ISSN 2734 -6943

ISSN-L 2734 - 6943



CITITUL CU VOCE TARE ȘI ABILITĂȚILE LEXICALE

Profesor logoped Barba Mariana Silvia

Centrul Județean de Resurse si Asistență Educațională Arad

Dezvoltarea abilităților de scris-citit reprezintă unul din  aspectele  cheie care asigura succesul școlar. Cititul este un proces cognitiv, complicat în care sunt implicate multe aspecte ale comunicării și ale limbajului. Abilitățile lexicale reprezintă capacitatea de a produce și a înțelege cuvintele unei limbi, reprezentând atât o competent lingvistică, cât și una comunicativă. Conștientizarea vizuală a literelor  și a propozițiilor, conștientizarea auditivă a foneticității și a limbii vorbite, abilitățile de prelucrare a limbii și abilitățile de transferare a ceea ce este citit în vorbire sunt toate părți ale ecuației. 

Abilitățile lexicale sunt o componentă crucială a înțelegerii și producției limbajului. Cuvintele sunt elementele de bază ale limbajului. Ele oferă o legătură între o formă fonologică (sau ortografică) și un referent, rezultând o unitate de semnificație care poate fi înțeleasă și împărtășită între oameni. Cunoașterea cuvintelor se dezvoltă la începutul copilăriei și, în scurt timp, copiii sunt capabili să producă și să înțeleagă multe mii de cuvinte, folosind cunoștințele lor de vocabular flexibil și creativ pentru a comunica cu ceilalți. Cuvintele sunt o componentă crucială a înțelegerii și, prin urmare, nu este surprinzător să constatăm că, copiii care se luptă cu limbajul în timpul dezvoltării au adesea dificultăți în tratarea cuvintelor. Acest lucru se observă cel mai evident atunci când un copil are un vocabular mai slab dezvoltat. Cu toate acestea, pentru că cuvintele să stimuleze înțelegerea, trebuie să ne gândim mai mult decât dacă există sau nu cunoașterea unui anumit cuvânt. Cuvintele și contextele în care apar au o strânsă interdependență. Un cuvânt contribuie la semnificația unei propozițîi, dar în același timp, sensul cuvântului este un produs parțial al propoziției și al contextului în care apare

În timp ce lectură este în general considerată o activitate liniștită, dacă nu tăcută, există numeroase beneficii pentru a citi cu voce tare. Astfel, cititul cu voce tare conduce la beneficii în sfera abilităților lingvistice: cititul cu voce tare promovează vorbirea expresivă - înțelegând cum să încorporam  emoția și ritmul în cuvântul scris,  dezvoltă  fluență - citirea cu voce tare le oferă copiilor posibilitatea de a practică fluența și  de a obține feedback cu privire la pronunția  și accentul lor, imbunătățește înțelegerea – cu cât  devin cititorii  mai experimentați cu atât sunt mai încrezători în accesarea informațiilor, ajută la dezvoltarea rațiunii critice - citirea cu voce tare, mai ales în fața oamenilor, înseamnă că cititorul este mai mult investit în acest proces și este mai probabil să se gândească la ceea ce spune el în timp ce citește (cuvintele contează mai mult), oferă ocazii de a practică abilități lingvistice expresive.

Prin cititul cu voce tare se construiesc  și  abilități de intonație: învățarea vocii mulți-ton este o abilitate importantă. Citirea în tăcere în capul tău poate fi de multe ori în monotonă, astfel că citirea cu voce tare îl ajută pe copil să folosească tonuri diferite în voce. Această abilitate se poate transferă în tiparele lor de vorbire. Competențele puternice de intonație pot, de asemenea, să transmită și să îmbunătățească abilitățile de scriere a copilului. În ceea ce privește dezvoltarea vocabularului, cititul cu voce tare contribuie la creșterea vocabularul ui active și pasiv (Hațegan,2017).

Este larg acceptat faptul că cititul cu voce tare este singură activitate care conduce la dezvoltarea limbajului și promovează abilitățile de alfabetizare timpurie cum ar fi: manipularea și numirea cărților, înțelegerea modului în care funcționează poveștile, recunoașterea sunetelor și a literelor, cunoașterea unei game largi de vocabulary, abilitatea de a ascultă. Toate  aceste abilități sunt esențiale pentru momentul în care copilul începe școală și învață să citească. De asemenea, cititul  cu voce tare ajută copiii să dezvolte asocieri pozitive cu cărțile și lectură și să citească mai târziu în viață. Cititul  cu voce tare este o tehnică dovedită pentru a ajută copiii să facă față în momente de stres sau tragedie.

Citirea cu voce tare ajută copiii să construiască o bază mai puternică pentru succesul școlar, îi ajută să își dezvolte imaginația, curiozitatea, motivația pentru citit și comprehensiunea textului. Un alt aspect important,este și cel al dezvoltării conștiinței fonologice care presupune capacitatea de a manipula sunetele limbii. Manipularea sunetelor vorbirii presupune ștergerea, adăugarea sau înlocuirea de  silabe sau sunete. Dacă elevii nu pot recunoaște și manipula cu precizie sunetele vorbirii, atunci ei au dificultăți în a relaționa sunetele limbii cu, cuvintele scrise, o abilitate esențială pentru decodarea cuvintelor. Dacă  nu pot decoda rapid cuvintele, vor avea dificultăți în a înțelege ceea ce citesc. Odată  ce copiii încep școala, dificultatea citirii contribuie la eșecul școlar, ceea ce poate crește riscul absenteismului, părăsirea școlii, delincvența juvenilă, abuzul de substanțe și sarcina adolescentă - toate acestea putând să perpetueze ciclurile de sărăcie și dependență.

 Atunci când discutăm despre cititul cu voce tare ne referim și la cititul cu voce tare de către adulți, fie aceștia părinți sau cadre didactice, copiilor. În primii ani de viață, expunerea copiilor la povești este foarte importantă,oferind acestora  posibilitatea de a practică ascultarea - o abilitate crucială pentru grădiniță și dincolo de ea, deoarece dobândirea limbajului se realizează în primul rând prin ascultare.Citirea cu voce tare îi permite copiilor să audă în mod regulat cuvinte noi în contexte noi, ceea ce le construiește vocabularul și îi ajută să dezvolte o conștientizare mai puternică a posibilităților comunicative ale limbajului.Astfel, cititul cu voce tare copiilor înainte că aceștia să poată vorbi chiar este unul dintre cele mai importante elemente în dezvoltarea abilităților.

Cercetările evidențiază faptul că cititul cu voce tare aduce beneficii în dezvoltarea limbajului și în dezvoltarea lecturii. Implicarea copiilor în timpul citirii cu voce tare poate fi sporită prin crearea de anticipare cu privire la poveste, prin predicțîi despre ceea ce se va întâmpla în poveste, prin stabilirea de legături cu personajele și prin utilizarea dialogului că strategie de lectură.Cititul cu voce tare îi face pe copii să devină mai interesați să citească cea ce îi va provoca spre realizarea lecturii din plăcere. De exemplu,  prin citirea cu voce tare pe unii copii îi va învață  cum să își accepte propriile sentimente și sainteleaga ce simt ceilalți.Citirea cu voce tare cu copiii oferă beneficii și adulților. Timpul de calitate petrecut împreună promovează legătura și întărește relațiile, facilitând dezvoltarea  abilitățile  sociale, de comunicare și interpersonale. Citirea cărților cu povești cu voce tare copiilor este recomandată de organizațiile profesionale că vehicul pentru dezvoltarea limbajului oral și a abilităților de alfabetizare timpurie (Asociația Internațională de Lectură și Asociația Națională pentru Educația Copiilor Tineri, 1998). Citirea cu voce tare este larg acceptată că un mijloc de dezvoltare a vocabularului (Newton, Padak și Rasinski, 2008), în special la copiii mici (Biemiller & Boote, 2006). Pe măsură ce cadrul didactic citește, ei atrag atenția elevilor asupra cuvintelor de nivelul 2 - „cuvintele de înaltă frecvență ale utilizatorilor de limbi mature” (Beck, McKeown și Kucan, 2002, p. 8). Aceste cuvinte, care „pot avea un efect puternic asupra funcționării verbale” (Beck și colab., 2002, p. 8), sunt mai puțîn frecvente în conversația de zi cu zi, dar apar cu o frecvență ridicată în limbajul scris, făcându-le ideale pentru instruire în timpul citirii cu voce tare. Cuvintele de nivelul 1, cum ar fi mașina și casă, sunt dobândite în experiențele lingvistice de zi cu zi, rareori necesitând instrucțiuni. A cere elevilor să citească cu voce tare este o modalitate simplă de a avansa dezvoltarea alfabetizării. Uneori, în clasele de nivel superior, elevii preferă să citească cu voce tare, deoarece combinația dintreccitire și ascultare îi poate ajută să înțeleagă textul. Când un elev se luptă cu citirea cu voce tare, este important să-i lăsăm să încerce să scoată cuvintele singuri pentru a dezvoltă conștientizarea fonologică. Cu cât, copiii sunt expuși unui vocabular dezvoltat cu atât mai bună și mai puternică va fi temelia care va stă la baza dezvoltării abilităților lexicale.

Bibliografie:

Kindle, ( 2009). Vocabulary Development During Read-Alouds: Examining the Instructional Sequence ,Literacy Teaching and Learning Volume 14, Numbers 1 & 2

https://www.speechbuddy.com/.../reading-aloud-how-to-help

www.carolinapeds.com/.../reading-aloud-not-just-for-presch..

www.readingrockets.org/.../reading-together-tips-parents-chi...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *