ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



INTEGRAREA CREATIVĂ A NOILOR TEHNOLOGII ÎN ACTIVITATEA DIN GRĂDINIŢĂ

Prof. Înv. Preșcolar APOSTOL ADRIANA

Grădinița „Floare Albastră” București

“Arta supremă a profesorului este de a trezii bucuria exprimării creatoare şi bucuria cunoaşterii.”

(Albert Einstein)

            Cea mai bună investiție în viitorul Europei este educaţia. Educația ar trebui să îi ajute pe tineri să dobândească puterea de a se exprima și de a interacționa, de a participa și de a modela viitorul unei Europe caracterizate prin democrație, solidaritate și incluziune.

Societatea actuală este una digitalizată. Studiile realizate scot în evidenţă faptul că, dacă este utilizată într-un mod echilibrat şi creativ, tehnologia digitală prezintă reale beneficii care conduc către obţinerea unor rezultate incontestabile în ceea ce priveşte evoluţia copiilor, atât în plan cognitiv dar şi socio-emoţional, deoarece tehnologia face parte din viaţa generaţiei actuale.

În grădiniță, tehnologiile digitale îmbogățesc procesul de învățare în variate moduri și oferă oportunități de învățare, accesibile tuturor. Acestea, integrate creativ în cadrul jocului- activitatea de bază a preșcolarilor, deschid accesul către o multitudine de informații și resurse, atribuie noi dimensiuni procesului de predare-învățare-evaluare şi oferă o alternativă la metodele clasice de predare.

Jocul este limbajul natural al copiilor. Aceștia găsesc soluţii creative proprii la situațiile cu care se confruntă în timpul jocului. Astfel, ei devin mici exploratori, cercetători, totdeauna activi, ajungând să-şi construiască imaginaţia în jurul jucăriilor.

Jucăriile intermediază drumul copiilor către realitate, le stimulează creativitatea, le dezvoltă inteligenţa şi perspicacitatea, pregătindu-i pentru viaţa de adult. Dacă jocul e considerat limbajul copiilor, atunci jucăriile sunt cuvintele lor. Cum tehnologia a evoluat, şi jucăriile au evoluat, devenind din ce în ce mai complexe. Astfel au aparut jucării inteligente care presupun utilizarea tehnologiei atât prin inițierea unor sugestii de joc, cât și prin prin oferirea de răspunsuri ca și reacție la acțiunile copilului, îmbinând mediul digital cu cel real. Jucariile inteligente se caracterizează prin 3 aspecte: sunet, lumina și mișcare și sunt mai utile decât jucăriile obișnuite deoarece permit realizarea unor comportamente ce promovează interacțiunea și învățarea. Utilizarea jucăriilor inteligente favorizează dezvoltarea anumitor funcții ale creierului și capacități de funcționare ale acestuia, îmbunătățesc abilități esențiale precum: gândirea vizuală, rezolvarea creativă a problemelor. Aceste jucării permit o perfecționare a coordonării ochi-mână, a abilităților motorii și lingvistic-comunicaționale, dar și abilități sociale de genul: răbdarea și munca în echipă. 

            În cadrul mobilităților și activităților de formare din proiectele Erasmus + la care am participat, am avut privilegiul să asist la activități demonstrative în care preșcolarii utilizau, în jocurile lor, astfel de jucării (beebot, ozoboot etc.). Experiența a fost una mai mult decât plăcută, a fost un punct de plecare pentru o nouă abordare, modernă, a conținuturilor curriculumului. Pasul următor a fost achiziționarea acestor jucării, care, alături de tabla SMART(o altă noutate în ceea ce privește tehnologia modernă), ne-au condus către descoperirea unui nou concept de predare- STEAM.

         STEAM reprezintă un concept educaţional ce se bazează pe ideea de educare a copiilor în cinci domenii: ştiinţă, tehnologii, inginerie, matematică şi arte, folosind o abordare multi-disciplinară şi aplicată.

- Știința încurajează curiozitatea, investigația, răspunsul la întrebări și rezolvarea problemelor, adesea implicând experimentări și explorări.

- Tehnologia se referă la utilizarea unor instrumente simple precum creioanele și riglele, precum și la cele mai complexe, cum ar fi microscoapele și computerele.

- Ingineria recunoaște problemele, elaborează și testează soluții.

- Arta încurajează creativitatea și dezvoltarea procesului, permițându-le copiilor să ilustreze conceptele pe care le învață.

- Matematica se referă la numere, dar și la modele, forme, abilități organizaționale precum grafica și sortarea și multe altele. Astfel, copiii sunt stimulați să devină independenți în selectarea și procesarea informației de care au nevoie pentru a face față provocărilor.

Activitățile in conceptual STEAM sunt experiențiale, gândite astfel încât copiii să descopere soluții creative și să devină încrezători în capacitatea lor de a rezolva probleme.

       STEAM înseamnă folosirea cu precădere a noilor tehnologii si a jucăriilor inteligente în activităţile educaţionale, cu un scop educaţional clar. Îi ajutăm pe copii să înţeleagă că tehnologia poate fi folosită în procesul de învăţare şi le arătăm cum o pot face: de exemplu să caute informaţia pe site-uri specifice vârstei, să programeze și să rezolve sarcini folosind diferiţi roboţei etc. Pregătim copiii pentru situaţii din viaţa reală: îi învăţăm pe copii să fie curioşi, să fie inventivi, să fie proactivi, să se cunoască pe sine, să ceară feedback, să ofere feedback, să facă parte dintr-o echipă, să coordoneze o echipă, să îi respecte pe cei din jur, să aibă spirit civic, să fie autonomi în conformitate cu vârsta, să-şi exerseze creativitatea în cât mai multe moduri posibile, să testeze şi să experimenteze, să-şi argumenteze părerile, să-şi exprime ideile, să accepte ideile altora.

      Astfel, activităţile să se desfaşoare practic, sub formă de joc: copiii nu simt că învaţă, ci că se joacă, informaţiile se transmit prin experimente, jocuri de rol, teste, vizionarea de minidocumentare, participarea la jocuri, aceştia sunt mult mai implicaţi în activitate, mai curioşi şi nu se plictisesc.

Pentru a lua în considerare posibilitățile pe care le pune la dispozitiț educația STEAM în transmiterea informațiilor sub diverse forme, este nevoie de timp și multă atenție, de efort susținut pentru a opune rezistență tiparelor de gândire care au direcționat abilitățile cognitive, creând noi contexte de învățare din perspectiva acestui tip de educație.

 Deasemenea, un rol foarte important il are implicarea nostră, a profesorilor, în construirea de parteneriate la nivel local și nu numai, care să faciliteze realizarea de activități caractersitice educației STEAM prin promovarea unei pedagogii creative.

În concluzie, integrarea noilor tehnologii în activitatea didactică contribuie decisiv la schimbarea tipului de predare, dintr-un un model static, în care elevul este un simplu “receptor” pentru ceea ce predă profesorul, într-unul dinamic, în care procesul de predare-învăţare se ghidează după elev iar acesta este atras să caute pe cont propriu noi surse de cunoaștere.

Bibliografie

- „Despre educația STEAM. Delimitări conceptuale și exemple”, Lect.univ.dr. Roxana Timofte, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea Babeș-Bolyai, ClujNapoca, Conf.univ.dr. Liliana Mâţă, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău,

https://revistaprofesorului.ro/despre-educatia-steam-delimitari-conceptuale-si-exemple/.

-“Ce este educația STEAM?”, Edu STEAM - Conceptul Momentului în Educaţia Modernă, https://www.eduvolt.ro/blog/eduvolt-blog-steam/eduvolt-blog-ro-2/.

-„Educația STEAM: Proiecte europene care combină știința și arta”, School Education Gateway Platformă europeană online dedicată învățământului preuniversitar,

https://www.schooleducationgateway.eu/ro/pub/latest/practices/steam-learning-science-art.htm.

-“Educația STEM: ce înseamnă și de ce este importantă pentru copii”, Robofun, 11.09.2019,

https://blog.robofun.ro/2019/09/11/educatia-stem-ce-este-si-de-ce-este-importanta-pentru-copii/.

-“Educatia STEM / STEAM”, CRESTEM Asociația pentru educație STEM creativă,

https://www.crestem.org/index.php?id=scopul-si-obiectivele. Accesat la data de 24.07.2021;

-“Educația STEAM- ce este și cum se aplică”, Plei, Ioana Luisa Chiș, 14.07.2020, https://plei.ro/blog/educatia-steam/.

-“Despre educația STEM: ce este și de ce este importantă, DPH Blog, Mara, 26.03.2021, https://blog.edituradph.ro/2021/03/26/despre-educatia-stem-ce-este-si-de-ce-este-importanta/.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *