ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



STIMULAREA INTERESULUI PENTRU LECTURĂ

Secretar Tîrzioriu Liliana Lăcrămioara

 Școala Gimnazială „Elena Rareș” Botoșani

              ,, O carte adevărată nu este una pe care o citim, ci una care ne citește” ( Wystan Hugh Auden)

              Interesul pentru citit nu vine de la sine, ci se formează printr-o muncă a factorilor educaţionali (familia şi şcoala), o muncă ce presupune răbdare, perseverenţă, voinţă.

              Pentru ca apropierea de carte să devină o deprindere zilnică, iar plăcerea de a citi - o necesitate dorită şi trăită, e potrivit ca şi familia să se implice activ în apropierea copilului de miracolul cărţii, încă înainte de învăţarea alfabetului. Familia constituie primul mediu de viaţă socială şi culturală, iar prin valorile pe care le transmite copilului asigură premisele dezvoltării intelectuale, morale şi estetice ale acestuia.

              Există factori care determină lectura copiilor: particularităţile de vârstă şi psihice, preferinţele lor, climatul familial, factori care pot transforma lectura într-o necesitate, „o foame de carte”, o delectare sau nu. Când gustul pentru lectură, cultul pentru carte s-au format din primii ani de şcoală, acestea rămân pentru toată viaţa o obişnuinţă utilă. Lectura propriu-zisă nu începe însă decât după ce copilul reuşeşte singur să descifreze cu uşurinţă ideile ascunse în spatele semnelor grafice. Învăţătorul sau părintele trebuie să sesizeze acest moment dificil din viaţa micuţului, pe jumătate înspăimântat de tainele scrisului, pe jumătate crispat de efortul făcut de descifrarea acestor semne curioase şi pline de mister.Am întâlnit adesea copii care ascultă cu mult interes o poveste frumoasă, citită de altcineva, însă preferă să-şi piardă vremea în modul cel mai neaşteptat, fără să fie tentaţi să citească ei însişi altceva decât ceea ce li se cere la orele de curs. Chiar şi la cei care au învins greutăţile începutului, gustul pentru lectură nu este format. Uneori, nu au la îndemână cărţile potrivite, alteori, indiferenţa pentru lectură a persoanelor apropiate determină  aceeaşi atitudine copiilor. În astfel de cazuri intervenţia învăţătorului este absolut necesară.

            De ce să citim? Pentru că lectura ne dezvoltă, ne lărgește orizonturile, ne hrănește spiritul și imaginația, ne motivează și ne dezvoltă personal. Voi începe cu câteva citate care  mă inspiră:

  • ,, Cărțile m-au învățat să citesc corect realitatea.” ( Mircea Horia Simionescu)
  • ,, Dacă nu îți place să citești înseamnă că nu ai găsit cartea potrivită.” ( J. K. Rowling)
  • ,, Un cititor trăiește o mie de vieți înainte de a muri. Cel care nu citește trăiește o singură viață.” ( Geoge R. R. Martin)

Trăim într-o perioadă a tehnologizării, a cărților digitale, iar copiii se lasă tot mai greu conduși spre lectură,

spre bibliotecă. De aceea, încă de timpuriu, părinții au rolul de a le sădi copiilor gustul lecturii, citindu-le povești, ca, ulterior, după ce aceștia își înșusesc citit- scrisul, să descopere singuri misterele cărților. Cu cât se începe mai devreme, cu atât lectura este mai benefică și va avea efecte uluitoare prin fixarea unui set autentic de valori care va da sens vieții acestuia. Cititul împreună cu familia va crea un moment mult așteptat de copil, va asocia lectura cu dragostea și atunci când va fi adult, va transmite la rândul lui beneficiile cărților, precum o moștenire de familie.

            Literatura  de specialitate prezintă numeroase studii despre importanța lecturii. Unele dintre acestea arată că lectura poate prelungi viața, cu cât citești mai mult, cu atât poți trăi mai mult. Alt studiu se referă la faptul că lectura cărților bune face omul mai bun. Un studiu publicat de ,,Economic Journal”, realizat de economiști de la Universitatea din Padova, arată că copiii înconjurați de cărți au șansa de a câștiga mai mult ca adulți. Există și un curent numit ,,biblioterapie”,  conform căruia lectura ajută omul să se însănătoșească mai repede. Trebuie să luăm în considerare și îndemnul scriitorului, Michel Tournier: ,,Citiți, citiți, cititul vă face fericiți și inteligenți.” Cărțile, revistele și chiar internetul sunt instrumente de învățare excelente, care necesită abilitatea de a citi și de a înțelege cele citite. De ce e important să citim, în special în timpul verii? Pentru că numeroase studii indică faptul că ,copiii care nu citesc în perioada vacanței de vară suferă mari pierderi, uită. Copiii care își pierd abilitățile de citire în timpul verii pot fi la doi ani în spatele colegilor săi.

Lectura reprezintă o metodă de petrecere a timpului liber care nu numai detensionează și relaxează, ci și educă și dezvoltă intelectual. Ea are  o multitudine de beneficii pentru dezvoltarea psihomotorie a copilului: le imbunătățește abilitățile de comunicare, le facilitează înțelesul unor concepte precum poveste, culori, nume, numere, forme, litere, stimulează creativitatea și imaginația, îi ajută să deprindă abilități de gândire, să înțeleagă cauza și efectul, exersează logica, dar pot gândi și abstract, le formează abilitățile de a  asculta, îi ajută să-și depășească stările de stres și de anxietate.

            Cei mici sunt încântați de dramatizări, iar când cresc citesc cu plăcere din dramaturgie. Citirea în colectiv, pe roluri,  citirea independentă, corectă și expresivă are rol de a aprofunda și de a stimula lectura. Rafturile pline de cărți, ordinea, coloritul, titlurile pot stimula interesul pentru lectură Ghicitorile literare sunt mijloace pasionante ce-i invită pe copii la lectură. Versurile pot constitui plăcerea unor copii. CD-urile cu povești sau de pe youtube creprezintă un alt important mijloc de îndrumare a lecturii. Recenziile, lansările de carte, cluburile de lectură sau expozițiile de carte pot stimula cititulAndrei Pleșu, într-un articol publicat în ,,Despre frumusețea uitată a vieții”, a specificat următorul sfat: ,,Întâlnirea cu o carte nu e întotdeauna ceva programabil, iar efectul lecturii nu se poate anticipa după calcule previzibile. Întâmplarea- adică destinul- joacă un rol important.”

            Lectura poate deveni un hobby care să-i însoțească toată viața. Cartea poate fi și considerate și un consilier psihologic. Capacitatea de concentrare este direct proporțională cu cititul. Performanțele școlare la disciplinele umaniste sunt influențate pozitiv de pasiunea pentru citit. 

Albert Einstein a spus:

,, Dacă vrei să ai copii inteligenți, citește-le povești, dacă vrei să fie și mai inteligenți, citește-le și mai multe povești.”

Bibliografie:

  • Șincan, E., Alexandru, Gh.- ,,Lecturi literare pentru ciclul primar- Îndrumător metodic pentru învățători, părinți și elevi”, Ed. ,,Gheorghe Alexandru”, Craiova, 1993
  • Cornea, Paul- ,,Introducere în teoria lecturii”, Ed. Minerva, București, 1998
  • Didactic.ro

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *