ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



RELAȚIA EDUCATOARE – PREȘCOLARI ÎN PANDEMIE

Prof. Înv. Preșc. Ioniță Tatiana Elena

Școala Gimnazială Ion Creangă

,,Încearcă să fii un om de valoare și nu neapărat un om de succes.’’ - Albert Einstein

Promovarea imaginii școlii noastre reprezintă o prioritate, pentru o bună colaborare între cei trei parteneri educaționali școală - elevi - părinți. În zilele noastre, unitatea de învățământ este pregătită să facă față unor cerințe tot mai complexe din partea societății contemporane și a provocărilor din ce în ce mai solicitante? Cerințele actuale fac din unitatea de învățământ un cadru în continuă schimbare. Internetul, care era privit ca o alternativă, a devenit mijlocul principal de comunicare între profesori - elevi - părinți. Deschiderea spre nou se realizează datorită cadrelor didactice pregătite care intervin în favoarea acestei dezvoltări continue a școlii, ceea ce presupune o adaptare din mers, nu tocmai ușoară.

 ,,Învățat e omul care nu termină niciodată de învățat.’’ - Lucian Blaga

Motivarea elevilor printr-o educație individualizată, adaptată la particularitățile elevului, folosirea mijloacelor tehnologice în strategii de predare, învățarea centrată pe elev, vor crea o imagine pozitivă asupra școlii. Imaginea școlii este constituită din istoria organizației școlare, calitatea ofertei educative, performanțele sale și stabilitatea instituțională, prestigiul câștigat în comunitate. Echipa de conducere a școlii noastre are o preocupare constantă pentru elaborarea și actualizarea unui plan de marketing care să evidențieze rolul școlii în dezvoltarea academică, socială, emoțională, estetică și fizică a elevilor. Factorul principal în crearea imaginii școlii îl reprezintă calitatea procesului instructiv și educația, asociată cu calitatea cadrelor didactice.

 ,,Profesorii buni educă pentru profesie, profesorii excelenți educă pentru viață.’’ -Augusto Cury

Unitatea de învățământ la care îmi desfășor activitatea s-a adaptat cu succes noilor metode de învățământ online, considerând că este important să se pregătească pentru școala viitorului - şcoala online. Activitatea de predare în școala noastră a continuat și după ce cursurile față în față au fost întrerupte în martie. Am predat în continuare online pentru că fiecare profesor a fost responsabil și a luat în serios această muncă. Copiii au venit la această întâlnire online și au împărtășit profesorilor cunoștințele din domeniul IT, și astfel s-a creat o apropiere și o empatie între profesor și elev. Profesorii au realizat, că modul în care se îmbinau metodele tradiționale cu predatul online a început să se contureze, astfel copiii și profesorii au participat la un proces de învățare reciproc.

 ,,Într-o școală adevărată nu se știe cine dă și cine primește.’’ - Constantin Noica

 Profesorii trebuie să descopere metodele și instrumentele concrete prin care își pot schimba în mod pozitiv stilul de predare și modul de a relaționa cu copiii. Menirea profesorului este aceea de a descoperi și dezvolta personalitatea fiecărui copil. Fiecare profesor trebuie să știe că acești copii sunt diferiți și să ia în considerare acest aspect. Trebuie să creadă că activitatea online-ul este un mijloc, nu un scop în sine, încercând să fie creativi și mai ales flexibili cu programul și cu nevoile copiilor. Predarea online înseamnă interacțiune, mișcare, schimb de activități, joacă, învățarea să fie regândită. În activitatea pe care am realizat-o un rol important l-au avut părinții, care au fost un real sprijin. Experimentele pe care le traversează sistemul de educație românesc în timpul acestei crize ar trebui să ne ajute să construim un sistem hibrid: online și offline. Pentru a implementa un astfel de sistem de predare online si de adaptare la meseriile viitorului este nevoie de resurse materiale.

 ,,Școala să nu fie nimic altceva, decât ateliere pline de activitate. Numai astfel vor putea să probeze toți, în propria lor practică, adevărul că: învățând pe alții ne învățăm pe noi înșine.’’ - John Amos Comenius

          Elevii preferă aplicația Classroom și întânirile pe Meet, mesajele pe whatsApp au devenit  foarte numeroase, iar unora cursurile online li sau părut mult mai relaxate. E adevărat că sunt elevi care au asociat această perioadă cu vacanța, ori, din cauza izolării, au fost cu mintea în altă parte și n-au reușit să se concentreze pe lecțiile online. Fără asistență din partea profesorilor a fost dificil să rezolve anumite cerințe și au acordat o mai mare atenție materiilor pentru bacalaureat. Chiar dacă la început mulţi copii s-au bucurat la auzul veştii că se închid şcolile, pe parcurs şi-au dat seama cât de mult le lipsesc colegii şi dascălii. Părinții sunt încântați de faptul că școala continuă și copiii lor au acces în continuare la educație, dar uneori sunt îngrijorați de faptul că stau prea mult timp în fața dispozitivelor digitale.                Adaptarea la școala online este un proces cu care s-au confruntat atât profesorii, cât și elevii, stârnind emoții și temeri intense de ambele părți.

      Cert e că integrarea tehnologiei informației în educație va fi accelerată în continuare și că educația online va deveni în cele din urmă o componentă integrantă a educației școlare. Lecțiile online, în pofida emoțiilor firești ale unui început forțat de împrejurări triste, sunt o provocare pentru cei mai mulți dintre noi, obișnuiți fiind să ne desfășurăm orele în sala de clasă, dar aceasta este singura metodă rămasă pentru a continua studiul în timpul pandemiei. Învățarea digitală nu numai că permite elevilor să acceseze tot mai multe informații, dar pot și să se asigure că informațiile sunt adaptate nevoilor lor specifice. Posibilitatea de a ajuta fiecare elev să învețe în cea mai eficientă manieră, este cel mai important beneficiu al învățării digitale. Instrumentele și tehnologia digitală oferă profesorilor șansa de a împărtăși rapid informații cu alți profesori, în timp real. Prin îmbrățișarea dispozitivelor digitale și a învățării conectate, sălile de clasă din întreaga lume își sporesc abilitățile de învățare, experiența educațională și comunicare.

       Trecerea de la procesul instructiv-educativ desfășurat în cadrul grupului educațional și bazat pe relații psihologice directe la derularea activității didactice exclusiv prin mijloace moderne poate conduce la schimbări perceptive ale procesului educațional. Copii de vârstă preșcolară au nevoie să comunice, să relaționeze cu ceilalți copii dar și cu adulții, în această perioadă se dezvoltă deprinderi de autoservire, comportare, igienice de care vor avea nevoie pe tot parcursul vieții, iar aceste deprinderi se formează prin repetarea continuuă atât în activitățile de joc, rutine, tranziții cât și în activitățile experentiale desfășurate în grădinițe. Această nouă abordare trebuie realizată atât de către cadrele didactice prin însușirea rapidă a noii tehnologii de învățare cât și de către elevi-preșcolari. La nivel preșcolar sunt implicate direct și familiile copiilor care preiau unele sarcini și obligații fără de care procesul nu se poate desfășura.  

         La nivel preșcolar nu se poate realiza învățarea online fără sprijinul și colaborarea părinților, fraților, bunicilor. De aceea activitățile desfășurate cu preșcolarii se realizează sincron 1-2 pe săptămână și asincron în fiecare zi cu indicații, materiale de sprijin, recomandări. De multe ori trebuie realizată învățarea cu părinții pentru ca mai apoi ei să lucreze cu copii. Pentru ca procesul de învățare să se desfășoare în condiții cât mai bune am avut întâlniri sincron și asincron cu părinții și familiile copiilor iar acolo unde nu au existat mijloace de comunicare am distribuit materiale cu indicații si recomandări pentru realizarea temelor propuse. Am căutat încă de la început să realizez în fiecare săptămână o activitate sincron dintr-un domeniu de activitate pentru ca părinții să-și dea seama că fiecare activitate desfășurată are anumite etape de realizare, are un scop, obiective iar la final trebuie să existe o evaluare sub diferite forme. Activitățile propuse am căutat să fie cât mai atractive dar să se încadreze în temele propuse la începutul anului școlar. În realizarea temelor activităților asincron am căutat linkuri, activități filmate de către mine sau de către alte cadre didactice, jocuri care au putut fi realizate în familie și în același timp am asigurat materialele necesare pe care le-am distribuit săptămânal. Nu toți părinții au timpul fizic necesar pentru a realiza temele propuse, la ora propusa de aceea am susținut și ideea realizării temelor atunci când timpul permite dar să existe o conexiune și un rezultat al învățării.

        Activitățile sincron le-am planificat după ora 17.00 de comun acord cu părinții, fiind o ora la care majoritatea au ajuns acasă de la serviciu și au putut să se conecteze. Chiar dacă și cadrele didactice și părinții au făcut eforturi pentru ca procesul didactic să continue iar copiii să nu întrerupă procesul de învățare se simtea lipsa comunicării, relaționării cu ceilalți copii, cu educatoarea și de aceea am dorit cu ardoare   ca această perioadă să treacă și să ne putem întoarce la activitatea normală, la clasă, la jocurile și jucăriile noastre, la cărțile, caietele, creioanele dragi, la poveștile și poeziile frumoase. Pentru că copilăria înseamnă joacă, jucării, bucurie și orcât de frumos este jocul cu părinții tot mai frumos rămâne jocul cu colegii și prietenii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *