prin biblioteca onine aceste colecții pot fi accesate oricând și de catre oricine, acest aspect fiind importante pentru cercetare cât și pentru predare, profesorul având acces nelimitat la resursa educațională.

Avantajele bibliotecii virtuale pot fi, deasemenea și:

  • ajutarea profesorilor la crearea de noi cursuri online, de noi tehnologii de predare și învățare
  • ajutarea profesorul de fizică și chimie la crearea de ,,laboratoare,, virtuale pentru a efectua cetări și experimente care nu sunt realizabile în mediul fizic
  • de a folosi tehnologia pentru o experiență de învățare captivantă
  • informațiile pot fi personalizate pentru anumite materii, anumite școli
  • oferă o alternativă pentru cei care au dificultăți fizice în accesarea resurselor dintr-o bibliotecă obișnuită. Prin utilizarea audio și video, resursele sunt puse la dispoziția persoanelor cu deficiențe de vedere și de auz
  • elevii petrec mai mult timp gândindu-se la informații decât participând la căutare, căutare  care necesită mult timp
  • Dezavantaje ale bibliotecii online

Cu toată comoditate sa, internetul nu este o resursa ,, de incredere,,  pentru adunarea infornațiilor necesare cercetării. Paginile web pot fi create de oricine, ceea ce înseamnă că poate fi dificil a se determina dacă resursa este una de încredere. Resursele online sunt ușor de schimbat sau eliminat: ceea ce există într-o zi poate fi diferit sau pote dispărea a doua zi. Chiar dacă cantitatea de informații este una considerabilă online, multe surse sunt disponibile doar în forat tipărit. Mizând doar pe resursa online putem ignora un număr semnificativ de surse.

  • Avantaje ale bibliotecii tradiționale

Bibliotecile tradiționale sunt cele mai bune locuri pentru a găsi surse științifice de încredere, acesta fiind cel mai important element într-o cercetare. Dacă o bibliotecă nu are o carte sau un manuscris, acestea poat fi împrumutate de la o altă bibliotecă prin intermediul bibliotecarului. Obținerea asistenței unui bibliotecar poate însemna accesul la resurse despre care nu se știa că există, aceștia fiind de multe ori profesioniști, cunoscători ai colecțiilor și cărților din bibliotecă. Ca urmare majoritatea surselor găsite pot fi considerate de încredere și verificate.

  • Dezavantaje ale bibliotecii tradiționale

Timpul pare a fi principalul obstacol al bibliotecii tradiționale . Trebuie să ajungi la bibliotecă intr-un anumit interval de timp ceea ce poate fi neconvenabil. Deasemena este probabil să fie nevoie să stai foarte mult timp în bibliotecă pentru a fi sigur că ai epuizat toate sursele existente. Este posibil ca aceste surse să nu fie disponibile pentru împrumut ceea ce face imposibil accesul la aceastea.

Și totuși: NIMIC NU POATE ÎNLOCUI ATINGEREA ȘI MIROSUL UNEI CĂRȚI

Bibliografie:

Digital Library. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_library

Grantham, C. (2007). Virtual library: e-ssential.

Gunn, H. (2002). Virtual Libraries Supporting Student Learning.

http://www.accesswave.ca/~hgunn/special/papers/virlib/print.html

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *