ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



CUM NE HRĂNIM? – PROIECT EDUCAŢIONAL

Profesor de limba franceză Grigore Ileana,

Colegiul Naţional „Constantin Cantacuzino” Târgovişte, Dâmbovița

În cadrul programului educativ derulat în săptămâna « Să ştii mai multe, să fii mai bun ! », am propus şi un proiect având ca subiect alimentaţia şi procurarea de alimente sănătoase, pentru că am considerat hrana ca fiind esenţială în dezvoltarea copilului şi adolescentului, pentru următoarele motive: asigură creşterea şi dezvoltarea fizică normală, stimulează evoluţia intelectuală şi progresul şcolar, previne îngrăşarea şi evită apariţia bolilor cronice.

Acest proiect şi-a propus să facă educaţie pentru calitate, şi anume să ofere copiilor informaţiile şi să creeze abilităţile necesare pentru ca aceştia să devină nişte consumatori conştienţi, dar şi cumpărători inteligenţi şi responsabili, atenţi la conţinutul produselor pe care e cumpără şi le consumă, dar şi la raportul calitate/preţ.  Am ales ca produse ţintă alimentele, pentru că fac parte din viaţa noastră de zi cu zi, şi am conceput activitatea în trei mari etape: una teoretică şi două practice.

Prima etapă, cea teoretică, a început cu o discuţie despre importanţa alimentaţiei pentru fiecare dintre noi şi în mod special pentru cei aflaţi încă în perioada de dezvoltare fizică şi intelectuală ; apoi li s-au prezentat cele 4 nivele în alimentaţie, cu caracteristicile lor, şi au fost invitaţi să stabilească în care dintre ele se încadrează. Mulţi dintre elevi au recunoscut că mănâncă în primul rând de plăcere, o altă parte considerabilă a afirmat că mănâncă pentru energie, o singură elevă a afirmat că mănâncă pentru a-şi menţine starea de sănătate, şi nu am avut cazuri, dată fiind vârsta tânără, de elevi care să mănânce în scop terapeutic, pentru a se vindeca de o boală sau de mai multe. După această discuţie preliminară, le-am propus elevilor un exerciţiu privind cauzele cele mai frecvente ale morţii. Au fost uimiţi să descopere că acestea constau de cele mai multe ori într-o alimentaţie defectuoasă, care se prelungeşte timp de mulţi ani, chiar toată viaţa.

A urmat o prezentare Power Point despre alimentaţia sănătoasă, conţinând trăsăturile dominante ale unei alimentaţii eronate, dar şi sfaturi pentru o alimentaţie corectă. Prezentarea a cuprins de asemenea o clasificare a E-urilor din alimente, dar şi o trecere în revistă a celor mai periculoase tipuri de produse de pe piaţă şi o analiză a ingredientelor acestora. După prezentare, care a decurs interactiv, fiind presărată cu intervenţiile şi completările copiilor, o elevă din clasă a prezentat lista E-urilor folosite frecvent în industria alimentară românească, subliniindu-le pe cele mai periculoase pentru sănătate şi enumerând alimentele în care acestea se întâlnesc cel mai adesea.

Apoi am studiat împreună ambalaje de la produsele pe care elevii le consumă în mod frecvent şi în felul acesta au realizat în ce măsură produsele preferate de ei şi savurate zilnic pot fi dăunătoare pentru sănătate. 

A doua etapă, cea practică, a constat într-o gustare sănătoasă, ale cărei componente le-am prezentat rând pe rând, subliniind şi calităţile nutritive ale fiecărui aliment propus: covrigei din făină integrală, biscuiţi digestivi, ciocolată neagră, amestec de nuci şi fructe uscate, fructe proaspete (mere, banane, kiwi, mandarine). Gustarea propriu-zisă a fost precedată de studierea ingredientelor de pe ambalajele produselor care urmau să fie consumate şi de o comparaţie a acestora cu cele analizate anterior. S-au descoperit diferenţe notabile şi s-a ajuns la concluzia că se pot găsi şi procura şi produse cu mai puţini conservanţi şi în consecinţă mai sănătoase. Ambele etape ale activităţii au fost dinamice şi interactive.

Copiii s-au arătat deosebit de interesaţi de informaţiile primite şi au participat activ la prezentare şi discuţii, exprimându-şi părerea sau evocând experienţe personale. Au avut curiozitatea şi plăcerea să servească gustarea pregătită şi au tras concluzia ca se poate mânca sănătos si gustos în acelaşi timp. Au povestit despre obiceiurile lor de cumpărători şi consumatori şi au studiat cu interes materialele propuse de mine şi de ei înşişi. 

Au înţeles imediat necesitatea de a fi un consumator inteligent şi informat, ca premisă pentru o viaţă mai bună. Au învăţat că merită degustate şi unele produse despre care poate nu au auzit, dar care pot avea calităţi nutritive şi gusturi deosebite (de exemplu: physalis sau nuci Macadamia). S-au deprins, de asemenea, sa citească eticheta şi să stabilească rapid dacă un produs este mai mult sau mai puţin hrănitor şi sănătos şi de asemenea în ce măsură ar trebui să  ţină cont de preţ, dar şi de calitate, la achiziţionarea unui produs.

O a treia etapă, facultativă, a acestui proiect, pe care am văzut-o ca pe o prelungire a activităţii de bază, a avut loc la distanţă de câteva săptămâni şi a vizat pregătirea unei reţete sănătoase, împreună cu elevii, în clasă. Am ales desertul, pentru că spre el se îndreaptă preferinţa majorităţii, şi anume îngheţata, fiind unul din produsele cele mai bogate în substanţe de sinteză.

Reţeta a fost pe cât de sănătoasă, pe atât simplă : am avut nevoie doar de un robot de mare putere (minim 1000 W) şi de câteva ingrediente : bucăţele de banane congelate, cacao, căpşune proaspete, batoane de vanilie. Bananele, lăsate foarte puţin să se dezgheţe, au fost mixate împreună cu cacao, respectiv cu căpşune şi apoi vanilie, pentru a se obţine cele trei arome dorite : ciocolată, căpşune, vanilie.  Cu ajutorul unei cupe pentru îngheţată, copiii au repartizat cele trei arome în pahare viu colorate si au ornat îngheţata cu cireşe, vişine din dulceaţă/compot, bomboane etc. Rezultatul a fost un desert sănătos, delicios şi apetisant, pe care copiii şi-au propus să-l prepare şi acasă, pentru ei înşişi şi ceilalţi membri ai familiei.

Bibliografie :

Dr. Pavel Chirilă, Nu hrani cancerul!, Editura Christiana

http://www.sanatateata.com/de-retinut/despre-alimentatia-eronata-cu-dr-pavel.htm

http://www.culinar.ro/articole/hraneste-te-sanatos/8-sfaturi-pentru-o-alimentatie-sanatoasa

http://cesamancam.ro/e-uri_periculoase_in_romania.html

http://marawvegan.ro/tag/reteta-inghetata-raw/

http://www.rawcoco.ro/mademoiselle-coco-si-antonia-pregatesc-inghetata-raw-vegan/

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *