ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



EXEMPLE DE BUNE PRACTICI – ACTIVITĂȚILE OUTDOOR

Prof. Mărgărit Corina Emanuela

Liceul Tehnologic „Constantin Cantacuzino” Băicoi, Prahova

          Elevul nu este o noțiune abstractă, ci o realitate vie, el vine la școală nu numai cu inteligența sa ci cu întreaga sa personalitate, cu emoțiile sale, sentimentele sale, interesele sale.”[[1]] 

           Elevul este în centrul actului educativ, el este beneficiarul direct, iar profesorul trebuie să găsească cele mai bune strategii didactice pentru o educație de calitate, pentru o dezvoltare armonioasă a acestuia, atât intelectuală, cât și emoțională, iar îmbinarea activităților școlare cu activitățile extrașcolare sunt de un real folos.

           Centrarea pe elev trebuie sa se realizeze plecând de la conceptul că dezvoltarea elevului trebuie să cuprindă toate dimesniunile de dezvoltare: corp, minte și suflet („O minte sănătoasă, într-un corp sănătos”)

           Activitățile outdoor  sau ”educația în aer liber” reprezintă un tip de activitate  ce vine ca o alternativă la educația formală și reprezintă un domeniu relativ nou în demersul educativ românesc.

           Activitățile outdoor pot cuprinde activități recreative, activități din domeniul educației ecologice, dezvoltare personală și socială etc. Aceste activități au la bază acumulări de noi cunoștințe, deprinderi, capacități, dezvoltarea atitudinilor și abilităților.

           Una dintre cele mai întâlnite activități outdoor o reprezintă excursia pentru că aceasta are dublu rol: rol educativ și rol distractiv; este mijlocul prin care elevii pot acumula noi cunoștințe și în același timp pot socializa, pot cunoaște locuri noi, pot îmbina utilul cu plăcutul.

           Titlul activității: „Natura în culori pastelate, excursie pe Valea Prahovei”

           Tipul activității: excursie de cunoaștere a frumuseților patriei;

           Grupul țintă: elevii clasei a V-a

           Scopul: aprofundarea cunoștințelor despre locurile vizitate, dezvoltarea orizontului de cunoaștere prin imbunătățirea cunoștințelor despre geografie, istorie, literatură, artă, religie, pictură prin specificul cadrului natural, consolidarea relațiilor profesor-elev și consolidarea grupului de elevi.

            Obiectieve:

  • să observe frumusețile cadrului natural, culorile pastelate ale vegetației, asociindu-le cu

literatura (consolidarea noțiunii de pastel, specie a genului liric);

  • să observe elementele cu specific istoric;
  • să realizeze corelații între diverse arte și discipline: artă, literatură, pictură, sculptură,

istorie, geografie etc.

            Descrierea activității:

            Elevii au putut admira frumusețile naturii, au vizitat „Parcul Dimitrie Ghica” din Sinaia,  unde au aflat și informații cu caracter istoric despre fiul domnitorului din Țara Românească, Grigorie Dimitrie Ghica, despre activitatea politică, acesta fiind prim-ministru al României, de asemenea au putut face asemănări între peisajul pastelat și literatură prin corespondențele dintre culorile cadrului natural și tabloul descris în poeziile descriptive.

         Un alt obiectiv l-a reprezentat Castelul Peleș, unul dintre cele mai frumoase castele pe care le deține România, un castel încărcat de istorie și de emoție. Elevii au putut afla informații despre Casa Regală a României, despre monarhie etc.

          Următorul obiectiv a fost Grădina Zoologică din Brașov, o destinație ideală pentru copii, fiind situată la marginea pădurii, o zonă liniștită și plină de verdeață. Aici elevii au putut afla informații despre faună, despre diferite specii de animale și păsări, atât din țara noastră cât și din alte țări de pe continente diferite.

            Excursia a avut doar beneficii pentru elevi, au râs, au socializat, s-au bucurat de tot ce ne înconjoară și au învățat că educația se face și altfel, și în afara sălii de curs, îmbinând armonios utilul cu plăcutul.

Deci , activitățile de tip outdoor au un rol important în dezvoltarea armonioasă a elevilor

pentru că îi scoate din cotidian și ajută la creșterea nivelui de bunăstare a acestora.

Bibliografie:

  1. Roșca, Alexandru, 1943, Motivele acțiunilor umane, Editura Institutului de Psihologie al Universității din Cluj
  2. Șerdean, Ioan.,2007,  Didactica limbii și literaturii române în învățământul primar, Bucrești, Editura Corint

[1] Alexandru Roșca, Motivele acțiunilor umane, Cluj, Editura Institutului de Psihologie al Universității din Cluj, 1943

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *