ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



METODĂ DE ÎNVĂŢARE PRIN COOPERARE A LIMBII ENGLEZE – PROIECTUL

Prof. Gruber Mariana

Colegiul National „Emil Botta” Adjud, Vrancea

“A învăţa un copil nu înseamnă sa-i dăm adevărul nostru , ci să-i dezvoltăm propria gândire ,să-l ajutăm să înţeleagă cu gândirea lui lumea.”( I. Cerghit)

Metodele activ participative sunt cele mai în măsură să solicite dar să şi valorifice maximal şi pe multiple planuri potenţialul uman de cunoaştere , de simţire cu care un elev sau altul vine la şcoală. Specific acestor  metode  este faptul că pot stimula şi dezvolta învăţarea prin cooperare, lucrul în perechi sau grupe mici de elevi , dezvoltând astfel comunicarea, relaţionarea, colaborarea şi sprijinul reciproc pentru rezolvarea unor probleme sau pentru explorarea unor teme noi , care duc la cunoaşterea dintre elevi şi acceptarea reciprocă .Una dintre metodele moderne de învăţare a limbii engleze este metoda proiectului- project workul, metodă care poate fi folosită în orice stadiu de învăţare al limbii engleze. Această metodă oferă un enorm potenţial pentru că poate fi folosită realizarea sarcinilor orale, scrise ,citit.Când elevii dintr-un grup care lucrează împreună la realizarea unei reclame , de exemplu, ei vor comunica unul cu celălalt fiind foarte importantă cooperarea dintre ei. Etapele pe care trebuie să le urmeze o astfel de lecţie sunt următoarele:

  • stabilirea etapelor de dezvoltare a project workului  -profesorul trebuie să ia iniţiativă,să rămână flexibil la receptivitatea grupului la prezentarea noii teme pe care o vor avea de realizat elevii .El va decide durata de desfăşurare a proiectului,de  la minim o oră până la două săptămâni. Expunerea subiectului trebuie să cuprindă toate datele necesare şi toate criteriile implicate;
  • colectarea datelor şi stocarea acestora- când toate datele şi informaţiile au fost adunate ,profesorul trebuie să găsească o modalitate de a stoca şi salva  numai informaţia necesară şi de asemenea să le ofere informaţii cât mai atractive şi adecvate nevoilor limbii.
  • alegerea materialelor şi echipamentelor ce vor fi folosite în realizarea proiectului-in funcţie de natura proiectului se vor alege şi echipamentele şi materialele necesare. Dacă procesul de colectare al datelor se realizează în afara sălii de clasă atunci vor avea nevoie de un casetofon, cameră video,dosare, creioane colorate, etc.
  • formarea grupurilor de lucru - profesorul împarte clasa în mai multe grupuri ,fiecărui grup fiindu-i repartizată o temă din subiectul propus sau toate grupurile pot avea  aceeaşi temă .Grupurile nu pot exista şi nici nu pot funcţiona eficient dacă elevii nu au şi nu folosesc anumite deprinderi sociale.
  • realizarea proiectului propriu-zis – grupul trebuie să fie răspunzător de atingerea scopului propus.
  • procesarea în grup-elevii au nevoie de momente pentru a vedea cât de bine şi-au atins scopurile şi cât de eficienţi au fost în grup. Profesorul monitorizează în permanenţă activitatea de învăţare a grupurilor oferindu -le feed - backul ,corectându-le eventualele confuzii sau răspunsuri incomplete.
  • afişarea şi susţinerea proiectului de către un reprezentant al grupului

Iată un astfel de exemplu de project work. Sărbătoarea  de Crăciun (Christmas Festival).Nivelul de pregătire al elevilor este intermediar între începători şi avansaţi. Timpul de realizare al proiectului 2 săptămâni. Scopul proiectului fiind acela de stimulare a comunicării ,a creativităţii şi a cooperării.

Primul pas este acela prin care li se comunică elevilor că vor lucra pe grupe de 4-5 elevi pentru a scrie despre Mos  Crăciun şi despre sărbătoarea de  Crăciun.

Pasul doi: profesorul discută cu întreaga clasă ce fel de informatii vor să afle şi ce fel de întrebări pot folosi pentru a le putea obtine.De exemplu următoarele informaţii ar putea fi folosite: decorarea camerei, împodobirea bradului de Crăciun, scrierea scrisorilor către Moş Crăciun.

Pasul trei: grupurile îşi scriu chestionarele .Un grup trebuie să folosească informaţiile obţinute la clasă şi din alte materiale şi să scrie un articol despre Moş Crăciun şi sărbătoarea de Crăciun. Un al doilea grup ,folosindu-se de materialele  din manual şi de imaginaţie trebuie să scrie scrisori către Mos Crăciun.

Pasul patru: elevii îşi schimbă între ei proiectele şi  le corectează împreună şi cu ajutorul profesorului.

Pasul cinci: strângerea materialelor şi aranjarea lor într-un colţ al clasei special amenajat.

Această activitate presupune spontaneitate în folosirea limbii engleze,toţi elevii fiind implicaţi în realizarea proiectului .În acelaşi timp această activitate stimulează creativitatea, cooperarea ,interacţiunea directă.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *